درخواست یک کارشناس برای حل مشکل خودروهای کلاسیک و پلاک تاریخی

مهدی دریائی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، در خصوص موانع و مشکلات ثبت خودروهای پلاک‌های تاریخی اظهار داشت: وقتی وزارتخانه‌ای قبول می‌کند داخل کارگروهی باشد، باید تخصص لازم و دانش فنی آن کار را داشته باشد. اگر محیط زیست اعلام می‌کند در این کارگروه حضور دارد باید به کارگروه و متقاضیان پلاک تاریخی خدمات بدهد. وزارت صنعت، محیط زیست و حتی میراث فرهنگی در کارگروه هستند. میراث فرهنگی باید در زمینه اتومبیل‌های تاریخی از کارشناس خبره که دانش و تخصص لازم را دارد استفاده کند تا جوابگوی این کار باشد و هنگام مراجعه متقاضی اطلاعات درست بدهد.

وی در خصوص محدودیت تردد این خودروها گفت: از روز اول و طبق مصوبه هیئت وزیران در کارگروه اعلام شد که این خودروها حق تردد دارند، در صورتی که در آن مصوبه اصلاً حق تردد قید نشده بود. بیش از یک دهه است که قرار بود این موضوع توسط اعضای کارگروه به خصوص کانون جهانگردی به عنوان دبیر و متولی این کار اصلاح شود، اما به دنبال اصلاح نرفتند. در این مدت 2، 3 رئیس جمهور در ایران تغییر کرد، اما این اتفاق نیفتاد. آن روزی که می‌خواستند پای این مصوبه را امضا کنند نباید این کار انجام می‌شد؛ چرا که به مردم قول تردد 5 هزار کیلومتر را دادند. کارشناس و متولی این کار بودم و در چند سال مسئولیت در کانون و میراث فرهنگی بالغ بر 500 خودرو را کارشناسی کردم و هنوز با ما تماس می‌گیرند و از عدم حق تردد خودروهایشان گلایه می‌کنند.

کارشناس اسبق کارگروه حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی با اشاره به وضعیت پلاک تاریخی در کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در بیش از 40 کشور از جمله انگلیس پلاک‌های تاریخی از قبل بوده و به مجموعه‌داران و کسانی که تک خودرو کلاسیک دارند، خدمات ارزان بیمه‌ای ارائه می‌شود. قرار بود این مسائل در کارگروه ما نیز حل شود، اما در این 10 سال این اتفاق نیفتاد و خیلی از خودروها از بین رفتند.

دریائی افزود: خیلی از کسانی که یک خودرو کلاسیک دارند نمی‌توانند خودروهایشان را بیرون بیاورند و فرآیند دریافت پلاک تاریخی هم 5،6 سال طول می‌کشد و در نهایت با وجود هزینه بسیار زیادی برای بازسازی خودرو موفق به این کار نمی‌شوند. کسانی که این پلاک را دریافت می‌کنند نیز نمی‌توانند از ماشین استفاده کنند. طبق مصوبه هیئت وزیران که به پلیس راهور ابلاغ شد، این خودروها اجازه تردد ندادند و آیین‌نامه‌ مبنی بر تردد 5 هزار کیلومتر وجاهت قانونی نداشت.

وی در خصوص راهکارهای حل این موضوع گفت: در ابتدا باید از موازی‌ کاری دست برداریم و کل فرآیند پلاک را به پلیس راهور بدهند. پلیس راهور نیز از افرادی بهره ببرد که متخصص خودروهای کلاسیک و تاریخی باشند. راه‌حل این است و غیر از این راه‌حلی وجود ندارد. اینکه پنج، شش وزارتخانه و سازمان بیایند و هر هفته جلسه‌ای داشته باشند که مفید نیست. وزارت صنایع و معادن و سازمان محیط زیست چه کارهایی می‌توانند برای خودروهای کلاسیک انجام بدهند یا چه کاری انجام داده‌اند؟ در ابتدا گفتند طبق مصوبه این‌ خودروها از مالیات معاف هستند، اما پلیس راهور قبول نکرد و در واقع دودش به چشم مسئولان رفت.

دریائی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 5 تا 6 هزار خودروی تاریخی و کلاسیک داریم که پلاک ملی دارند. در حال حاضر این خودروها را پلیس راهور پلاک می‌کند. کارشناس پلیس راهور اصالت اسناد و اتاق که همان چهار رکن اصلی هستند را انجام می‌دهد و در نهایت خودرو پلاک می‌شود. میراث فرهنگی وظایفی مانند مرمت آثار، حفظ و نگهداری آثار تاریخی و حفریات باستان شناسی را دارد و اگر سازمان میراث فرهنگی این قدر بودجه و وقت آزاد دارد باید کارشناس آن را هم تقبل کند. کسی که کارشناسی را انجام می‌دهد باید این دوره را دیده باشد.

کارشناس اسبق کارگروه حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی یادآور شد: وزارت میراث فرهنگی ابتدا باید حوزه تخصصی خود را روشن کند که آیا واقعا در این حوزه متخصص، متبحر و استاد دارد یا نه. افرادی مانند مهندس احمدی از پیشکسوتان کارشناسی این خودروها و افراد دیگری مانند مهندس جزنی، نساج و کسانی مانند من که با این عزیزان همکاری داشتیم به دلایلی استعفا کردیم و بیرون آمدیم. این عزیزان چرا باید خانه نشین شوند و از آنها استفاده نشود و کسانی بیایند که تخصص ندارند.

دریائی عنوان کرد: بعد از اینکه ما کنار کشیدیم، دیگر نمی‌دانیم چه کسانی آنجا هستند و واقعاً دانش این کار را دارند یا نه؟ متاسفانه اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد و اگر کار دست پلیس راهور باشد به این دلیل که زیر سندهای این ماشین‌ها را دارد و از کارشناسان متخصص دعوت می‌کند شاهد این اتفاق‌ها نخواهیم بود.

وی در خصوص راه‌اندازی کمپین «نه به پلاک تاریخی» گفت: فکر می‌کنم این اتفاق در واکنش به اتفاقات 10، 12 سال اخیر است. پلاک تاریخی نتوانست نیاز مجموعه‌داران را حل کند. اگر این مشکل حل شده بود و اجازه تردد داده بودند این مشکل پیش نمی‌آمد. با این اتفاق و به شرط معافیت از معاینه فنی،کاهش هزینه‌های بیمه‌ها و اجازه حق تردد، تمام خودروهای پلاک ملی، پلاک تاریخی گرفته بودند. افرادی در سالیان گذشته به ما مراجعه می‌کردند و پلاک ملی داشتند و درخواست تغییر به پلاک تاریخی دادند، اما متاسفانه نتوانستیم جوابگوی آنها باشیم و هر روز در تماس با ما اعلام می‌کنند که ای کاش این کار را انجام نداده بودیم. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.