به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» پس از 20 سال انتظار بالاخره در دولت سیزدهم اجرایی شد و قرار است کلیه دستگاههای اجرایی کشور تا پایان شهریورماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.
در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت همگرایی بخشهای مختلف آغاز شد تا زمینه شکلگیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی فراهم شود.
بر اساس بند "و" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال 1401، این دستورالعمل بهمنظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است.
به همین منظور نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، با بررسی 170 دستگاه و 1662 خدمت انجام شد و به واسطه آن، اعلام شد 41.2 درصد خدمات دولت الکترونیکی شدهاند؛ از این میان، 21 درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شدهاند، 61 درصد خدمات همچنان نیمهالکترونیکی هستند و 7 درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب میشوند، اما 11 درصد خدمات بهدلیل عدم اقدام به الکترونیکی شدن از سوی دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشدهاند.
وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد
«مجید فولادیان»، مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی، با اشاره به تکلیف دستگاههای اجرایی مبنی بر ارایه حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند اظهار داشت: «دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان( سامانه امید) و میزخدمت این وزارتخانه که دربرگیرندۀ12 خدمت و سامانه کاربردی مرتبط با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.»
به گفته وی، سامانه امید که به نشانی https://omid.gov.ir به ارائه خدمت میپردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همچنین این سامانه امکان استعلامهایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بینالمللی کرونا را فراهم میکند.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری در خصوص چگونگی تراکنشهای وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت(PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان داشت: وزارت کشور از ابتدای سال جاری تا کنون رتبه نخست برترین دستگاه سرویسدهنده با اختصاص بیش از 450 میلیون و 500هزار تراکنش از میان 38 دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارایه خدمات سامانه امید به خود اختصاص داده است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ میزبان خدمات حوزه مسکن
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی با بیان این که دستگاهها و نهادهای عمومی مکلفاند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل نمایند از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
وی در تشریح جزییات چگونگی اتصال سامانههای وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: «سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارتخانه هستند که متقاضیان میتوانند با یک بار احراز هویت از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها استفاده نمایند.»
سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن به نشانی https://saman.mrud.ir/ ارائه دهنده خدماتی اعم از ثبت نام نهضت ملی مسکن، ثبت نام کمک ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل توجهی از مردم از این خدمات استفاده میکنند.
سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز که به نشانی https://amlak.mrud.ir/ در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت میپردازد.
فولادیان در خصوص آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: «در حال حاضر 21 دستگاه اجرایی و 26 سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند که به زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا 69 خدمت الکترونیکی نیز به صورت مستقیم در این پنجره مورد پیادهسازی قرار گرفتهاند.»
انتهای پیام/