به گزارش خبرنگار خبرآنی، حرکت تدریجی صنعت باربری بهسمت آنلاین شدن از اتفاقاتی است که اخیراً با گسترش فضای مجازی، کسبوکارهای اینترنتی و استفاده از پلتفرمها شاهد آن هستیم.
باوجود این تغییر و تحولات و با بهرهوری بیشتر، خدمات بهتر و سرعت بالاتری در جابهجایی کالا همراه داریم و این شیوه نوین رضایت بیشتر کاربران را هم در بر دارد که نمونه آن در حل مشکل اثاث کشیهای منزل است.
البته در برابر این تحولات مجموعهای از باربران سنتی هم وجود دارند که در مقابل این شرایط مقاومت میکنند، در صورتی که بهگفته مسئولان و فعالان این صنف با استفاده از اپلیکیشن اینترنتی بهغیر از آنکه مشکلات ناشی از حملونقلهای قدیمی رفع میشود.
حملونقل آنلاین مزایایی چون نظارت بیشتر ردیابی بار، تضمین و بیمه شدن کالاها و محمولههای مرسوله را برعهده میگیرد؛ بهگونهای که اگر بنا بر هر علتی آسیبی به کالایی وارد آمد خسارات صاحبان کالا از سوی بیمه تأمین میشود.
بهعبارتی با ورود انواع ناوگان حملونقل جادهای امکان ارائه خدمات باکیفیت و ایمنتر از قبل در یک فضای رقابتی برای صاحبان کالا مهیا میشود.
چالشهای باربری سنتی
باوجود پیشرفت تکنولوژی و رسوخ سبک و سیاق مجازی در همه مشاغل و خدمات هنوز هم افرادی با مراجعه حضوری به باربریها بهصورت سنتی برای انجام امور باری خود اقدام میکنند که علیرغم تجربه مشکلات و چالشهای این نوع از باربری باز هم از همین گزینه استفاده کردهاند.
حال این سوال مطرح است که دلیل رویآوردن افراد به باربری سنتی چیست و استفاده از آن با چه چالشهایی همراه است؟
- نوسان هزینهها و فقدان شفافیت نرخها از عمدهترین چالشهای باربری سنتی است که با آن مواجه میشویم و ارائه نرخ حدودی از سوی صاحبان این باربریها و تغییر قیمت پس از پایان جابهجایی کالا بهعلاوه دریافت هزینههای مازاد مانند انعام، از موارد دیگری است که در شیوه سنتی حملونقل کالا وجود دارد و معمولاً با توافق طرفین به پایان میرسد.
- نبود یک تیم پشتیبانکننده و پاسخگو در این باربریها؛ در حمل و بار سنتی، مرجعی معتبر برای پاسخگویی به شکایات وجود ندارد.
- در این نوع از جابهجایی کالا در برابر آسیبهای احتمالی به اجناس و کالاهای جابهجا شده بهطور معمول ضمانتی وجود ندارد؛ در واقع عدم ضمانتهای لازم برای سلامت بار جابهجا شده از بزرگترین معضلات حملونقلهای سنتی است که بهکرات با آن روبهرو میشویم.
اما اینکه دلیل رجوع مشتریان به این باربرهای سنتی چیست به نظر میرسد فقدان فرهنگسازی لازم و عدم اعتماد کامل به روشهای اینترنتی عاملی مهم در این جریان باشد. چهبسا شنیدهها و خبرهایی از کلاهبرداریهای اینترنتی وجود دارد که باعث بیاعتمادی عدهای به این فضا شده است.
مزایای باربریهای اینترنتی
چند مورد از مزایای استفاده از باربری آنلاین عبارتاند:
- ثبت سفارش فقط با یک جستجوی ساده در اینترنت و نصب راحت اپلیکیشنهای مربوطه
- صرفهجویی در هزینهها، بهینه بودن قیمت و حذف یا کاهش هزینههای مازاد از دیگر مزایای باربریهای آنلاین است. نرخ کرایه و دیگر خدمات بهطور اینترنتی ثبتشده و حتی برخی از پلتفرمها هم با تجزیه و تحلیل سفارشها بهترین و بهصرفهترین پیشنهاد را ارائه میدهند.
- واسطهها و کاغذبازیهای اضافه در باربری آنلاین حذف شده و تمامی قراردادها بهطور آنلاین به ثبت میرسد.
- از دیگر مزایای باربری آنلاین استفاده از پیشنهادها و نظرات مردمی است و دیدگاه افرادی که از خدمات یک شرکت باربری اینترنتی استفاده کردهاند ثبت میشود.
چرا تاکسیهای اینترنتی فراگیر شدند اما نت بارها نه؟
در حالی که بسیاری از مردم در دهکهای مختلف از تاکسیهای اینترنتی استفاده میکنند و ضریب نفوذ برخی اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی بر اساس برخی آمارها به ۶۱.۵ درصد رسیده، اما باربریهای اینترنتی خصوصاً بین شهری که نیاز به حمایت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای داشت، نتوانست چنین جایگاهی را کسب کند.
