سفر یک هیئت کرد به دمشق در میان بی‌میلی به ابتکارعمل آمریکا

تضمین عقب نشینی کامل ترکیه از شمال سوریه در مذاکرات با دمشق مورد استقبال کردهای سوریه قرار گرفته است و قرار است یک هیئت کرد در این راستا امروز(سه شنبه) به دمشق برود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، بدران جیا کرد، مسؤول روابط خارجی اداره خودمختار کردهای سوریه از شرط عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه برای ازسرگیری روابط با آنکارا استقبال و اعلام کرد که اولویت کردها همین مساله برای ارتقای مذاکرات سوری-سوری به عنوان بهترین راه برای حل سیاسی بحران است.

به گفته منابع قرار است یک هیئت کرد امروز برای پیگیری این روند به دمشق برود.

این در زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا پیام اطمینانی را برای کردهای سوریه درباره حفظ وضعیت میدانی کنونی فرستاده است. آمریکا سری جدید سلاح و مهمات را به پایگاه نظامی خود در شهر الشدادی در جنوب حسکه فرستاده است و گشت‌های مشترکی با نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) انجام داده است.

همچنین دیپلمات‌های آمریکایی با نمایندگان احزاب کرد برای روشن شدن موضعشان درباره نزدیکی روابط ترکیه و سوریه دیدار کرده‌اند و تلاش می‌کنند کردها یک نظر واحد در این باره داشته باشند.

همچنین مقامات واشنگتن طی سفر قریب الوقوع مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به آمریکا تلاش خواهند کرد تا آنکارا را تشویق به آشتی با کردها به جای عادی سازی روابط با دولت سوریه کنند.

به رغم دشواری که در تحقق آشتی میان ترکیه و کردها به خاطر پرونده حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) وجود دارد اما مرکز پژوهش‌های آمریکا Hudson institute در گزارشی نقشه راه شش بندی را برای یکپارچه کردن زمینه‌های نفوذ ترکیه و آمریکا در سوریه پیشنهاد داده است.

در این گزارش این اقدامات تخلیه مناطق دیرالزور و حسکه از یگان‌های مدافع خلق کرد، جدا کردن شورای دیرالزور از نیروهای سوریه دموکراتیک، مشارکت روسیه در این روند و ممانعت از درگیری با آن، پاکسازی ادلب از طریق اقدام مشترک آنکارا و واشنگتن برای انحلال تحریرالشام و دعوت از اعضایش برای پیوستن به جبهه ملی آزادی و انتخاب شوراهای محلی بعد از پاکسازی، بازسازی ساختار دولت سوریه و قطع مسیر امدادرسانی ایران به سمت سوریه اعلام شده است.

منابع کرد نزدیک به قسد اعلام کردند، طرح پیشنهادی ظلم و اجحاف در حق کردها است که در طول سال‌ها با تروریسم جنگیده‌اند و این طرح غیرقابل اجرا است. یگان‌های مدافع خلق کرد بخشی از قسد هستند و مثل شورای نظامی دیرالزور هستند و هرگونه انحلال یا جدایی میان نیروهای نظامی تهدیدی برای ساختار نظامی آن‌هاست. نمی‌توان نگاه مثبتی به این طرح داشت چراکه قانع کردن ترکیه به پایان خصومت علیه کردها دشوار است. مناسبترین راه دمشق است. هرچند که اختلافات عمیق با دمشق باعث می‌شود تحقق این مساله به روند پیچیده و طولانی نیاز داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

ابتکارعمل آمریکا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.