به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، آبان ماه سال 1395، قطار ترکیبی تهران تا کربلا راه اندازی شده بود اما بعد از آن از این مسیر حمل و نقلی برای جابجایی مسافران اربعین استفاده نشد. این در حالی است که در شرایط فعلی که همچنان حلقه مفقوده راه آهن شلمچه به بصره وجود دارد، می توان از همین ظرفیت برای جابجایی مسافرین کربلای معلی استفاده کرد و به این طریق بخشی از بار ترافیک جاده های منتهی به مرزهای زمینی در موسم زیارت اربعین را به این مسیر ریلی انتقال داد.
در رابطه با راه اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا اخیرا سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود: مسافران به طور موقت به صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار، از شلمچه با اتوبوس راهی بصره شده و سپس از بصره به کربلای معلا منتقل میشوند. تسهیل تردد زائرانی که از خطوط ریلی استفاده میکنند در دستور کار قرار دارد و در سفر به عراق تلاش میکنیم تا تفاهم لازم برای تسهیل از سوی طرف عراقی نیز اعمال شود.
وی افزود: با راه اندازی خط ترکیبی زائران عراقی هم میتوانند از طریق راهآهن به قم و مشهد متصل شوند و با این اقدام علاوه بر جابجایی مسافر امکان انتقال بار به عراق نیز فراهم خواهد شد. مسیر ریلی شلمچه - بصره نیاز به مینروبی، تملک زمین و احداث پل روی رودخانه اروند دارد تا خط ریلی به ایستگاه بصره برسد. مطالعات جداگانهای برای هر موضوع انجام شده و موانعی بر سر راه است که در چند ماه گذشته گام به گام در حال رفع آنها هستیم، امیدواریم با کاهش موانع، احداث خط آهن شلمچه به بصره درآینده نزدیک آغاز شود.
محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حملونقل در گفتوگو با خبرآنی اظهار کرد: سالهاست احداث راه آهن شلمچه-بصره برای اتصال تمام ریلی ایران و عراق در دستور کار قرار دارد و در سطوح بالا این مسئله پیگیری شده است.سال 1390 ریاست جمهوری وقت ایران دستور احداث راه آهن اهواز به شلمچه را صادر کرد و این راه آهن در این سال به مرز ایران و عراق رسید. اما متاسفانه مشکلات عدیده ای باعث شد که تکمیل این خط ریلی تا بصره و اتصال آن به کربلا و بغداد با مشکل مواجه شود.
وی افزود: برنامهریزی برای راهاندازی قطار ترکیبی کربلا از سوی راهآهن جمهوری اسلامی ایران اقدام مثبتی است که علاوه بر کاهش ترافیک جاده ای در ایام اربعین می تواند به تسهیل احداث راه آهن شلمچه-بصره نیز کمک کند و موانع موجود بر سر راه تکمیل این خط ریلی را برطرف کند.
وی ادامه داد: این قطعه ریلی 32 کیلومتری از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال های گذشته، همواره یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار های مختلف بین سران دو کشور بوده است.
وی یادآور شد: اهمیت این خط ریلی فقط در انتقال مسافرین کربلای معلی در ایام اربعین حسینی خلاصه نمی شود. این راه آهن استراتژیک اهمیت فراوانی برای انتقال بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بین دو کشور دارد که می تواند به تسهیل تجارت بین ایران و عراق به عنوان دو کشور متحد، منجر گردد. البته ایجاد این راه ارتباطی برای بهبود وضعیت سفر زائران ایرانی به عتبات مقدسه و همچنین ایجاد شرایط سفر زائران عراقی به حرم های زیارتی در ایران نیز از اولویت بالایی برخوردار است.
شاهجویی اضافه کرد: بنابراین اقدام شرکت راه آهن در راه اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا در شرایطی که بیش از 10 سال است این مسئله لاینحل باقی مانده است، اقدام رو به جلو و مثبتی است اما قطعا کافی نخواهد بود و نیاز است تا این شرکت که هم اکنون با مصوبه هیئت وزیران متولی احداث خط ریلی شلمچه-بصره شناخته می شود، به سرعت موانع موجود بر سر راه احداث این مسیر ریلی مهم را مرتفع نماید و به سرعت فرآیند اجرایی ساخت این خط ریلی آغاز گردد تا در سال های آینده شاهد ایجاد قطار های بدون توقف از تهران به سمت عتبات عالیات باشیم.
انتهای پیام/