شرایط ترانزیت با این وضعیت بهبود نمی‌یابد

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه در حوزه ترانزیت، پارامترهای سرعت، کیفیت و ‌قیمت اهمیت دارد، گفت: تا زمانی که سازمان‌ها قوانین ضد و نقیض و متعدد داشته باشند، شرایط ترانزیت اصلاح نمی‌شود.

جواد سمساریلر در گفت‌وگو با خبرآنی با اشاره به استمرار جنگ بین روسیه و اوکراین، بیان کرد: از آنجایی که مرزهای دریایی و زمینی روسیه بسته بود، جهشی به طرف بازار ایران مشاهده شد، اما با توجه به وضعیت مقررات و قوانین و سازمان‌های موازی موجود در کشور و همچنین با توجه به اینکه بعضی از مسیرهای ما، برای مثال ۶۰ کیلومتر از راه‌آهن مسیر رشت-آستارا هنوز تکمیل نشده، این روند بسیار کند است و منجر به از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود؛ زیرا کالایی که به بنادر ما می‌رسد یا از کشور ما به روسیه می‌رود، با توقف‌های زیادی مواجه است و این موضوع به ترانزیت ما لطمه می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: مقررات ما برای ترانزیت و لجستیک در کشور با یکدیگر مطابقت ندارد و با توجه به تعدد سازمان‌های مختلف نمی‌تواند کاری کنند که کالا به سهولت از کشور عبور کند؛ این توقف‌ها هم هزینه را بالا می‌برد، مسیر را گران می‌کند و مشکلاتی هم به دنبال دارد؛ از این رو ممکن است حتی کالا را دور بزنند و از طریق بنادر ترکیه به گرجستان و روسیه منتقل می‌کنند، در صورتی که شرایط جغرافیایی ما برای این مسیر بهتر است، اما با توجه به مشکلات موجود که هنوز رفع نشده و با تعدد مراکز تصمیم‌گیری، فعلا وضعیت ثابتی وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران ادامه داد: از زمان سقوط شوروی، ما همواره گرفتار همین مسائل بودیم، بنابراین برای بهبود وضعیت ترانزیت کشور، مقررات و روش‌های ما باید تغییر کند؛ اینکه چرا تا کنون نتوانستیم به میزان ترانزیت مورد نظر برسیم، باید بررسی شود و روش‌ها تغییر کند، هرچند که این روند با توجه به سازمان‌های تصمیم‌گیر، بسیار مشکل است.

سمساریلر با بیان‌ اینکه کشور ترکیه اکنون به هاب کشورهای آسیای دور به اروپا تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از مسیرهای دریایی و زمینی ترکیه به ما راه نمی‌دهد. بیشتر کالاهای ما از اروپا به دلیل تحریم‌ها با کامیون‌ها و راه‌آهن ترک حمل می‌شد، اما اکنون دیگر حاضر به همکاری با ما نیستند و فرصت‌های ما از بین رفته است.

وی ادامه داد: البته کالاهایی هم از طریق ایران ترانزیت می‌شود، از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای یا دریایی، اما کار لجستیکی اساسی نیست، چون کالاها بر اثر تخلیه و بارگیری آسیب می‌بینند. ما با حاشیه دریای خزر ارتباط نداریم، مرزمان با ترکمنستان تقریبا بسته است، به جز کشورهای غرب دریای خزر که به دلیل توقف‌های بسیار و مشکلات موجود، آنها هم این شرایط ترانزیتی را نمی‌پذیرند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی کمیته‌ای برای توسعه ترانزیت تشکیل داده است، گفت: با وجود این، سازمان‌های مختلفی از جمله راه‌آهن، حمل‌ونقل جاده‌ای، کشتیرانی، گمرک و دیگر سازمان‌ها خود را در این کار دخیل می‌دانند و همه سازمان‌هایی که در ارتباط با حمل‌ونقل و ترانزیت کشور وجود دارند، همه باعث کندی سرویس‌هاق ترانزیت در کشور است.

سمساریلر خاطرنشان کرد: تا زمانی که سازمان‌ها یکی نشوند و قوانین ضد و نقیض و متعدد داشته باشند، شرایط ما درست نمی‌شود. سازمان‌های موازی با قوانین و دستورالعمل‌های خودشان، جلوی سرعت کار را می‌گیرند، درحالی که در حوزه ترانزیت، پارامترهای سرعت، کیفیت و ‌قیمت اهمیت دارد و اگر سرعت ‌و کیفیت وجود نداشته باشد، قیمت بالا می‌رود ‌و ترانزیت هم صرفه ندارد.


انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.