مجتبی هاشمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره روند ثبتنام دانشآموزان و تخلفات انجام شده در فصل ثبتنام مدارس اظهار کرد: ثبتنام یک کار بین بخشی بود و در ماههای گذشته هماهنگی بین بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش انجام شد و در جلساتی با وزیر آموزش و پرورش، سیاستگذاریها برای بازخوانی روشهای ثبتنام امسال و پیشنهادات به منظور بهینه کردن شرایط ثبتنام برای سال آینده بررسی شد.
وی افزود: تا به امروز 13 میلیون و 300 هزار دانشآموز ثبتنام قطعی مدارس را انجام دادهاند، بخشی دانشآموزان ورودی پایه اول دبستان هستند که ثبتنام قطعی 30 درصد آنها انجام شده است و سایر دانشآموزان در مرحله نوبت بندی برای مراجعه به پایگاههای سلامت هستند.
رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در پایه هفتم به عدد پیشبینی شده ثبتنام دانشآموزان در مدارس نزدیک شدهایم و در پایه دهم به دلیل اینکه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان از دو هفته گذشته آغاز شده هنوز کار به صورت کامل انجام نشده است و حدود 70 درصد دانشآموزان در پایه دهم ثبتنام کردهاند.
هاشمی درباره عمده تخلفات انجام شده در فصل ثبتنام مدارس بیان کرد: مهمترین اقدامی که بعد از ابلاغ دستورالعمل ثبتنام، انجام دادیم نظارت بود و چند سیاست کلی در این زمینه وجود دارد؛ نخست، جریانسازی نظارتی در سطح استانها است و انتظار این بود استانها برای ثبتنام دانشآموزان بهویژه در مسائلی همچون محدودهبندی مدارس و آموزش مدیران برنامهریزی مطلوب داشته باشند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استانهای مختلف باید وظایف نظارتی خود را کامل انجام میدادند به منظور رصد وضعیت از سطح ستاد در 25 استان حضور یافتیم و با همکاری مجموعه استانی تیمهایی برای نظارت اعزام شدند.
وی ادامه داد: مهمترین مسائلی که در نظارت از روند ثبتنام مدارس به عنوان دغدغه مردم شناسایی شد، در مرحله نخست دریافت مبالغی توسط مدارس تحت عنوان شهریه مورد تقاضا بود که بیشترین فراوانی را در تخلفات داشت همچنین محدودهبندی مدارس نیز جزو مسائلی بود که با وجود تفویض اختیار به استان و مناطق برای برنامهریزی درباره آن اما همچنان در برخی استانها باعث دغدغه خانوادهها شده است.
هاشمی ابراز امیدواری کرد که برای سال آینده محدودهبندی مدارس به صورت سیستماتیک حل شود یعنی به سمت ثبتنام سیستمی حرکت شود و به جای آنکه یک پهنه جغرافیایی جدا شود و سپس مدارس در محدوده آن تعریف شوند، مدرسه به عنوان پایگاه اجتماعی محله تعریف و نوک پرگار در مدرسه قرار بگیرد و شعاع مدرسه به عنوان محدوده تعریف شود.
رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: محدودهبندی مدارس جزو شرایطی است که نمیتوانیم از آن فاصله بگیریم همچنین نظارتها بر این اساس است تا بتوانیم بین مدارس مناطق و استانهایی که در فصل ثبتنام مدارس، تکریم ارباب رجوع و برنامهریزی بهتری دارند تمایز قائل شویم و آنها مورد توجه قرار بگیرند.
انتهای پیام/