اهمیت پایداری کسب و کار برای مدیران تبیین نشده است

خبرآنی/خوزستان دبیر اجرایی سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی پایداری کسب و کار گفت: متاسفانه ضرورت و اهمیت و جایگاه پایداری کسب و کار برای سیاستگذاران، مدیران و محققان کسب و کارهای ما به خوبی تبیین نشده و علی رغم اهمیت موضوع حتی در مناطق دانشگاهی و تحقیقاتی نیز در این حوزه تحقیقات زیادی انجام نشده است.

دکتر فرج‌الله رحیمی در افتتاحیه سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی پایداری کسب و کار که امروز (۷ اسفندماه) در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز میزبان سومین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی پایداری کسب و کار  در دانشگاه شهید چمران هستیم. پایداری مفعول نسبتا جدیدی است که اخیرا در ادبیات رشته مدیریت و کسب و کار مطرح شده است.

به گزارش خبرآنی، وی افزود: در گذشته نگاه و رویکردی مطرح بود مبنی بر اینکه کسب و کارهایی که از نظر مالی و اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار دارند، پایدار هستند اما با گذشت زمان و رشد و توسعه کسب و کارها و پیامدهای کسب و کار بر محیط پیرامون، نگرش تغییر کرد. کسب و کارها از یک سو، منابع و انرژی را برای تولید ثروت مصرف می‌کنند و از سوی دیگر، به واسطه فعالیت در راستای تولید ثروت، پیامد و شرایط نامطلوبی برای محیط زیست و اجتماعی به بار می‌آورند.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی پایداری کسب و کار گفت: کسب و کارها پیامدهای منفی مانند آلودگی، ترافیک، بحران آب و ده‌ها آثار منفی دیگری دارند بنابراین باید به سمت مدل‌های کسب و کار پایدار حرکت کنند تا بتوانند این پیامدها و آثار منفی فعالیت خود را به حداقل برسانند.

رحیمی  با اشاره به مفهوم کسب و کار پایدار عنوان کرد: می‌توان گفت که پایداری، برقرار تعادل بین سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعالیت کسب و کار است که متاسفانه تاکنون کسب و کارها بیشتر به جنبه اقتصادی توجه می‌کردند و کمتر به جنبه‌های دیگر اهمیت می‌دادند. هدف از ظهور پایداری کسب و کار در واقع نظریه‌پردازی و انجام تحقیقاتی در راستای کمک به کسب و کارها است تا بتوانند این سه جنبه را به طور همزمان مورد توجه قرار دهند.

دبیراجرایی سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی پایداری کسب و کار گفت: کشور ما در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است که به نظر می‌رسد برخی از این مشکلات به دلیل فعالیت کسب و کارها باشد؛ متاسفانه ضرورت و اهمیت و جایگاه پایداری کسب و کار برای سیاستگذاران، مدیران و محققان کسب و کارهای ما به خوبی تبیین نشده و علی رغم اهمیت موضوع حتی در مناطق دانشگاهی و تحقیقاتی نیز در این حوزه تحقیقات زیادی انجام نشده است. 

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز از دی‌ماه سال ۹۵، برای اولین بار اولین کنفرانس ملی پایداری کسب و کار را برگزار کرد که مورد استقبال قرار گرفت و بیش از ۶۰ پژوهشگر در آن حضور پیدا کردند. بعد از برگزاری موفقیت‌آمیز اولین دوره، در تیرماه سال ۱۴۰۰، دومین دوره آن در سطح بین المللی برگزار شد که با توجه به شرایط کرونا در این دوره همایش کاملا برخط بود.

عضو هیات علمی مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امسال نیز این همایش در سطح بین المللی به صورت برخط برگزار شد. با توجه به اهمیت کسب و کار، شش گروه مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد، حسابداری، علوم سیاسی و حقوق با محورهای ویژه در این دوره شرکت دارند. در این دوره، بیش از ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند و بیش از ۱۲۲ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت ۹۱ مقاله پذیرفته شدند و امروز ۵۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهند شد.

رحیمی در پایان گفت: سازمان‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری سومین دوره همایش ملی کسب و کار همراهی کردند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان، اداره‌کل تعاون، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و انجمن اقتصاددانان ایران از جمله سازمان‌های حمایت‌کننده هستند.  

دکتر علیرضا کیاست، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این مراسم گفت: کشور ما حداقل در دو دهه اخیر وارد بحث توسعه شده اما این توسعه وقتی ارزش پیدا می‌کند که پایدار باشد یعنی اگر نفت استخراج می‌کنیم باید حواس‌مان باشد به نسل‌های آینده نیز نگاه ویژه داشته باشیم و ضربه‌هایی که ممکن است به محیط زیست بزنیم برای آیندگان نیز خواهد بود. نمونه آن نیز تغییرات در رودخانه‌ها است و اکنون محیط زیست تلافی اقداماتی را که چندین دهه پیش اتفاق افتاده است را با ریزگردها و مشکلات دیگر، برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: کلمه پایدار واقعا ویژه است و در دنیای علم، هم در توسعه و هم در کسب و کارهای دیگر به آن توجه ویژه می‌شود. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.