به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا صبح امروز در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: در شرایط کنونی 54 میلیون گواهینامه و بیش از 38 وسیله نقلیه وجود دارد و سفرهای مردم بیشتر از گذشته شده است.
وی با بیان اینکه در شهرها به جای اینکه ترافیک روان داشته باشیم، انسداد مسیر داریم و حتی برخی از خیابانها تبدیل به پارکینگ شده است و این موضوع را در جادهها هم شاهد هستیم، افزود: پلیس راهور قصد دارد در ترددها تسهیل ایجاد کند و در کنار خدمات مطلوب به شهروندان، ایمنی راهها را افزایش و سوانح رانندگی و همچنین آمار تصادفات فوتی را کاهش دهد.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار خودرو به ناوگان 38 میلیونی وسیله نقلیه اضافه میشود و خیابانهای ما تبدیل به پارکینگ شده است که باید به زیرساختهای آنها نیز توجه شود.
وی افزود: تصادفات یک تهدیدی است که به طور جدی باید به آن پرداخته شود؛ در تصادفات 5 عامل اصلی وجود دارد؛ در برنامه ششم توسعه 31 درصد کاهش جانباختگان تصادفات پیشبینی شده است، اما باید بررسی شود چرا به این شاخص نرسیدیم و دولتها مسئول هستند در جهت تأمین ایمنی مردم؛ همین که اراده شود مدیریت انجام شود و تکلیف قانونی انجام شود 50 درصد مساله حل میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: امروز 51 درصد فوتیها در صحنه جانشان را از دست میدهند، 6 درصد حین انتقال و 43 درصد هم در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند.
وی گفت: وزارت بهداشت باید امکانات انتقال هوایی ایجاد کند تا مصدومان سریع به بیمارستانها منتقل شوند.
هادیانفر با بیان اینکه امروز 7 درصد از تولید ناخالص کشور هزینه تصادفات میشوند، گفت: بهکارگیری همیاران پلیس و کمک وزارت آموزش و پرورش باعث شد 18 درصد تخلفات کاهش پیدا کند و آن همیاران الان جوانانی هستند که آموزههای رانندگی برایشان الگو شده است.
وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم هنوز نقاط حادثهخیز و پرخطر داریم، گفت: امروز بودجهای که برای کاهش جانباختگان در کشور هزینه میشود اتلاف هزینه نیست و سرمایهگذاری است.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه اعلام شده است 5 هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثهخیز نیاز هست اما دستگاههای مربوط این بودجه را اختصاص نمیدهند، افزود: ما اراده انجام کار را داریم اما منابع کافی نیست؛ اینجاست که مدیریت خودش را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه خودروی ملی نداریم و خودروهای حال حاضر هم ایمن نیست، گفت: کمپانیهای بزرگ خودروساز بر چهار عامل زیبایی، ایمنی، کیفیت و ارزانی رقابت میکنند و خودروسازهای ایرانی به این مسائل اهمیت نمیدهند و در تصادفات خودرو چنان آتش میگیرد که انگار در آن خودرو TNT کار گذاشته شده بود!
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه قوانین و مقررات رانندگی بازدارندگی نیست، گفت: قوانین باید به نحوی باشد که کسی جرأت نکند یک تخلف را دوبار تکرار کند.
وی گفت: مدیریت، عامل انسانی، راه، وسیله و قوانین پنج عامل مهم و تأثیرگذار در تصادفات است.
هادیانفر با اشاره به اینکه در سال گذشته 6 هزار و 500 میلیارد تومان از جرایم رانندگی به خزانه دولت واریز کرده ایم، تصریح کرد: چرا سهم دستگاهها که در قانون به تفکیک آمده است اختصاص داده نمیشود؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به اینکه اگر واردات خودرو آزاد شود کیفیت خودروی داخل هم بهتر میشود، گفت: با وارد کردن خودروی خارجی میتوانیم به کاهش تصادفات کمک کنیم.
وی با بیان اینکه در اربعین بیشتر تصادفات در جادههایی رخ میداد که جادهها جداکننده نداشتند، گفت: بیش از 8 هزار مأموران پلیس راهور برای مأموریت اربعین به کار گرفته میشوند.
هادیانفر گفت: بیش از 60 درصد زائرانی که در سامانه سماح ثبتنام کردهاند مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کردهاند و به ترتیب شلمچه و چذابه مرزهای بعدی مورد انتخاب زائران برای خروج از کشور انتخاب شده است.
وی با اشاره به اینکه پلیس راهور نباید مأموریت اصلی خود را فراموش کند، بیان کرد: تقریباً از 15 و 16 شهریور سفرهای پایان تعطیلات در کشور آغاز میشود و در کنار مأموریت اربعین باید به این موضوع هم توجه شود. خراسان رضوی، گیلان، مازندران و شهرهای زیارتی در این ایام پرتردد میشوند.
انتهای پیام/