گلوبال تایمز: آمریکا در جایگاهی نیست که نوع روابط با روسیه را به پکن دیکته کند

یک رسانه چینی در گزارشی آورده است که آمریکا "در جایگاهی نیست" که بخواهد درباره چگونگی روابط پکن با مسکو برای چین لفاظی کرده و چیزی را دیکته کند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک رسانه چینی گزارش داد: در مقایسه با سیستم ائتلافی آمریکا، روابط چین و روسیه براساس رویارویی نیست و قصد هدف‌گیری طرف سومی را ندارد و از قضا این روابط نه تنها "منافع هر دو کشور" را دنبال می‌کند بلکه در مقابله با چالش‌های جهانی می‌تواند "بسیار سودمند" باشد.

در این گزارش روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین آمده است: روابط محکم میان پکن و مسکو می‌تواند به جهان کمک کند تا به سمت سیستم "چند قطبی" پیش برود و مانع جامعه جهانی از "تکجانبه‌گرایی" شود.

این رسانه چینی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین خاطرنشان کرد: حتی پیش از این موضوع هم واشنگتن نسبت به روابط نزدیک روسیه و چین محتاط بود. از طرفی، هم‌زمان با اینکه آمریکا، دو کشور روسیه و چین را به عنوان "رقبای اصلی" یا حتی "دشمنان احتمالی" خود دسته‌بندی کرده، بسیار نگران عمیق‌تر شدن روابط میان پکن و مسکو و تاثیرات آن بر هژمونی و رهبری جهانی خود است.

این رسانه چینی به نقل از «یانگ جین» پژوهشگر در موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی در آکادمی علوم اجتماعی چین نوشت: آمریکا نگران است که با افزایش همکاری چین و روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و تجارت، تاثیر تحریم‌هایی که آمریکا و غرب علیه مسکو اعمال کرده، کاهش چشمگیری پیدا کند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد افرادی که در این "جنگ ناعادلانه" از روسیه حمایت می‌کنند، بی‌شک در "قسمت اشتباه تاریخ" خواهند ایستاد.

وی ضمن بیان اینکه واشنگتن فعالیت پکن را از نزدیک رصد می‌کند، افزود: پکن مدعی است که موضعش در جنگ میان روسیه و اوکراین "خنثی" است اما رفتارش نشان می‌دهد که همچنان بر روی روابط نزدیکش با روسیه سرمایه‌گذاری می‌کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.