۳۵ درصد زائران اربعین از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پنج میلیون زائر برای اربعین امسال پیش‌بینی شده، گفت: نزدیک به ۳۵ درصد از از زائران توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا می‌شوند و نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد از اعتبارات سازمان راهداری برای محورهای مواصلاتی عراق در نظر گرفته شده است.  

به گزارش خبرآنی، نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور، امروز برگزار شد. در این نشست داریوش امانی -رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی هستیم و بحث ما ایمنی و خدمت‌رسانی به مردم است. نگاه دولت این است که تجهیزاتی فراهم کند تا تعداد زائران افزایش داشته باشند، ما پنج میلیون زائر برای اربعین امسال پیش‌بینی کردیم، با توجه به ظرفیت ۶۰ هزار مسافر هوایی و ۳۰۰ هزار مسافر ریلی، کمتر از ۱۰ درصد زائران دراین دو ناوگان است و مابقی در جاده‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تنها ۳۳ درصد زائران با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به مرزها جابجا شدند، پیش‌بینی ما این است که امسال ۳۵ درصد از زائران با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به عتبات مشرف شوند. در سال ۱۳۹۸، ساماندهی روغن موتور و لاستیک به عنوان ابزار تشویقی در اختیار ما بود. اما امسال صمت، ابزار تشویقی را به راهداری نداد. برای اربعین امسال، ۸۰۰۰ دستگاه ناوگان مسافر جاده‌ای به بخش جابجایی زائران داده می‌شود. همچنین ۶۰۰۰ دستگاه ناوگان در اختیار کارخانجات ذیل وزارت صمت است که در حال مذاکره هستیم تا به این بخش منتقل شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه نزدیک به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان راهدرای به محورهای مواصلاتی عراق تخصیص یافته، گفت: کارهای عمرانی را در حال حاضر آغاز کردیم که تا یک هفته قبل از اربعین این اقدامات ادامه دارد. همچنین با توجه به گرمای امسال در مرزهای مهران و شلمچه نصب سایه‌بان و مه‌پاش در دستور کار است. گشت‌های راهداری نیز از یک هفته قبل از اربعین به‌صورت ۲۴ ساعته در جاده‌ها حاضر می‌شوند.

۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی بستگی دارد

امانی با بیان اینکه تصادفات در چند سال اخیر روند کاهشی در پی گرفت، اما اگر مراقبت نکنیم بار دیگر روند صعودی می‌شود، گفت: گله‌ی راهور از راهداری، خرابی راه، علائم ایمنی، گاردریل و دوربین‌هاست. ما ۲۲۱ هزار کیلومتر راه داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و اصلی است، ۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر بستگی دارد، طبق شاخص‌های جهانی سالانه چهار تا شش درصد هزینه راه را باید برای نگهداری از آن باید کنار گذاشت که ما این موضوع را در جلسه با کمیسیون عمران مجلس مطرح کردیم.

وی ادامه داد: سال گذشته که وضعیت اقتصاد به تورم امروز نرسیده بود، کل درآمد ما به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۰۰۰ میلیارد تومان آن برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شد. امسال درآمدهای ما افزایش یافته اما هزینه‌هایمان هم افزوده شده است، به عنوان مثال هزینه روکش آسفالت که در سال ۱۳۹۵، ۱۶۰ میلیون تومان به ازای هر کیلومتر بود، امسال به کیلومتری ۲.۵ میلیارد تومان رسید، همینطور هزینه‌های گاردیل‌ و روشنایی؛ یا عوارض آزادراهی که افزایش یافت اما بلافاصله آن را برگرداندند. ما یا باید اعتبار برای نگهداری راه‌ها بگذاریم یا اینکه عوارض را افزایش دهیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ما به دنبال درآمد پایدار هستیم، اظهار کرد: ما پیش از این، ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه داشتیم که تا سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمن‌سازی شده و اکنون ۲۲۴ نقطه در دست اصلاح است. در نشست شورای عالی ایمنی اعلام کردیم اگر ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ما داده شود، می‌توانیم یک ساله کل نقاط حادثه‌خیز را برطرف کنیم اما در شش ماهی که از جلسه گذشته، هنوز آن را اختصاص نداده‌اند.

امانی ادامه داد: ما امسال بحث قیر را هم داریم؛ سال گذشته در مجلس بحث اختصاص قیر به وزارت راه در نیمه دوم سال مصوب شد که در عمل استان‌های سردسیر را از دست دادیم و نتوانستیم تعمیر و نگهداری راه‌های این استان‌ها را انجام دهیم. برای امسال هم در قانون بودجه قیر رایگان به وزارت راه اختصاص یافت اما از اول فروردین تاکنون نتوانستیم اعتبار قیر تخصیصی را جذب کنیم و با گذشت پنج ماه از آغاز سال، دیروز نامه داده شد که بخشی از آن به سازمان راهداری داده شود. این در حالی است که اگر یک نقطه دست‌اندازی در جاده ایجاد شده اما اصلاح نشود، همان نقطه حادثه‌خیز خواهد شد.

درآمدهای تصویب‌شده جرائم به راهداری اختصاص نمی‌یابد

وی با بیان اینکه قوانین خوبی در زمینه راهداری وجود دارد که یا اجرا نمی‌شود یا اعتباری به آن تخصیص نمی‌یابد، گفت: در قانون مقرر شده که از محل جرائم، به راهداری درآمد اختصاص یابد، مطابق این قانون، سال گذشته باید ۱۶۰۰ میلیارد تومان از محل جریمه‌ها به سازمان راهداری می‌دادند، که ۳۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شد؛ اما نهایتا ۵۰ میلیارد تومان به حساب راهداری دادند، اگر سازمان راهداری درآمدی نداشت، همین اقدامات جزئی اصلاح جاده‌ها را هم نمی‌توانستیم انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از بحران آب، بحران راه خواهیم داشت، گفت: آسفالت هم مثل بدن انسان است، اگر نقص کوچکی داشته باشد، ما می‌توانیم با یک قیرپاشی مختصر آن را اصلاح کنیم، اما اگر در زمان مناسب، این اصلاح را انجام ندهیم، با برف و باران این نقیصه بیشتر می‌شود و سال بعد باید با دو برابر هزینه، آن را اصلا ح کنیم.

امانی با بیان اینکه مسوولیت دیگر سازمان راهداری، پایانه‌های مرزی است، افزود: مدیریت متمرکز مرزها با سازمان راهداری است، همچنین در بخش ترانزیت مسوولیت داریم، ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده که ۹ هزار میلیارد تومان آن در حال اجرا است. هر چند سازمان راهداری در حال حاضر ۲۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.

ادامه دارد

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.