رهبر پاپوآ گینه‌نو: شی جینپینگ اصلا حرفی از پایگاه نظامی نزده است

در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در بین متحدان آمریکا نسبت به منافع امنیتی پکن در منطقه اقیانوس آرام، رهبر پاپوآ گینه‌نو تاکید کرد، رئیس جمهوری چین هرگز نسبت به ایجاد یک پایگاه نظامی در این کشور، از خود تمایلی ابراز نکرده است.

به گزارش خبرآنی، جیمز ماراپه، نخست وزیر پاپوآ گینه‌نو در جریان مصاحبه با بلومبرگ در نشست همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) در بانکوک گفت: در جریان گفت‌وگوی ۲۰ دقیقه‌ای روز جمعه، من و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین تنها درباره اینکه برای اقتصاد کشورهایمان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم، صحبت کردیم.

وی افزود: ما اصلا درباره موضوعات نظامی یا کمک‌های نظامی صحبت نکردیم.

ماراپه تصریح کرد: صراحتا باید بگویم که چین هرگز تمایل خود را برای ایجاد یک پایگاه نظامی و یا داشتن حضور نظامی در پاپوآ گینه‌نو ابراز نکرده است.

پاپوآ گینه‌نو بزرگ‌ترین کشور منطقه اقیانوس آرام است که بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر منابع طبیعی از جمله طلا، چوب و غذای دریایی بسیار غنی است. در سال‌های اخیر افزایش رقابت میان آمریکا و چین در منطقه اقیانوس آرام پاپوآ گینه‌نو را به خاطر روابط اقتصادی‌اش با پکن و ارتباطات تاریخی‌اش با استرالیا که تا زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۷۵ میلادی، بر آن حکومت داشت، در مرکز توجهات قرار داده است.

ماراپه گفت: به شدت از سیاسی شدن منطقه اقیانوس آرام نگران هستم اما شی جینپینگ و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هر دو در گفت‌وگوهایی که با من داشتند بیشتر از روابط امنیتی بر مسائل اقتصادی تمرکز داشتند.   

وی افزود: امیدوارم اقیانوس آرام به جای مکانی برای درگیری و نظامی شدن، یک "زمین سازش" باشد.

ماراپه ضمن تکرار شعار سیاست خارجی پاپوآ گینه‌نو دال بر "دوست با همه، دشمن با هیچکس"، گفت: تحمل تنوع منافع می‌تواند در این نوع "زمین سازش"، جای خود را پیدا کند.

در جریان سفر به بانکوک، ماراپه همچنین با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درباره هدف مشترکشان برای تقویت روابط دوجانبه بر مبنای منافع مشترک برای تضمین صلح، رفاه و امنیت در منطقه اقیانوس آرام-هند صحبت کردند.

بلینکن همچنین به برنامه‌های آمریکا برای افتتاح سفارتی جدید در پایتخت پاپوآ گینه‌نو در اواخر ماه جاری میلادی اشاره کرد.

ماراپه همچنین گفت: من به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پیامی به خاطر سخنرانی‌اش در نشست اپک که در آن گفته بود تقسیم کردن جهان به حوزه آمریکا و حوزه چین یک "اشتباه عظیم" است، تبریک گفتم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.