صادارت ۸۳۸ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان در ۳ ماه ابتدایی امسال

خبرآنی/خراسان رضوی معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت:در سه ماه ابتدایی سال جاری شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۳۸ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

مهدی صفری در نشست با فعالان اقتصادی خراسان رضوی که به منظور بررسی ظرفیت‌ها و موانع تجارت خارجی به ویژه از مرزهای شرقی کشور و زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی خارجی استان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت امور خارجه پیگیر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و آفریقایی و آمریکا لاتین است.

وی افزود: در حال حاضر قزاقستان از جمله کشورهای هدفی است که اهمیت ویژه و بسزایی برای ما دارد. مسئولان ذی‌ربط و کارشناسان اقتصادی ما در تکاپوی توسعه روابط و گسترش تعاملات تجاری با این کشور هستند تا شاهد افق روشنی در پیوند اقتصادی ایران و قزاقستان باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره ارتباط با طالبان در تعاملات تجاری با افغانستان عنوان کرد: ایران هیچ محدودیتی در راستای تعامل اقتصادی با کشور افغانستان ندارد. وزارت امور خارجه از پروژه‌های اقتصادی و پیمان‌کاران فعال در حوزه تجاری و اقتصادی پشتیبانی کرده و در راستای تسهیل‌گری امور مربوطه تلاش می‌کند. فعالان اقتصادی نیز باید با وزارت امور خارجه همکاری لازم را داشته و به تعامل و اعلام مطالبات خود بپردازند.

صفری در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری‌های خارجی در خراسان رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: ما برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و در حال تشویق چینی‌ها به انجام مراودات تجاری از طریق مرز سرخس هستیم. اگر تعاملات برنامه‌ریزی شده با چین به خوبی شکل بگیرد، سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار قطار چینی از مسیر سرخس به اروپا حرکت خواهد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ظرفیت ترانزیت ایران در آسیای مرکزی به سالانه ۲۵ میلیون تن می‌رسد که این آمار درحال حاضر ۵ میلیون تن است. بر همین اساس، ما درحال راه اندازی یک پتانسیل وسیع ترانزیتی هستیم.

صفری بیان کرد: فعالیت‌ و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با جدیت پیگیری شده و تا به امروز از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان که توانایی صادرات را دارند پشتیبانی شده و این رقم در آینده به ۶۵۰ شرکت ارتقاء می‌یابد. از سویی، درحال حاضر فعالان ذی‌ربط در کشورهایی چون مکزیک، نیجریه و… درحال بازاریابی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هستند.  

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به طور ویژه پیگیر توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات شرکت‌های دانش بنیان است. انتقال تکنولوژی نرم یکی از اقدامات مهمی است که ما در دست عمل داریم. پارک علم و فناوری(پارک تکنولوژی) مشهد نیز از جمله مراکزی است که به عنوان یک ظرفیت عظیم می‌تواند بازدهی مطلوبی در عرصه انتقال اطلاعات دانش‌بنیان و تکنولوژی نرم داشته باشد.

صفری در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص برنامه‌های وزارت امور خارجه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی گفت: در خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز کشورهای هدف تحت بررسی و ارزیابی دائمی کارشناسان ما هستند. چین یکی از بهترین کشورهای هدف ایران در این حوزه محسوب می‌شود که خوشبختانه امسال موفق به کسب مجوز صادرات لبنی از این کشور شده‌ایم. اگر صادرات مرکبات و مواد لبنی به چین به درستی صورت گیرد، می‌توانیم به صادرات ۲ میلیارد دلاری با این کشور برسیم.

وی ادامه داد: همچنین باتوجه به پتانسیل‌های خوبی که در حوزه انرژی‌های نو داریم، اعمال سیاست‌های مطلوب و مرتبط به این حوزه نیز از جمله اولویت‌های وزارت امور خارجه محسوب می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از ظرفیتهای صادرات مصالح ساختمانی به ویژه از خراسان رضوی گفت و بیان کرد: ما درحال حاضر می‌توانیم تا سقف پنج میلیارد دلار مصالح ساختمانی را به روسیه صادر کنیم و خراسان‌ رضوی نیز در خصوص صادرات مصالح ساختمانی از ظرفیت خوبی برخوردار است.

صفری تصریح کرد: صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی از هر کالای صادراتی اهمیت ویژه‌تری دارد و از فعالان این حوزه خواستار توجه و فعالیت بیشتری در این زمینه هستم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: امسال در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز شاهد اتفاقات و نتایج خوبی خواهیم بود. از فعالان و مسئولان ذی‌ربط خواستاریم در صورت مواجه شدن با هرگونه چالش و مانع در عرصه‌های صادراتی از نمایندگان مربوطه مطالبه‌گری کرده و به دنبال تسهیل‌گری باشند.

