خبرآنی/خراسان رضوی معاون اقتصادی رئیسجمهور گفت: خراسان رضوی میتواند یکی از کانونهای خوب صنعت خودروسازی باشد. به همین دلیل نمایشگاه خودرو مشهد رویداد بزرگی است که میتواند پایههای این صنعت را تقویت کند.
محسن رضایی امشب، ۹ شهریور، در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی خودرو در نمایشگاه بینالمللی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه خراسان رضوی با مرکزیت مشهد یکی از قطبهای آینده توسعه ملی ایران است و ظرفیت بزرگی را برای گسترش صنعت در زمینههای مختلف را دارد. یکی از این صنایع میتواند خودروسازی باشد.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی و مشهد در رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای خوبی فعال است. پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد نیز در این منطقه به خوبی فعالیت دارند. مهم این است که این مراکز به صورت زنجیرهوار به یکدیگر متصل شوند. یعنی اگر دانشگاه، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به صنایع موجود در خراسان رضوی متصل شوند، تحول بسیار بزرگی به وجود خواهد آمد و آن زمان است که ما از مونتاژگرایی فاصله خواهیم گرفت؛ البته اکنون نیز خودورسازی ملی ایران از مونتاژ فاصله گرفته است.
معاون اقتصادی رئیسجمهور بیان کرد: به طور کلی صنعت خودرو در ایران باید چهار قدم را طی کند تا جایگاه اصلی خود را به دست آورد. اولین مرحله مونتاژ است که متاسفانه بیش از هر چیز زمان لازم برای دستیابی و تولید یک خودروی پیشرفته را در ایران به خود اختصاص داده است. بعد از آن مهندسی معکوس بدنه، قطعات، تجهیزات خودرو است که این موضوع در کشور آغاز شده است ولی باید زودتر از اینها شروع میشد. بعد از مهندسی معکوس مرحله سوم نوآوری، ابداعات و ابتکارات صنعتی است که این موضوع نیز شروع شده است ولی در مراحل اولیه قرار دارد.
رضایی اضافه کرد: مرحله چهارم نیز مربوط به بنساخت و پلتفرمهاست. در واقع قطعات یک خودرو باید به نحوی تولید شود که بتواند به صورت یک خودروی ملی دارای هویت ایرانی اسلامی معرفی شود. همچنین خودروی ملی باید کیفیت خوبی داشته و مصرفکننده هم از آن راضی باشد. این مراحل در دولت سیزدهم برنامهریزی شده و از این به بعد به سمت صنعت واقعی خودرو حرکت خواهیم کرد. در سه سال آینده شاهد ک پیشرفتهای خوبی در این زمینه خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو در چارچوب تحول در صنعت خودروی ایران طراحی شده، عنوان کرد: یعنی در این چارچوب اولا هر خودرویی قرار نیست وارد شود. همچنین برای وارد کنندگان خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار امتیازاتی در نظر گرفته شده است. کسانی که خودرو وارد میکنند، باید خدمات پس از فروش نیز داشته باشند. در ضمن باید تکنولوژی را نیز وارد کنند. بنابراین طراحی و برنامهریزی برای واردات خودرو مانند گذشته نیست. واردات خودرو جهت تولید ملی است و چندین مرحله نظارت بر آن صورت میگیرد.
رضایی در خصوص ارزیابی نمایشگاه خودرو مشهد گفت: این حرکت جدید و خوبی است و خراسان رضوی ظرفیت صنعتی بزرگتری از آن چیزی که تاکنون بوده است را دارد. نمایشگاه خودرو میتواند این ظرفیت را گسترش دهد و امیدواریم صنایع دیگر نیز بتوانند چنین نمایشگاههایی را داشته باشند.
انتهای پیام