از توزیع جغرافیایی نامتوازن شرکت‌های برتر تا حاشیه سود بالای گروه سرمایه‌گذاری مالی

جزئیات گزارش رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر نشان می‌دهد که ۶۶.۴ درصد از کل ۵۰۰ شرکت برتر در چهار استان کشور و ۳۳.۶ درصد آن‌ها در ۲۵ استان عملیات اصلی خود را انجام می‌دهند و همچنین حاشیه سود گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی ۸۵.۶ درصد، معادل ۳.۹ برابر میانگین بازده فروش ۳۲ گروه صنعتی است.

به گزارش خبرآنی، سازمان مدیریت صنعتی هر سال ۵۰۰ شرکت برتر ایران را تحت عنوان "رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-۱۰۰" بر اساس ۳۳ شاخص که مهمترین آن میزان فروش یا درآمد رتبه بندی می‌کند. بقیه شاخص‌ها مربوط بهره‌وری، سودآوری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار رتبه‌بندی می‌کند.

خلاصه نتایج مربوط به رتبه‌بندی جدید ۵۰۰ شرکت برتر (بر اساس اطلاعات مالی ۱۴۰۰) بر اساس گروه‌های صنعتی نشان می‌دهد که سه جایگاه اول از نظر میزان فروش (درآمد) به گروه فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و فلزات اساسی اختصاص دارد که به ترتیب ۱۷.۱، ۱۶.۸ و ۱۵.۷ درصد فروش کل ۵۰۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین سهم فروش نیز مربوط به صنایع سلولزی بوده است.

سه گروه اول صنعتی از نظر سودآوری نیز فلزات اساسی، پتروشیمی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بوده‌اند که به ترتیب ۲۸، ۲۲ و ۱۱ درصد از سهم سودآوری کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، ۱۷ درصد، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو ۱۶ درصد و گروه فلزات اساسی ۱۰ درصد سهم اشتغال‌زایی کل ۵۰۰ شرکت را دارند و در صدر جدول از این حیث قرار دارند.

سه گروه اول صنعتی از نظر صادرات نیز گروه پتروشیمی با ۳۹ درصد، فرآورده‌های نفتی ۲۳.۴ درصد و فلزات اساسی یا ۲۳.۲ درصد سهم بوده است.

از دیگر نکات مورد توجه این گزارش در بخش دارایی شرکت‌ها است؛ به‌ طوری که اطلاعات منتشر شده از سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین دارایی را دارند و ۴۶ درصد سهم دارایی کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. گروه فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با سهم ۱۰ و ۹ درصدی در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

اطلاعات منتشر شده مربوط به بازده فروش یا حاشیه سود هم نشان می‌دهد که میانگین بازده فروش ۳۲ گروه صنعتی ۲۱.۹۸ درصد است. اما گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با حاشیه سود ۸۵.۶ درصد، گروه ساختمان و مهندسی عمران با ۴۴.۸ درصد و گروه انرژی با ۴۴.۷ درصد حاشیه سود در صدر جدول قرار دارند.

نکته جالب توجه درگیر مربوط به پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت برتر بر اساس محل عملیات اصلی شرکت است. بر اساس این محل عملیات اصلی ۲۴۸ شرکت یعنی ۴۹.۶ درصد کل ۵۰۰ شرکت در تهران است. اصفهان، هرمزگان و خراسان رضوی با در برداشتن ۴۰، ۲۳ و ۲۱ شرکت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بر این اساس ۶۶.۴ درصد از کل ۵۰۰ شرکت برتر در چهار استان کشور مستقر هستند. بنابراین ۳۳.۶ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ و برتر در ۲۵ استان عملیات اصلی خود را انجام می‌دهند.

ایلام، اردبیل، مازندران، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، و خراسان جنوبی هر کدام با داشتن یک شرکت کمترین سهم را از ۵۰۰ شرکت بزرگ و برتر به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.