وی درباره فعالیت رایزنان بازرگانی ایرانی در دیگر کشورها نیز اظهار کرد: تلاش ما در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اعزام رایزنان بازرگانی ‌است. تاکنون و در مدت ده ماه، ۱۲ نفر از رایزنان بازرگانی به خارج از کشور اعزام شده‌اند. ارتقاء آمار اعزام رایزن‌های بازرگانی به ۳۵ نفر از جمله اهداف وزارت امور خارجه است؛ هر چند به دلیل کسری بودجه ممکن است این آمار به ۲۵ نفر ختم شود.

نقش مهم مرزهای خراسان رضوی در حوزه تجارت

محمود سیادت، نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در این جلسه به اظهار سخن پرداخت و درباره فعالیت بخش خصوصی در استان گفت: خراسان رضوی همواره از سرمایه‌گذاری‌های سنگین دولتی محروم بوده و بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این استان از جانب بخش خصوصی انجام شده است.

وی به اهمیت مرزهای این خطه اشاره و اظهار کرد: تردد و تعاملات اقتصادی در مرز سرخس باید از اهمیت ویژه‌تری برخوردار شود زیرا این مرز از ظرفیت اقتصادی مطلوبی برخوردار است اما به دلیل محدودیت‌های سیاسی تا به امروز نتوانسته‌ایم آنطور که انتظار می‌رود از این مرز بهره‌وری داشته باشیم. این مساله در خصوص مرز دوغارون نیز صدق می‌کند.

سیادت تصریح کرد: بیشترین تبادلات تجاری خراسان رضوی با افغانستان صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه این کشور از وضعیت سیاسی و اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی برخوردار است، باید از بخش خصوصی در راستای توسعه تعاملات اقتصادی با افغانستان حمایت ویژه‌ای داشته باشیم تا موفق به تشکیل یک پیوند مستحکم و امن میان بازرگانان ۲ کشور بشویم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها انتظار می‌رود دولت اهمیت و حمایت ویژه‌تری نسبت به فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی داشته باشد. متاسفانه در برخی موارد همچون صندوق ضمانت صادرات عملکرد و بازدهی مطلوبی برای بخش خصوصی متوسط شاهد نبوده‌ایم و چنین ظرفیت‌هایی صرفا برای پروژه‌های کلان اقتصادی بازدهی دارد.

سیادت خاطرنشان کرد: در خصوص صدور خدمات فنی‌ و مهندسی به کشورهای همسایه نیز دررحال حاضر چالش‌های متعددی وجود داشته و حتی مکانیزم ثبت خدمات فنی‌ و مهندسی وجود ندارد.

کاهش ۴۷ درصدی صادرات به افغانستان در بهار امسال

هادی نبی‌زاده، رئیس مشترک اتاق ایران و افغانستان نیز در این جلسه عنوان کرد: در راستای ورود و خروج بازرگانان و مسافران افغانستانی به ایران باید اقدامات ویژه‌تری انجام داده شود. همچنین میدان دادن به بخش خصوصی در راستای توسعه روابط تجاری با افغانستان از دیگر مطالبات مهمی است که ما از دولت و وزارت امور خارجه داریم.

وی با ابراز تاسف از افت شدید صادرات ایران به افغانستان گفت: صادرات ما به افغانستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته اما اکنون آمار صادرات ۲ کشور در سه ماه ابتدای سال جاری ۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. برای جلوگیری از کاهش روند صادراتی و توسعه روابط تجاری میان ۲ کشور احتیاج به یک کمیته کاربردی و چابک داریم که به سامان‌دهی چالش‌ها و بررسی موانع موجود در روابط تجاری ایران و افغانستان بپردازد. ضرورت اعمال تعرفه‌های ترجیحی از دیگر راهکارهایی است که موجب نجات روابط اقتصادی ایران و افغانستان خواهد شد.

نبی‌زاده ادامه داد: متاسفانه ورود کامیون‌های افغانستانی به ایران به یک دهم کاهش پیدا کرده و باید هرچه زودتر به چاره اندیشی در این حوزه بپردازیم. در حوزه حمل و نقل، به نوسازی نیازمندیم؛ زیرا ناوگان‌های ما بسیار فرسوده هستند. بهترین راه در شرایط کنونی کمک گرفتن از ناوگان‌های افغانستانی و جلوگیری از سقوط روابط تجاری دو کشور می‌باشد.

تاکید بر به رسمیت شناختن تبادلات ریالی با افغانستان

حسین محمدیان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز به اظهار سخن پرداخت و گفت: مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه صادرات در بخش‌های مختلف افزایش یافته است. بالغ بر ۵۰ درصد از صادرات کل کشور به افغانستان در خراسان‌ رضوی صورت می‌گیرد. با توجه به این مهم در جلسات متعدد درخواست کردیم تا تبادلات ریالی به افغانستان مورد پذیرش قرار بگیرد اما متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

وی افزود: باتوجه به گستردگی امور در خراسان‌رضوی، تفویض و تمرکززدایی در این استان امری ضروری است؛ زیرا امروزه فعالان اقتصادی در مواجهه با هر چالشی ناچار به مراجعه به تهران هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی محمدیان اضافه کرد: برنامه مدون و کارشناسانه جهت بهبود توسعه صادرات و رونق واردات میان ایران و افغانستان نیز از دیگر مسائلی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.