به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، شهریار افندیزاده با یادآوری این که برای ترانزیت کشور طی سال 1401 بالغ بر 20 میلیون تن هدفگذاری شده که برای دستیابی به آن برنامههای مختلفی از جمله توافقنامههای متعدد با کشورهای منطقه در دست اجراست، اظهار کرد: سالانه حدود 60 میلیون تن کالا از طریق چین وارد کشورهای اروپایی میشود و با توجه به موقعیت ایران که هم در کریدور شمال به جنوب و هم در کریدور شرق به غرب قرار دارد، کشورمان میتواند مسیر مناسبی برای جابجایی این کالاها باشد.
وی افزود: همچنین با توجه به اتفاقات اخیر کشور روسیه میتوانیم 30 میلیون تن ترانزیت هم در کریدور شمل- جنوب داشته باشیم و وزارت راه وشهرسازی برنامه منسجمی با سه محور اساسی در این خصوص تنظیم کرده تا به این مقدار در سال 1401 برسیم و آن را تا سالهای آتی افزایش دهیم.
افندیزاده اولین موضوع را تقویت زیرساختها دانست و گفت: کریدور شمال- جنوب سه محور اساسی دارد که محور اول ار بندرعباس آغاز میشود و به رشت، آستارا و پس از آن از طریق آذربایجان به روسیه و بعد از آن به شمال اروپا میرسد.
وی ادامه داد: مسیر رشت-آستارا با حدود 162 کیلومتر حلقه مهم این کریدور است و به یک میلیارد یورو برای تکمیل نیاز دارد که باید از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی و یا توافق با سایر کشورها تامین شود.در همین راستا تفاهمی با کشورهای روسیه و آذربایجان انجام شده تا این حلقه هرچه سریعتر تکمیل شود.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور دوم از اینچه برون به گرمسار است که برقی کردن آن هم در موافقتنامه با روسیه عملیاتی شده است، گفت: طی توافق اخیر با مسکو 10 میلیون تن ترانزیت از طریق خط ریلی با روسیه انجام خواهد شد. محور بعدی چابهار به زاهدان است و در محور شرق به غرب نیز ظرفیتهای بالایی برای جذب ترانزیت وجود دارد.
افندیزاده با یادآوری اینکه از چین 60 میلیون تن کالا به اروپا میرود که میتواند از طریق دو مرز سرخس و اینچه برون به ترکیه برود تا وارد اروپا شود، اضافه کرد: از ابتدای مرداد ماه سال گذشته تا کنون ترانزیت کشور به 2 برابر افزایش یافته و نسبت به سال 99 به 4 برابر رسیده است. در 5 ماه ابتدایی سال 25 درصد رشد ترانزیت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در بخش حملونقل جادهای با چالش تعرفهها و زمان طولانی توقف در مرزها مواجهیم که در جلسات دو جانبه با کشورهای دیگر به دنبال به صفر رساندن تعرفهها هستیم، اظهار کرد: موانع موجود در گمرکات نیز زمان جابجایی کالا را افزایش میدهد و در همین راستا با کشورهایی مثل آذربایجان و ترکمنستان که مرز ورود به کشورهای CIS و روسیه هستند در حال انجام توافقاتی برای دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان هستیم که سرعت بهرهوری افزایش یابد.
ناوگان ریلی نیازمند واردات لکوموتیو است
افندیزاده درباره شرایط حملونقل دربخش ریلی با اشاره به وجود 15 هزار کیلومتر شبکه ریلی شامل خطوط اصلی و فرعی در کشور اظهار کرد: برای توسعه شبکه ریلی باید 3 کار اصلی از جمله تکمیل شبکه ریلی و زیرساختها، توسعه ناوگان و جذب بار انجام شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار کیلومتر از خطوط ریلی در حال مطالعه و ساخت وجود دارد که از مهمترین آنها شبکه چابهار به زاهدان و شبکه ریلی آستارا به رشت است.
افندیزاده موضوع دوم را توسعه ناوگان ریلی به ویژه لکوموتیو دانست و گفت: میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود 20 تا 40 دستگاه در سال است درحالی که برآورد نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود 900 دستگاه لکوموتیو است، بنابراین باید علاوه بر تولید داخل، به واردات نیز بپردازیم.
وی سومین موضوع را بحث تجارت و جذب بار از سایر کشورها است که در صورت تکمیل زیرساختها، شبکه و ناوگان ریلی میتوانیم تا سال آینده به رشد قابل توجهی در حمل ریلی بار دست یابیم.
معاون حملونقل وزارت راه وشهرسازی موضوع سرمایهگذاری را از راهکارهای مهم در این حوزه دانست و افزود: دولت در حال آمادهسازی شرایط برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی است.
انتهای پیام/