ساخت و ساز در بالادست باغ گیاه شناسی/ دستور توقف? معاون اول رئیس جمهور هم پروژه را متوقف نکرد فیلم

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی چند سالی است که باغ ملی گیاه شناسی ایران به روی بازدید کنندگان عمومی باز شده است اما اینجا باغی است که گونه های ارزشمند گیاهی باغی، جنگلی و مرتعی نگهداری می شود و حتی در زمانی که 7 تا 8 سال گذشته این باغ به روی مردم باز شد انتقاداتی از سوی دوست داران محیط زیست و منابع طبیعی و فعلان  بخش کشاورزی را به وجود آورد اما حال در اتفاقی کم یا بی سابقه در جهان سلسله برج های هایی با 5 هزار واحد در بالادست این باغ  ملی ساخته شده است.

بر اساس مستنداتی که در اختیار پایگاه خبری خبرآنی قرار گرفته، مرتفع سازی در حریم باغ گیاه شناسی ممنوع است و بنا بر اعلام مسئولان باغ گیاه شناسی و  مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور معاون اول دستور توقف ساخت و ساز در حریم باغ گیاه شناسی تا تعیین تکلیف این پروژه را داده است اما تا به امروز به این مهم توجه نشده و عملیات ساخت و ساز در حال انجام است.

انجام ساخت و ساز در حریم باغ ملی گیاه شناسی  علاوه بر آلودگی های زیست محیطی که دارد دسترسی به منابع آبی این مجموعه را قطع خواهد کرد که این امر می تواند زمینه نابودی کامل این باغ را ایجاد کند.

در بخش زیر می توانید فیلمی در خصوص ادامه ساخت و ساز در بالا دست باغ گیاه شناسی را مشاهده کنید.

در این ارتباط مصاحبه ای با متینی‌زاده نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع انجام شده است که مشروح آن در ذیل مطلب آمده است.

وزارت جهاد کشاورزی ,

ادامه ساخت و ساز در بالادست باغ گیاه شناسی با وجود دستور توقف معاون اول رئیس جمهور

محمد متینی‌زاده نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی اظهار داشت: در حریم باغ گیاه‌‍شناسی ملی ایران واقع در منطقه 22 تهران، انبوه سازی در حال انجام  است درحالی که بر اساس  قوانین و ضوابطی که برای همه باغ‌گیاه‌شناسی جهان وجود دارد نباید در حریم این باغ ملی ارزشمند ساخت و سازی صورت گیرد  زیرا منجر به آسیب جدی به مجموعه می‌شود.

وی افزود: این باغ گیاه شناسی در خاورمیانه بی‌مانند است و عمری بیش از 54 سال دارد و طی این سال‌ها کوشش بسیاری شده تا به عنوان یک پروژه ملی و بین‌المللی، افتخار کشور باشد.

رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: مرتفع سازی واقع در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران که پروژه مسکونی بیش از  5 هزار واحد در  بیش از 20 برج 39 طبقه در صورتی که اجرا شود،  اغلب گونه‌های ارزشمند این باغ از دست خواهد رفت و دیری نخواهد گذشت که باغ گیاه شناسی با زوال کامل رو به رو خواهد شد.

متینی‌زاده گفت: همچنین با ساخت و سازهایی که در سال‌های گذشته در منطقه انجام شده است میزان آب چاه‌های باغ گیاه‌شناسی از 200 لیتر در ثانیه به 90 لیتر در ثانیه رسیده است که همین امر دشواری‌های فراوانی برای تأمین آب موردنیاز گیاهان باغ ایجاد کرده است. 

 وی افزود:با ساخت این مجموعه جدید با حفر چاه‌ها و عدم امکان جذب بارش‌های آسمانی در منطقه، وضعیت آب‌های زیرزمینی و منابع آبی این باغ گیاه شناسی بحرانی‌تر خواهد شد.

نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ادامه داد: زندگی این حجم از جمعیت در بالا دست باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، منجر به ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود که بالطبع سبب به خطر افتادن حیات گیاهان ارزشمند آن خواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی ,

وی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی مقامات مختلف در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت، معاون اول رئیس جمهور دستور توقف پروژه تا زمان رسیدگی و تصمیم‌گیری نهایی داد امااین امر مورد توجه قرار نگرفته و برعکس، ساخت و ساز با سرعت افزون‌تری در حال جریان است. 

وی با تاکید بر اینکه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، اثری ملی و هم اثری تاریخی فرهنگی ثبت شده است تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که آمادگی لازم برای واگذاری زمین معوض به مالکان این پروژه را دارد.

وی با بیان اینکه در این مجموعه  بیش از 4000 گونه گیاهی نگهداری می‌شود  اظهار داشت: این گیاهان از جمله گونه‌های بومی ایران و برخی مناطق جهان و همچنین گونه‌های در معرض خطر انقراض و نابودی در طبیعت هستند. این نقش باغ گیاه‌شناسی همان وظیفه اصلی باغ‌های گیاه‌شناسی یعنی حفاظت در خارج از رویشگاه است که به خوبی ایفا می‌کند.

نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ادامه داد: یکی از مثال‌های واضح برای این نقش، نگهداری و حفاظت از شمشاد است که با ورود یک آفت و بیماری در رویشگاه‌های شمشاد در سراسر جنگل‌های هیرکانی، سبب از بین رفتن پایه‌های بیشماری از آنها شدند، حضور آنها در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، می‌تواند ادامه حیات آنها را در آینده تضمین نماید.

گزارش تصویری از باغ گیاه شناسی را در ذیل مطلب ملاحظه کنید.

وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی , وزارت جهاد کشاورزی ,

وزارت جهاد کشاورزی ,

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.