همکاری‌های ترانزیتی ایران برای تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل

ایران، روسیه و آذربایجان جهت فعال‌سازی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب توافق کردند و روسیه نیز درصورت همکاری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور پیدا کند.

به گزارش خبرآنی، نخستین اجلاس ۲ ۶ وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این اجلاس نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به همراه نمایندگانی از کشورهای آذربایجان و فدراسیون روسیه، در سطح وزیر، معاون وزیر و مدیران عامل راه‌آهن حضور داشتند و در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی و بیانیه ترانزیتی در امتداد نشست اخیر سران سازمان همکاری‌های شانگهای، به گفت‌وگو پرداختند.

در این اجلاس، طی دو نشست سه‌جانبه بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، موضوعاتی نظیر ساخت و بهره‌برداری از بخش ریلی رشت- آستارا در راستای توسعه حمل‌ونقل و همچنین توسعه زیربنای ریلی و ترافیک باری در شاخه غربی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین میعاد صالحی -مدیرعامل راه‌آهن- با معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه در خصوص مسیر ریلی گرمسار– اینچه‌برون به مذاکره پرداخت.

متن بیانیه اولین اجلاس همکاری ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای مرکزی با هدف توسعه ترانزیت به امضای اعضای این اجلاس رسید. همچنین در نهایت اعلام شد ایران، روسیه و آذربایجان جهت فعال‌سازی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب توافق کردند.

رستم قاسمی- وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت‌های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، گفته بود: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است؛ هرچند که زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده‌ای در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد. همچنین به‌دنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون-گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

قاسمی همچنین درباره تکمیل پروژه رشت-آستارا به کمک روسیه توضیح داد: برای مشارکت کریدور رشت-آستارا، دو هفته پیش جلسه‌ای با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست‌وزیر روسیه داشتیم و یک برنامه زمان‌بندی شده به این همکاری ارایه دادیم که به صورت روزانه کنترل می‌شود و در جلسه با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که روسیه اگر قصد همکاری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا دارد باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور پیدا کند.

برای تکمیل پروژه راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا مصمم هستیم

در این راستا عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور-  درباره تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا به خبرآنی گفت: همانطور که بارها از سوی وزیر راه هم اعلام شده، ما مصمم هستیم راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا را بسازیم و این پروژه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور تلقی می‌کنیم و از این رو بحث مشارکت طرف‌های روسی یا حتی کشور آذربایجان هم در این خصوص مطرح است.

وی ادامه داد: دو ماه قبل هیئتی از راه‌آهن روسیه از راه‌آهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند که تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند، ‌ نقشه‌های فنی مسیر در اختیارشان قرار گرفت و مقرر شد آنها ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. این مذاکرات درحال انجام است و باید منتظر نقطه‌نظر طرف روسی باشیم که ببینیم نحوه ورودشان چطور خواهد و در بعد ساخت یا تامین مالی ورود می‌کنند.

به گفته خطیبی، در حال حاضر ۱۰ کیلومتر از بخش ابتدایی این راه‌آهن از سمت رشت زیرسازی شده و از سمت آستارا نیز حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر در دست اجراست و برای ۱۴۰ کیلومتر باقی‌مانده،  حدود ۸۰۰ میلیون یورو نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.