فرهنگ کارآفرینی در جامعه ما نهادینه نشده است

خبرآنی/گلستان مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان، گفت: کارآفرین ها، آدم های مسئول و ویژه ای هستند و متأسفانه باید بگوئیم که فرهنگ کارآفرینی در جامعه ما جا نیافتاده و نهادینه نشده است.

حسینعلی خواجه مظفری، شامگاه چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱‌ در آیین بزرگداشت هفته ملی مهارت که با حضور معاون آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد، اظهار کرد: مهارت آموزی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری در فرامین ارزشمند خود بارها به این موضوع پرداخته کرده است و بر آن نیز تأکید دارد.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشاغل دنیا نیاز بسیار مبرم به مهارت آموزی دارند، خاطر نشان کرد: این را کارشناسان باسواد و خبره عرصه کسب و کار می گویند و برای بررسی بیشتر باید اقداماتی را که انجام داده ایم، به طور مداوم رصد کنیم تا بتوانیم بهره وری بهتری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید وضعیت ما و دنیا مقایسه شود تا بدانیم چگونه با مقوله مهارت آموزی برخورد کرده ایم، ادامه داد: به عنوان کسی که سال ها در این مجموعه کار کرده ام، می گویم که دریافتی های کارکنان فنی و حرفه ای در مقایسه با زحمات بسیار زیادی را که آنها می کشند، اصلا قابل مقایسه نمی باشد و متناسب نیست.

خواجه مظفری، با بیان اینکه در دنیای امروز، مهارت آموزی با کارآفرینی و اشتغال گره خورده است و باید خروجی مهارت آموزان را ببینید، توضیح داد: بالغ بر ۹۷ درصد اعتبارات آموزشی کشور، صرف آموزش های نظری می شود و نتیجه آنها را در مقابل ۳ درصد اعتبارات رشته های مهارتی ببینید که کدام یک برای کشور مفیدتر است.

وی با تأکید بر اینکه امروز مربیان مهارتی تعلیم دیده در فنی و حرفه ای، در کشورهای خارجی و اروپایی به راحتی کار می کند، افزود: در اعزام نیروی کار، با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های نظری نمی شود در سایر کشورها کار پیدا کرد، ولی با مدارک فنی و حرفه ای در هر کجا که بخواهند، می توانند فعالیت کنند.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه کارآفرین ها، آدم های مسئول و ویژه ای هستند و با ایجاد کنندگان اشتغال نیز فرقی نمی کنند، توضیح داد: باید پای درد دل کارآفرینان بنشینیم و صحبت های آنان را گوش دهیم، چرا که درد دل های آنها هم نیز مفید و شیرین است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از اینکه متأسفانه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و مملکت ما جا نیافتاده است، گفت: وقتی در سخن می گوئیم که "فلان دانشگاه، دانشگاه کارآفرینی است"، این درست نیست و باید بدانید که در سطح کشور، ۴ یا ۵ دانشگاه کارآفرین داریم که آموزش کارآفرینی می دهند نه دانشگاه کارآفرینی، چون اصلاً کارآفرینی را نمی شود آموزش داد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه فنی و حرفه ای، کارآفرینی را پرورش می دهد و خود فرد مهارت را یاد می گیرد، تصریح کرد: در این مرکز، حرفه به گوش و پوست مهارت آموز وارد می شود و امیدواریم که روزی همه مشکلات مرتفع شود و کارآفرینان بدون دغدغه به کار و فعالیت بپردازند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.