بابایی: صدور اسناد برای روستاییان رایگان است

مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور روسای آنها برگزار شد.

به گزارش خبرآنی به نقل از قوه قضاییه، امروز یکشنبه ۹ مرداد مراسم امضا تفاهم نامه مشترک میان حسن بابایی - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اکبر نیکزدا - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حسن بابایی اظهار کرد: امروز اقدام بسیار خوب و سازنده ای بین دو دستگاه مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد. در همین راستا یک اقدام بنیادی را در خصوص روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بحث صدور اسناد در بافت مسکونی و روستایی با سرعت بیشتری انجام شود.

بابایی در ادامه گفت: در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قوه قضاییه در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۱ که فرمودند باید وضعیت مالکیت متر به متر اراضی کشور مشخص شود صدور سند روستاها و شهرها زیر ۲۵ هزار نفر را به کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع می‌کنیم.

وی افزود: ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی روستایی تاکنون تثبیت شده و برای ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی سند صادر شده است که امیدواریم با صدور اسناد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر فرمایش مقام معظم رهبری را در این دو حوزه نهادینه کنیم زیرا صدور اسناد آثار و برکات زیادی را خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بحث توسعه روستاها با صدور اسناد محقق خواهد شد همچنین تثبیت مالکیت و صدور سند به کاهش اختلافات و دعاوی و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کمک خواهد کرد.

بابایی بیان کرد: قریب به ۷۰ درصد از روستاها دارای اسناد هستند و باید کار را به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تبدیل سند های دفترچه ای به سند های تک برگ در تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش بینی شده است. همچنین باید علاوه بر تثبیت و صدور سند بحث تعویض اسناد را نیز داشته باشیم تا بانک اطلاعاتی املاک خوبی را از روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به دست آوریم.

بابایی گفت: بازسازی بافت های آسیب دیده از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و اعطای تسهیلات به روستاها و شهرها با وجود اسناد، موثر خواهد شد به طوری که در بلایای طبیعی خسارت هایی وارد می شود و گاهی اوقات خسارت ها به حدی است که بافت های مسکونی قابل تشخیص نیستند؛ بنابراین از طریق سامانه شمیم می‌توان بحث تثبیت مالکیت ها و حدود مالکیت ها را دقیق مشخص کرد و اسناد پشتوانه مالی و تضمین حقوقی برای مالکان روستا و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: صدور اسناد برای روستاییان هیچ هزینه ای ندارد و صدور اسناد رایگان است.

وی افزود: در جریان سیل اخیر مردم نگران حدود مالکیت در اراضی نباشند با توجه به اجرای کاداستر در تمام روستاها میزان و حدود مالکیت اشخاص مشخص است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

۳ میلیون و ۴۵۰ هزار سند در روستاها صادر شده است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: برای حدود ۶۵ درصد از واحدهای مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده است و اگر اسناد روستاییان صادر نمی شد میزان اختلافات ملکی و حل و فصل مالکیت افراد افزایش پیدا می‌کرد.

اکبر نیکزاد گفت: ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار سند در روستاها و ۳۰۰ هزار سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم تمامی واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دارای سند شود همچنین با امضای این تفاهم نامه در یک بازه زمانی مشخص این امر انجام شود.

مهدی اقبال - معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: جلسات متعددی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد که این جلسات منجر به پیش نویس تفاهم‌نامه‌ای نسبت به مستندسازی املاک مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شد.

وی افزود: عملیاتی همچون تهیه نقشه، تثبیت مالکیت و تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای در سال جاری محقق خواهد شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در انعقاد تفاهم نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح موضوع مستند سازی، هویت سازی و تثبیت کاداستر روستایی و مناطق شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.