افزایش ۳ برابری مبادلات گلستان و تاتارستان/ ضرورت تشکیل اتاق تعاون مشترک

خبرآنی/گلستان استاندار گلستان با اشاره به وجود ظرفیت افزایش حجم مبادلات بین گلستان و تاتارستان، گفت: افزایش سه برابری این مبادلات هدف گذاری مشترک ماست.

ایران، مسیر امن مبادلات تجاری منطقه است استاندار گلستان گفت: ایران و استان گلستان نقطه امن مبادلات تجاری و حمل و نقل در منطقه «سی آی اس» و آسیای میانه است

 علی‌محمد زنگانه شامگاه دوشنبه در جلسه جمع‌بندی مذاکرات هیات تجاری، اقتصادی جمهوری تاتارستان در گرگان با اشتره به اینکه مذاکرات نشان می‌دهد مباحث حمل و نقل، توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی یا همان کریدور شمال به جنوب مورد نظر و تاکید دو طرف قرار دارد، اظهار کرد: بعد از شرایط و اتفاقات منطقه، غرب خزر شرایط متفاوتی را برای حمل و نقل، واردات و صادرات ایجاد کرده و کشورهای منطقه باید با همکاری همدیگر مسیرهای ایمن و مطمئن را در شرایط مختلف ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر دریای خزر و ایران یکی از بهترین مسیرهای مبادله کالا و حمل و نقل است، افزود: این مسیر می‌تواند شرایط تجارت و اقتصاد را در منطقه آسیای میانه و کشورهای «سی آی اس» متحول کند.

زنگانه با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های رقابتی و برتر تاتارستان و گلستان ظرفیت‌های کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اقدامات مشترک گلستان و تاتارستان می‌تواند در توسعه کشاورزی دوطرف موثر بوده و در کنار ظرفیت بالای گلستان در حوزه شیلات نقش موثری را ایفا کند.

 وی تصریح کرد: در استان گلستان مقرر است 94 هزار مسکن برای مردم ساخته شود که در همکاری مشترک حوزه صنعت ساختمان و استفاده از توانمندی‌های دوطرف در حوزه مواد اولیه می توان استفاده کرد.

استاندار گلستان با بیان اینکه در بخش گردشگری گلستان، کازان و تاتارستان از ظرفیت‌های بی نظیری برخوردار هستند، اضافه کرد: به طور قطع ظرفیت‌های استان گلستان که هشت اقلیم را در خود دارد می‌تواند مورد استقبال گردشگران تاتارستانی قرار گرفته و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های تاتارستان می‌توانیم اقدامات گردشگری متفاوتی را به صورت مشترک رقم بزنیم.

زنگانه با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه تاتارستان در صنایع پتروشیمی و صنعت نفت و از سوی دیگر افق ترسیم شده گلستان در توسعه پتروشیمی همکاری های بزرگی می تواند شکل بگیرد، ادامه داد: اجرای طرح‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی نیز می‌تواند یکی از محورهای مشترک همکاری ما باشد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: اتاق تعاون مشترک گلستان و تاتارستان می‌تواند در توسعه هر دو طرف موثر باشد که ما مشتاقیم اتاق تعاون مشترک را در ایران و گرگان داشته باشیم.

زنگانه گفت: با توجه به حجم مبادلات تجاری بین ایران و تاتارستان، هدف‌گذاری تاتارستان برای افزایش سه برابری این مبادلات با توجه به ظرفیت‌های موجود تا پایان سال میلادی هدف‌گذاری مناسب و خوبی است.

وی اضافه کرد: تقاضای ما بر این است که متون تفاهمنامه دوطرف هرچه سریعتر آماده و پس از سیر مراحل قانونی، با توجه به تفویض اختیاری که از سوی رئیس جمهور به استانداری گلستان داده شده بتوانیم هرچه سریعتر آن را با حضور رئیس جمهوری تاتارستان امضاء کنیم.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.