تولید خوراک دام و طیور از پسماند رستوران ها / جایگزین ذرت و سویا

سمیرا نعمت زاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه تولید نهاده دامی با استفاده از پسماند غذایی در رستوران ها به خبرنگار خبرآنی گفت: ما در این شرکت توانستیم با فراوری پسماند رستوران ها و میوه تره بار، مکمل جیره غذایی دام و طیور را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه محصولی که در این شرکت تولید کردیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد حاوی پروتئین و در حدود ۴هزار تا ۴۵۰۰ کیلوکالری انرژی قابل در دسترس برای دام و طیور دارد، گفت: از آنجایی که علاوه بر ترکیبات پروتئینی، کلسیم، فیبر و سایر ترکیبات فسفری مورد نیاز دام و طیور است و ماده اولیه این نهاده دامی نیز پسماند رستوران بوده می تواند این ویتامین‌های مورد نیاز دام را تامین کند.

وی با بیان اینکه پسماند رستوران و میوه تره بار شامل برنج، نان، سبزیجات، صیفی جات،خورشت و... می شود،گفت: این ترکیبات علاوه بر ویتامین ها ترکیبات فیبری هم دارند و تغذیه کانلی برای دام و طیور محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدا تفکیک این پسماند در شرکت انجام می‌گیرد و همین باعث می شود ارزش غذای محصول نهایی را بدانیم، گفت:بعد از تفکیک، مرحله فراوری و تولید محصول را خواهیم داشت که متناسب با نیاز مشتری است.

وی با بیان اینکه این محصول جایگزین خوبی برای ذرت و سویا به عنوان نهاده های دامی می شود، بیان کرد: بر اساس تحقیقات و آزمایشاتی که داشتیم محصولی که از پسماند به تولید می رسد از نظر انرژی و پروتئین با ذرت و سویا برابر است ولی در مواردی بیشتر هم هست.

نعمت زاده افزود: برای حیوانات خانگی نیز می‌توان علاوه بر دام و طیور از این دسته مواد غذایی بهره برد.

مدیر شرکت دانش بنیان گفت: بر اساس آخرین آمار، در کشور سالیانه ۲۱ میلیون تن پسماند تولید می شود و این حجم بالایی است که می‌توان از آن به عنوان جایگزین نهاده دامی بهره برد.

وی با بیان اینکه تنها در اردبیل روزانه دو تا ۲و نیم تن پسماند رستوران و ۵ تن پسماند میوه تره بار دور ریخته می شود، گفت: قطعا این آمار در تهران بیشتر است و می‌توان در حجم بالایی این محصولات را برای دام و طیور تولید کرد ضمن اینکه از به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی جلوگیری می کنیم.

وی تاکید کرد: هدف این شرکت تولید خوراکی با ارزش غذایی بالا و قیمتی مقرون به صرفه برای دام و طیور است.

وی با بیان اینکه این پروژه به صورت پایلوت اجرایی شده و موفقیت آمیز بوده است، گفت: اکنون در حال جذب سرمایه هستیم تا وسعت تولید بیشتر شود.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.