گزارش ویژه IHF از پیشرفت چشمگیر هندبال ایران

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی و به نقل از روابط عمومی فدراسیون هندبال، وب سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی هندبال در گزارشی ویژه به رشد چشمگیر و پیشرفت هندبال ایران طی سال‌های اخیر پرداخته و در گفت‌وگو با رئیس فدراسیون هندبال ایران نگاهی به چگونگی تحول رشته هندبال در این سال‌ها انداخته است.

در متن گزارش فدراسیون بین‌المللی هندبال آمده است:

«هندبال ایران در سال‌های گذشته هم در بخش مردان و هم در بانوان با برداشتن گام‌های جدی و برنامه‌های مهمی در جهت شکوفایی و پرورش استعدادها در ظرفیتی گسترده در حال رشد بوده و پیشرفت داشته است و این امر قطعاً می‌تواند منجر به کسب نتیجه شود.

در بخش مردان این استعدادها پا را فراتر از کشور خود گذاشته‌اند و در خارج از ایران و در باشگاه‌های اروپایی شهرت یافتند و چندین بازیکن نیز به مراحل بالاتری رسیدند.

در این میان برادران استکی (سجاد و الله‌کرم) پیشگام بودند و سجاد حتی در بین 10 گلزن برتر لیگ قهرمانان هندبال اروپا مردان (EHF) نیز قرار گرفت.

پس از اولین حضور تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان مردان در سال 2015، یک وقفه هشت ساله تا دومین حضور ایران در مسابقات قهرمانی جهان رخ داد، اما ایران سرانجام پس از کسب مقام چهارم در مسابقات قهرمانی آسیا جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان 2023 در سوئد و لهستان را کسب کرد.

تیم ملی بزرگسالان بانوان ایران نیز اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان را دسامبر سال گذشته میلادی در اسپانیا ثبت کرد و البته تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان دختر ایران نیز اولین حضور خود را در عرصه جهانی تابستان امسال تجربه کردند و این اتفاق بار دیگر پیشرفت و جاه‌طلبی فدراسیون هندبال ایران را به نمایش گذاشت.

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال ایران  عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های فدراسیون هندبال ایران، تربیت نسلی از هندبالیست‌ها در رده سنی خردسالان است که به واسطه آن توسعه هندبال ایران دنبال شود تا در آینده شاهد داشتن تیم ملی بزرگی باشیم.

وی افزود: فدراسیون هندبال با برنامه‌ریزی ویژه در سراسر ایران به دنبال آن است تا کودکان هرچه بیشتر به رشته هندبال علاقه‌مند شوند. هدف ما این است که کودکان هندبال را به‌عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده ببینند و به این رشته تشویق شوند و همچنین با ایجاد محیط مناسب برای خانواده‌های این خردسالان می‌خواهیم رشته ورزشی هندبال را ترویج کنیم.

رئیس فدراسیون هندبال گفت: در این طرح کودکانی که از سنین پایین به هندبال علاقه‌مند هستند، شناسایی شده و تلاش می‌شود تا مهارت‌های آنها توسعه یابد. در گام بعدی تلاش می‌شود تا این نفرات در مدارس و آکادمی‌های هندبال کشور حضور پیدا کنند. در مراحل بعدی با حضور در تیم‌ها و شرکت در مسابقات و تورنمنت‌های منطقه و در ادامه کشوری در نهایت این شانس را پیدا می‌کنند که یکی از اعضای تیم ملی نوجوانان باشند.

پاکدل تصریح کرد: در مسابقات قهرمانی نوجوانان دختر جهان 2022 تیم ایران بهای تجربه کم خود را پرداخت و با برد مقابل مکزیک و تساوی برابر گینه و شکست با یک گل مقابل هند که لحظه سختی برای این نماینده آسیا بود در نهایت در رده سی‌ام این رقابت‌ها قرار گرفت.تیم نوجوانان دختر ایران همچنین توانست در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام دوم برسد.

وی افزود: در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای شناسایی بازیکنان مستعد انجام شده، اما در سه سال گذشته به دلیل برنامه‌ریزی گسترده و حمایت‌های مالی همه چیز بهتر و بهتر شد. نتیجه این اتفاق برای ما فوق‌العاده است. در مدت زمان کوتاهی بازیکنان مستعد بسیار خوبی پیدا کرده‌ایم که تاثیری باورنکردنی در آینده هندبال ایران خواهند گذاشت.اگرچه همه‌گیری کرونا باعث ایجاد وقفه‌هایی در برنامه‌های فدراسیون شد، اما برنامه‌های ما هرگز تعطیل نشدند و با بهبود شرایط به سرعت شروع به فعالیت کردیم.

رئیس فدراسیون هندبال ادامه داد: همچنین در طول هفته بین‌المللی هندبال (هفته بزرگداشت هندبال که توسط فدراسیون بین‌المللی راه‌اندازی شده و از 12 جولای هر سال آغاز می‌شود) برنامه‌‌هایی با تمرکز بر فعالیت‌های ترغیب‌کننده برای کودکان برای مشارکت بیشتر در رشته هندبال در نظر گرفته شد.این فعالیت‌ها در ایران بدون هیچ مشکلی پیش  می‌رود، زیرا کودکان در حال حاضر بیشتر و بیشتر از رشته هندبال استقبال می‌کنند و می‌بینیم که نتایج رو به رشد است و این خردسالان به دنبال بازیکنان حرفه‌ای در ایران هستند.

پاکدل در ادامه اظهار داشت: یک برنامه مهم و گسترده دیگر در سال‌های گذشته به نام «المپیاد استعدادهای برتر» در ایران راه‌اندازی شده که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کننده در آن حضور دارند. در این رویداد مربیان تیم‌های ملی بازیکنان بالقوه و آینده‌دار هندبال ایران را که می‌توانند در آینده موفق شوند را مورد شناسایی و ارزیابی قرار می‌دهند. در حالی که محبوبیت هندبال در ایران افزایش یافته است، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت باید به آن توجه شود. هدف هندبال ایران برای رسیدن به فینال مسابقات نوجوانان آسیا و بعدها جوانان آسیا در سال‌های آینده بسیار جسورانه است.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر برنامه داشتیم تا هندبال را بیشتر به مردم ایران معرفی کنیم. اکنون با قاطعیت می‌توان گفت هندبال یکی از ورزش‌های پرطرفدار در ایران است و بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند فرزندانشان به این رشته ورزشی بپردازند و در آن مسابقه دهند. پخش مسابقات هندبال از شبکه‌های تلویزیونی و قرار گرفتن در اخبار روزانه خبرگزاری‌ها، تبدیل شدن به سوژه جذاب در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف بخشی از برنامه‌های ما است که به طور خاص در سال گذشته انجام دادیم.

رئیس فدراسیون هندبال در پایان گفت: حتی بسیاری از ستارگان سایر رشته‌های ورزشی در ایران مانند فوتبالیست‌ها که طرفداران زیادی دارند، در شبکه‌های اجتماعی خود در مورد هندبال  می‌گویند. مردم ایران از بازیکنان تیم‌های ملی هندبال ما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استقبال می‌کنند. آنها می‌بینند که بازیکنان ایرانی چگونه بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند».


انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.