صفر تا صد احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس در روستاها/ ساکنان حاشیه شهرها چه کنند؟

خبرآنی/گلستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، جزئیات احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس در روستاها و حاشیه شهرهای استان را تشریح کرد.

مهدی لطفی زاده صبح امروز(یکشنبه ۹ مرداد) در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به شرایط احداث گلخانه های کوچک مقیاس اظهار کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیمی و محدودیت منابع آبی به منظور امنیت غذایی جامعه و تأمین غذا به شدت نیازمند افزایش تولید در واحد سطح هستیم، از سویی مسئله اشتغال خانگی و اشتغالزایی برای روستائیان دارای اهمیت است که در مجموعه این عوامل طرح توسعه گلخانه ها به ویژه گلخانه های کوچک مقیاس در استان گلستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح گلخانه های کوچک مقیاس در فضای روستاها و در حیاط روستایی برای روستائیان در نظر گرفته شده تا ضمن تأمین امنیت غذایی به اقتصاد روستائیان کمک کرده و زمینه ساز ایجاد اشتغال شود، افزود: توسعه این طرح از مهاجرت روستائیان به شهرها پیشگیری می کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر اینکه صدور مجوز برای گلخانه های کوچک مقیاس کاملاً تسهیل شده است، بیان کرد: روستائیان می توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت شهرستان مجوز ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس را دریافت کنند، به منظور حمایت از روستائیان تسهیلات ارزان قیمت نیز در نظر گرفته شده است.

لطفی زاده با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به گلستان برای این موضوع مصوبه داشتیم که منابع آن نیز مشخص شده است، افزود: روستائیان متقاضی ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس برای دریافت تسهیلات کم بهره به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه ساکنان حاشیه شهرها در صورتی که آب، برق و فضای تغییر کاربری را داشته باشند و نیاز به صدور مجوز جدیدی نباشد برای احداث گلخانه های کوچک مقیاس مشکلی ندارند، خاطرنشان کرد: برخی محصولات گلخانه ای نیاز به نور مستقیم و بعضی دیگر نیاز به نور غیرمستقیم دارند که متقاضیان با توجه به شرایط موجود می توانند تولیدات گلخانه ای موردنظر را انتخاب کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، شرایط استان برای تولید محصولات گلخانه ای را مطلوب خواند و متذکر شد: در مناطق مختلف استان برای تولیدات مختلف گلخانه ای مشکلی وجود ندارد و متقاضیان می توانند برای دریافت عملکرد بهتر در انتخاب نوع محصول با کارشناسان جهادکشاورزی مشورت کنند.

انتخاب روستای «کریم‌آباد گرگان» به عنوان مرکز تولید گل و گیاه گلستان

لطفی زاده با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش و زنجیره تولید در سطح روستاها و شهرهای گلستان پیش بینی شده تا صاحبان گلخانه های کوچک مقیاس برای بازرگانی و فروش مشکل کمتری داشته باشند، یادآور شد: برای گلخانه های کوچک مقیاس طرح توسعه ای ۵۰ هکتاری در سطح استان تدوین شده و در سفر رئیس جمهور به گلستان به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روستای کریم آباد گرگان به عنوان مرکز تولید گل و گیاه معرفی شده است، تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۰۰ هکتار مجوز برای احداث گلخانه در استان گلستان صادر شده که از این سطح حدود ۶۰ هکتار مربوط به گلخانه های کوچک مقیاس در سطح روستاها است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به شرایط احداث گلخانه زیر ۳۰۰ متر در داخل بافت روستاها اشاره کرد و گفت: اگر روستائیان در حیاط منزل مسکونی فضای لازم را داشته باشند و منزل از آب، برق و گاز برخوردار باشد پس از فراگیری آموزش ابتدایی، مجوز لازم صادر می شود، همچنین برای خارج از بافت روستا حداقل سه هزار متر فضای گلخانه ای نیاز است تا تغییر کاربری و تأمین آب، برق و گاز برای فرد متقاضی انجام شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.