به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت در پاسخ به اینکه آیا فهرست جدیدی از کالاهایی که واردات آنها جدیدا ممنوع شده است، گفت: بر اساس قانون حمایت از تولید داخل در فصل سومش، وزارت صمت مکلف میشود ثبت سفارشهایی که کالای مصرفی هستند یا مصرفی با دوام و خارجی دارای مشابه کالای داخلی با شرط اینکه دارای کیفیت مناسب و میزان کافی تولید باشند تا پایان مدت قانون 5 ساله ششم ممنوع اعلام شده و در این حوزه تکالیفی را مشخص کردند که به آنها اشاره خواهم کرد.
وی افزود:کتاب منتشر شده و اطلاعات کامل تقدیم میشود، اما بحث اصلی، بحث ارز بری و مصارف ارز و رقابتی که در منطقه داریم مربوط میشود منابع ارزی خود را به جای اختصاص دادن به کالاهایی که مشابه داخلی دارد یا کالای مصرفی است میتوانیم صرفه جویی کنیم مثل ساخت کارخانه آن کالا، به طبع باعث تعمیق تولید خواهد شد.
برادران در پاسخ به اینکه دولت به این نتیجه میرسد که باید برای واردات یکسری کالاهایی که نباید وارد کشورد شود، ممنوعیت ایجاد کند، که برنامه ریزیها و نظارت آن با وزارت صمت است درصورتیکه انحصاری ایجاد نشود یا افزایش قیمت یا کاهش قیمت بوجود نیاید، آیا این اتفاق میافتد؟ گفت: قانون، کلیات کار را میگوید، در قالب ستاد هماهنگی، چهارچوب دقیقتر میشود حتی ما موارد را چک میکنیم، اما جاهایی قانون گذار اختیار داده به ما به عنوان مجری قانون برای تنظیم نواسات و ارتقای کیفیت موجودی کالا در کشور؛ باید به سمت آزاد سازی برویم یا آزاد باشد و به این نتیجه برسیم تولید در کشور شکل گرفته، تولید کننده درخواست کند، آمادگی داشته باشیم با شرایط مناسب که در قانون اشاره کردم به میزان کافی و کیفیت مناسب به طبع قیمت مناسب عرضه کنند و ما به سمت محدودسازی برویم؛ یکی از بندهای دیگر ماده 4 که تکلیف کرده بود وزارت صنعت و معدن موظف است از محل اعتبارات داخلی وابسته به سامانه موجود، سامانه متمرکزی را جهت فهرست توانمندی محصولات داخلی ساماندهی کند که این سایت معرفی شد به توان ایران که یک سمت نیازمند کالا و یک سمت کسی که در داخل این کالا را تولید کرده اگر کالایی بود که کسی ابراز نیاز کرده بود و، اما کسی ابراز توانمندی در تولید نکرده بود به صورت خوبخود تأیید میشود.
برادران درباره قطعات یدکی خودرو افزود: به صورت مستقیم ورود کردیم، لنت سازی جز یکی از صنایع خوب در حوزه صنعت خودروسازی است، اما واقعیت این است در صنعت لنت سازی، لنت وقتی نصب میشود موجب لرزش در ماشین نشود یا ضریب اصطکاکش مناسب باشد، اما فقط تولید کفایت نمیکند بلکه تنظیم بازار تولید و شبکه فروش باید تنظیم شود، وقتی شبکه فروش را درست تنظیم نکنیم چه بسا کالا در تولید داشته باشیم بنا به هر دلیلی بازار دست کالای قاچاق است خوب برخی معتقدند این کالا کیفیت ندارد در همین لنتی که شما میفرمایید تولید کننده بسیار خوب داریم تولید کننده ضعیف هم داریم حالا استاندارد که اشاره کردند سال 1381 استاندارد لنت صادر شد هنوز در حوزه کیفی سازی یا اقتضا نکرده یا حتی خود تولیدکنندگان لنت ورود جدی نداشته اند و دو سال اعلام کردند استاندارد را به روز کنند که در سالهای گذشته انجام نشده، رویکرد جدید سازمان استاندارد این است در حوزه ارتقای کیفیت، یعنی استانداردهای جدید سختگیری بیشتری داشته باشد.
وی اضافه کرد: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید قاچاق کالا را محدود کنیم تا به سمت تولید بیاید، در صورتیکه یک باره چند تولید کننده با هم تصمیم بگیرند قیمتها را 5 برابر کنند چه کار خواهید کرد حتما میروید به این سمت که تنظیم بازار از سمت کارتابل فنی انجام شود یا اگر جاهایی ما به این جمع بندی برسیم که برخی از لنتها برای ماشینهای خاص اصلا تولید نشود به طبع باید برویم به این سمت؛ اساسا رویکرد اصلی وزارتخانه حمایت از تولید است، هم قانون مطالبه کرده هم مردم مطالبه کردند هم رسالت اصلی خودمان این است که به ایده الی برسیم در کالاهایی که میتوانیم داخل تولید کنیم که به هیچ وجه ارز بری خارجی نداشته باشد. آمار نشان میدهد که کاهش ارز بری و افزایش تولید داخلی داشتیم مثلا در سه ماه اول 1401 ما افزایش تولید داشتیم این امر قابل توجه است در نمایشگاهی که مسکو برگزار میشود ما به نوعی اعلام آمادگی در برخی از حوزههای لنت کردیم که صادرات هم داشته باشیم. یک لیست گروه 4 داریم که مطلقا واردات آن کالاها ممنوع است مثلا مثل لوازم خانگی که آنجا اشاره شده مثلا تلویزیون یا یخچال محصول نهایی ممنوع است.
برادران با اعلام اینکه برخی از کالاها جز گروه 4 و برخی جز گروه 27 است که واردات آنها ممنوع شده، تصریح کرد: 318 کالا در کارتابل فنی داریم کارتابل فنی یعنی ممنوع نیست، اما محدود است. بنده و سایر معاونین وزارت خانه آمادگی دارند که در حوزه کالایی ممکن است کالایی امروز به تولید رسید و ما مطلع نیستیم این را به سامانه توان ایران اعلام بفرمایند و هم دفاتر تخصصی ما در حوزههای ادارات کل تخصصی که در هر کسب و کاری است آمادگی دارند که این را جزو کالاهای ممنوعه قرار دهند حداقل در کارتابل فنی ببریم یا ببریم کلا در گروه 27 که به هیچ وجه وارد نکنیم و ما متقاضی این کار هستیم.
انتهای پیام/