احداث ۲۰ هکتار گلخانه در استان مرکزی/اختصاص اعتبار ۲۲۰ میلیاردی برای مرمت قنوات

خبرآنی/مرکزی رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته حدود ۳۰ هکتار گلخانه و سایبان در استان احداث شده و امسال احداث ۲۰ هکتار گلخانه هدفگذاری شده است.

علی صفری روز یکشنبه ۶ شهریور در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت انجام شد، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد. در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شده و امسال در هفته دولت ۲۵ طرح با سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۹۳ نفر در بخش کشاورزی به بهره برداری می رسد.

وی افزود: یکی از اقدامات دولت در این هفته این بود که تقریبا هر روز یکی از وزرا یا اعضای کابینه در استان ها حضور داشتند که در این میان، استان مرکزی میزبان سخنگوی دولت و سرپرست وزارت کار بود.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی در خصوص تولید غلات، با بیان اینکه امسال روند تولید گندم به خوبی پیش رفته تصریح کرد: امسال تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار تن گندم در سطح استان خریداری شده و پیش بینی خرید بالای ۲۰۰ هزار تنی گندم وجود دارد، برآورد تولید در استان ۲۵۰ هزارتن است.

صفری ادامه داد: با خرید ۲۰۰ هزار تن گندم در استان، ۲۳۰ درصد افزایش خرید گندم مازاد محقق می شود، امسال دولت قیمت گندم را به عنوان مشوق بیش از ۲ برابر افزایش و قیمت کودهای ازته و فسفاته را ۴۵ درصد کاهش داد.

وی اضافه کرد: امسال در حوزه گندم نانوایی خودکفا شده ایم و سیاست بر این است که این خودکفایی را حفظ کرده و تولید گندم صنف و صنعت را نیز داشته باشیم. گندم از لحاظ کمیت خرید و کیفیت افزایش خوبی داشته است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی در استان، در سطح محدودی، کشاورزی قراردادی گندم انجام شد که امسال قطعا افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین در حوزه تولیدات گیاهی طرح "جهش تولید در دیمزارها" نیز ۲ سالی است که انجام می شود و با توجه به عملکرد نامناسب در دیمزارها، دولت تقاضای افزایش این عملکرد را دارد بر همین اساس در سطح حدود ۴۲ هزار هکتار تفاهم نامه ای انجام و مشوق هایی به کشاورزان اعطا شد تا این مهم صورت گیرد.

صفری اضافه کرد: یکی از ضعف ها در بخش کشاورزی عدم ورود دانش و تکنولوژی به بخش کشاورزی است که هر ساله در حال افزایش این روند هستیم، ارتقای ضریب مکانیزاسیون از ۱.۸۵ به ۱.۹۸ با سرمایه گذاری ۸۵ میلیارد تومانی در قالب تسهیلات بانکی برای خرید ادوات محقق شده و امسال نیز هدف، افزایش این ضریب است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر وظایف در حوزه تولیدات گیاهی، تولید محصول سالم و با کیفیت است که سال گذشته حدود ۱۸۳ هزار هکتار مبارزه با سن غلات انجام شده و نتیجه آن در برداشت و خرید گندم مشاهده شد، به طوری که میزان سن زدگی به کمتر از یک درصد تنزل پیدا کرد. مبارزه با علف های هرز در سطح ۵۳ هزار هکتار نیز انجام شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی دیگر سیاست وزارت جهادکشاورزی را گسترش بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: یکی از ماموریت ها ترویج فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی و دام و طیور و ... است. در سیل اخیر آهنگران نیز تعداد زیادی دام تلف شد اما تعداد اندکی بیمه بودند. امسال رشد ۱۰ درصدی در بیمه محصولات کشاورزی ایجاد شده است.

صفری اضافه کرد: سال گذشته حدود ۳۰ هکتار گلخانه و سایبان در استان احداث شده و مجموع سطح زیرکشت گلخانه ای به ۷۳۰ هکتار با تولید سالیانه ۵۴ هزارتن رسیده است. امسال احداث ۲۰ هکتار گلخانه هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۴ درصد اراضی کشاورزی استان دارای سند هستند، افزود: در استان ۲۰۰ هزار هکتار رفع تداخل انجام شده که این اقدام مقدمه صدور سند اراضی است، همچنین ۲۰۰ هزار هکتار نیز در حال انجام است. در سطح استان ۸۵۰۰ هکتار کاداستر انجام شده و ۶۷ هزار هکتار در دست اقدام است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به حذف ارز ترجیحی بیان کرد: برای حمایت از تولیدات بخش دام و طیور، حدود ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به سه هزار نفر پرداخت شد، همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

صفری اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ هزار تن کالای اساسی برای استان تامین و ۱۰۷ جلسه قرارگاه امنیت قضایی برگزار و بیش از ۳ هزار بازرسی از صنوف استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ هزار میلیارد ریال در سفر هیات دولت به سازمان جهاد کشاورزی این استان اختصاص یافت گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال در سفر هیات دولت به استان مرکزی اختصاص یافت که ۲۰ درصد این اعتبارات به بخش کشاورزی استان تخصیص یافته‌ است.

صفری ادامه داد:  این اعتبارات تا سال ۱۴۰۳ به بخش کشاورزی استان مرکزی اختصاص می یابد و تزریق این منابع مالی رشد مناسبی را در افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی استان به همراه داشته و اقدامات بزرگی در بخش‌های زیر بنایی بخش کشاورزی از جمله آب و خاک انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۴۰۰ رشته قنات در این استان وجود داشته و استان در این زمینه رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، ۲۲۰ میلیارد ریال در سال جاری برای مرمت و بازسازی ۱۳۱ رشته قنات اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: ۱۲۹۱ درخواست مردمی در سامانه سامد ارسال شده  که ۱۱۰۸ فقط مربوط به سفر ریاست جمهوری و ۵۲۵ فقره مربوط به میز ارتباطات مردمی بوده که ۶۵۷ مورد پاسخ داده شده و مابقی آن در حال جواب دادن است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.