هر چند که تاکسیهای اینترنتی نیز در حوزه برون شهری ناموفق بودند و عمدتاً به ترددهای درون شهری بسنده کردهاند؛ اپلیکیشنهای حمل بار نیز بیشتر برای شرکتهای باربری یا حمل بارهای ساده درون شهری محبوبیت کسب کردهاند. شاید از همین رو باشد که دو اپلیکیشن مشهور تاکسی اینترنتی، نتوانستند در بخش حمل بار درون شهری همانند حمل مسافر موفقیت کسب کنند.
در حوزه بار برون شهری نیز یک یاز موانع رشد باربریهای اینترنتی، توسعه بیش از حد شرکتهای حمل و نقل سنتی است که از موانع اصلی توسعه حمل هوشمند بار برون شهری محسوب میشوند.
ضمن اینکه در حال حاضر رانندگان حمل بار برون شهری خصوصاً کامیون داران با مشکلات متعددی روبه رو هستند که رفع و رجوع آنها در اولویت قرار دارد؛ از سوی دیگر، حق کمیسیونی که شرکتهای حمل و نقلی سنتی از محل معرفی بار به کامیون داران و نیز صدور بارنامه دریافت میکنند، به اندازهای است که حاضر نیستند اپلیکیشنهای حمل بار برون شهری هم از این بازار سهمی ببرند و در برابر توسعه این اپلیکیشنها مقاومت میکنند.
بزرگترین چالش «نت بارها»: باربران سنتی سد راه فعالیت مدرنها
اما موضوعی که ظاهراً مانعی بزرگ بر سر راه توسعه باربریهای آنلاین در ایران بهشمار میرود چالشهایی قانونی است که برای حمل و نقل کالا بر سر راه فعالیت این باربرها قرار میگیرد.
در این باره علی یوسفیفر، یکی از فعالان صنعت حمل و نقل آنلاین در گفتگو با خبرنگار خبرآنی بیان کرد: باربران سنتی مانند یک رقیب بزرگ در برابر باربریهای آنلاین ایستادگی کرده و درصدد هستند ما را از گود رقابت بیرون کنند. واضح است انحصارطلبی این فعالان باعث شده آنلاینها با موانع زیادی روبهرو شوند.
کارشناس حمل و نقل آنلاین: دستورالعمل صدور مجوز باربریهای آنلاین از سوی سازمان راهداری، باید اصلاح شود
وی اظهار میکند: باوجود آنکه دریافت مجوز برای شروع فعالیت کار چندان سختی نیست، اما مسئله مهم ارزش آن مجوز دریافت شده از سازمان راهداری است که نمیتوان با آن باری را حملونقل کرد، زیرا قانون چنین میگوید که باربری آنلاین پس از دریافت مجوز باید با باربریهای کشوری قرارداد ببندد و سهم ۳۰ درصدی را به این باربری ارائه دهد و پس از آن بارنامه از سوی باربری کشوری صادر شود.
این فعال میافزاید: از طرفی ما راضی به پرداخت این سهم ۳۰ درصدی نیستیم و از سویی هم باربران سنتی در برابر باربران آنلاین مقاومت میکنند و همکاری لازم را انجام نمیدهند.
بهگفته یوسفیفر، فعالان سنتی با نگرانی از دست رفتن موجودیت کسبوکار خود متمایل به حذف آنلاینها هستند، بهویژه آنکه این سنتیها منافع بسیار زیادی را جذب خودکرده و به همین دلیل اصرار زیادی برای پایداری خود دارند.
شرکتهای حمل و نقلی حاضر به شکسته شدن انحصارشان نیستند
درمجموع، قدرت مالی آنها بهقدری زیاد است که حتی حاضر به شراکت گردش مالی خود با آنلاینها هم نیستند و همهچیز را در انحصار خود میخواهند.
وی معتقد است: در صورتی که هنوز هم مشکلات حملونقل کالا به روشهای قدیمی بر سر جای خود باقی است. ورود آسیب و خسارات به کالاها در حین جابهجایی، در برخی موارد مطمئن نبودن کارگران، شفافیت نبودن قیمتها و غیره ازجمله مشکلاتی است که همیشه در جابهجایی کالا وجود داشته و همچنان هم وجود دارد، اما باربرهای آنلاین و پلتفرمهای قابل اعتمادی که ثبت شدهاند بخش بزرگی از این نگرانیها را رفع میکند.
این فعال صنعت حمل و نقل تصریح کرد: جدای از اینکه با باربری آنلاین کل فرایند جابجایی بار و رسیدن به دست مشتری در کمترین زمان بهطور آنلاین انجام میگیرد،.حملونقل بار هم بهطور منصفانه بین ناوگان باربری تقسیم میشود.