تغییر کاربری اراضی تهدیدی جدی برای کشاورزی است

خبرآنی/قم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه نگاه جدی در حوزه تغییر کاربری ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: در استان نیز با توجه به حدود ۱۰۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی اما یکی از تهدیداتی که در حوزه بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم خاک و تغییر کاربری هایی است که در این حوزه وجود دارد و در راستای حفاظت از خاک و با هدف تولید و تامین امنیت غذایی قطعا برنامه ریزی داریم و برای حفظ خاک به عنوان مولفه اصلی بخش کشاورزی نیازمند کمک هستیم.

مهندس محمد رضا حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در حاشیه مراسم افتتاح آزمایشگاه تجزیه خاک، آب و پساب که امروز ۷ آبان‌ماه با حضور حجت الاسلام ذوالنوری نماینده مجلس شورای اسلامی استان قم، دکتر قریشی معاون توسعه و برنامه ریزی استانداری، دکتر زارع رئیس دانشکدگان فارابی  و جمعی از مدیران استان برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار خبرآنی، عنوان کرد: با توجه به نیازمندی های حوزه کشاورزی باید به سمت و سویی حرکت کنیم که از تمامی ظرفیت های دولتی و بخش خصوصی در راستای خدمات رسانی به بخش کشاورزی استفاده کنیم.

حاجی رضا اضافه کرد: در بخش کشاورزی به دلیل ملاحظات خاصی که در کشور و به خصوص در استان قم وجود دارد و با توجه به محدودیت های که در حوزه آب و خاک دارد نیازمند این است که به روز باشیم و با آینده نگری از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و بدنه مدیریت سازمان به آن اعتقاد داشته این بوده که با نگاه به آینده و استفاده از تمامی ظرفیت های علمی و فکری برنامه ریزی کند چرا که مسئولیت داریم محدودیت منابع کشاورزی را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، تصریح کرد: یکی از مسائل در راستای مدیریت بخش کشاورزی و حفظ تولید محصولات کشاورزی و اشتغال آن منابع آب و خاک چه در حوزه کیفی و چه به لحاظ کمی و ملاحظات خاصی است که در حوزه مدیریت کشاورزی استان وجود دارد.

حاجی رضا بیان کرد: یکی از مشکلاتی که بخش کشاورزی استان حداقل طی یک دهه گذشته در حوزه خاک و حفاظت از آن که قطعا به تامین امنیت غذایی کمک می کند با آن روبه رو بوده تغییر کاربری اراضی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه نگاه جدی در حوزه تغییر کاربری ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: در استان نیز با توجه به حدود ۱۰۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی اما یکی از تهدیداتی که در حوزه بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم خاک و تغییر کاربری هایی است که در این حوزه وجود دارد و در راستای حفاظت از خاک و با هدف تولید و تامین امنیت غذایی قطعا برنامه ریزی داریم و برای حفظ خاک به عنوان مولفه اصلی بخش کشاورزی نیازمند کمک هستیم.

حاجی رضا یادآور شد: خاک به عنوان مولفه اصلی تولید یک سرمایه بین نسلی است که باید حفاظت شود و این امانت باید برای آیندگان بماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در حوزه آب به واسطه مباحث کمی و کیفی دغدغه مند هستیم، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه در دستور کار مجموعه سازمان جهاد کشاورزی بوده با توجه به جمعیت ۱۴ هزار نفری بخش کشاورزی که عمده آن حق آبه بر هستند، کمیت منابع آبی است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد آبی که از حدود ۱۳۰۰ حلقه چاه به عنوان منابع آبی موجود  استحصال می کنیم به لحاظ کیفی ای سی بالایی دارد.

حاجی رضا یکی از مأموریت های اصلی سازمان جهاد کشاورزی را تأمین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: ما موظف هستیم ۸۰۰ هزار تن تولید بخش کشاورزی را حفاظت کنیم و حتی افزایش بهره وری داشته باشیم لذا با این ملاحظات باید به سمت علمی شدن کشاورزی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان حرکت کنیم.

وی یکی از برنامه های اصلی را دانش بنیان شدن بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: راه اندازی کمیته هوشمند سازی کشاورزی در مجموعه جهاد کشاورزی و فعال شدن کمیته نانو  به صورت جدی در حوزه کشاورزی استان را داشتیم و امیدواریم از تمامی ظرفیت های دانش بنیانی که در حوزه کشاورزی استان و کشور وجود دارد استفاده کنیم.

حاجی رضا افتتاح آزمایشگاه تجزیه خاک، آب و پساب را یکی از ظرفیت های دانش بنیانی معرفی کرد و گفت: نیازمند این هستیم که در راستای ارتباط و تعامل موثر با تولید کنندگان و بهره برداران و آموزش آن ها و انتقال این مفاهیم و مشکلات نگاهی علمی و دانشی باشیم لذا خود را موظف می دانیم حلقه واسط مجموعه بهره بردار و بخش خصوصی باشیم و این ارتباط را برقرار کنیم.

حاجی رضا تامین مواد اولیه غذایی مورد نیاز کشور را در حوزه کمی از جمله وظایف سازمان جهاد کشاورزی عنوان و یادآور شد: در حوزه سلامت غذا و تولید سالم و بهداشتی غذا موظف هستیم برنامه داشته باشیم و اگر قرار باشد در حوزه سلامت غذا ماموریت خود را انجام دهیم استفاده از منابع آبی، خاک، کود و سم به عنوان فاکتور اصلی باید مورد توجه باشد و این الزام نشان می دهد مجموعه دانش بنیان ها باید به ما کمک کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.