به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، یکی از مهمترین حربه های دشمن، عملیات روانی و تحریف رسانه ای بوده است و در این بین دانشجویان و جوانان به دلیل نقش مهم و اساسی خود در آینده کشور و درک نکردن شرایط کشور قبل از انقلاب و گذشته بیشتر در معرض این آسیب ها و حربه قرار گرفته اند.
در سالهای گذشته با گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، سرعت انتقال داده ها و اطلاعات شدت یافته و در این بین، جدای از مزیتهای گسترش این فضا، بسیاری از حقایق در غبار ابهام، شایعه، جنگ روانی و هزاران شبهه منتشر شده و اذهان جوانان ایرانی را با تردید مواجه میکند.
سخنان رهبر انقلاب در اجتماع اربعینی سال گذشته دانشجویان در حسینیه امام خمینی(ره) در زمینه جهاد تبیین، ضمن تقویت روحیه حقیقت طلبی و روشنگری در جوانان آنها را به حضور فعال و پویا در این عرصه فراخواند.
برگزاری "رویداد ملی دانشجویی" که با هدف روایتگری خلاق و نو از حقایق و مسائل مبتلا به جامعه و بعضا دارای شبهه به منظور ایجاد حرکت دانشجویی در جهاد تبیین و مقابله با جریان گمراه کننده تحریف، گفتمان سازی تبیین حقایق در بین دانشجویان و جوانان و همچنین ایجاد قرارگاه دانشجویی روایت حقایق از سوی نهاد رهبری از سال گذشته در دانشگاهها آغاز و طی روزهای اخیر با معرفی گروههای برتر پایان یافت.
گروه دانشجویی " نگاه متفاوت" با حضور سیده مبینا موسوی کیا، دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور همدان، محمد صمدی آزاد، دانشجوی رشته کامپیوتر، و فائزه اسدیان، رشته صنایع غذایی با موضوع تبیین انقلاب اسلامی در این جشنواره رتبه برتر را کسب کردند.
این دانشجویان با تهیه کلیپهایی با مضامین تبیین انقلاب و کارآمدی آن و بارگذاری آنها در پیچ خود در فضای اینستاگرام که بعضا در فضاهای مختلف مجازی نیز بازنشر شده توانستند ضمن دستیابی به رتبه اول جشنواره رویداد دانشجویی در فضای جهاد تبیین گام جدی بردارند.
مبینا موسوی کیا، در این خصوص گفت: به همراه دو تن از دوستان آقای صمدی آزاد و خانم اسدیان پس از حضور در فراخوان برگزاری رویداد و شرکت در دوره تصمیم گرفتیم در این رویداد با موضوع تبیین انقلاب اسلامی شرکت کنیم.
**به دنبال پاسخی برای گروه های ذهنی خود بودیم
وی با بیان اینکه به دنبال انجام کاری نو و جدید در حوزه روایتگری و روشنگری حقایق به دور از تقلید بودیم، اظهار داشت: برای انتخاب موضوع جشنواره به دنبال یافتن پاسخ برای گره های ذهنی خود و هم نسل هایمان بودیم. برخی از سوالات ما درباره انقلاب، رهبری و وظایف وی بود. روش کار ما به این صورت بود که سوالات را مینوشتیم و با چندین کارشناس مطرح شهر درباره آنها گفت و گو می کردیم. وقتی گروه های ذهنی خودمان حل می شد شروع به سناریو سازی و نویسندگی می کردیم. متن سوالات را آماده کرده و یکی از اعضای تیم متن ها را مینوشت. بنده مجری کلیپ ها و اقای صمدی هم آنها تدوین و در اجرا نیز کمک می کردند.
موسوی افزود: در زمان اجرای کار نیز خلاقیت هایی رخ می داد و با کارشناسان نیز در ارتباط بودیم تا مسائل را با استناد و به روش علمی و متقن پاسخ دهیم. فضایی را برای ضبط کار در نظر گرفتیم و در اینستاگرام با راه اندازی یک صفحه 20 اثر حول محور موضوع انتخابی قرار دادیم. در شهر خودمان کلیپ ها بسیار مورد توجه و بازدید قرار گرفت حتی برخی به بازنشر آن کمک کردند که این مسئله انگیزه ما را افزایش داد. بیشترموضوعات درباره تبیین انقلاب و کار آمدی آن بود. کلیپ های دیگری را بارگذاری کردیم و از کتاب صعود چهل ساله نیز بهره گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان ما بیشتر جوانان بودند به دیدگاههای دوستان و هم دانشگاهیان خود در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: یکسری انتقادات نسبت به کلیپ ها وجود داشت که رفته رفته با جلو رفتن کار کمتر شد. چیزی که تیم ما در این خصوص دید، بازخورد خوبی از سمت جوانان بود. همگی آن را کاری جدید و نو می دانستند به خصوص که با چاشنی طنازی و طنز نیز همراه بود.
** روایت گری اصلی مهم در تبیین رسانه ای
این دانشجوی روانشناسی در خصوص نحوه روایت گری این اثر گفت: قبل از روایت گری بحث اصلی سناریونویسی محتوای مورد نظر بود که گاهی اوقات اعضای تیم از ساعت 8 صبح تا 9 شب روی یک مسئله، نحوه بیان و عبارت های مورد نظر برای انتقال مفهوم و پیام فکر می کردیم. روایت گری برای ما موضوع مهمی بود و چون آمیخته به طنز بود در برخی مواقع حساسیت این مسئله چندین برابر می شد. در این زمینه تقسیم کاری بین من و آقای صمدی آزاد صورت گرفته بود و برخی از اجراها را من و برخی را اقای صمدی آزاد برعهده داشتند. نحوه گویش و بیان ما نیز در عین هماهنگی با یکدیگر متفاوت بود تا مخاطب دچار یکنواختی نشود .بازخورد این مسئله نیز بسیار جالب بود برخی اجرای هیجانی من و برخی اجرای آرام تر و متفاوت اقای صمدی آزاد را دوست داشتند.
موسوی درباره هزینه کار تولیدی تهیه شده این گروه دانشجویی خاطرنشان کرد: چون اجرا و نویسندگی کار را خودمان بر عهده داشتیم هزینه کار بسیار کاهش یافت اما برای تهیه دوربین با کیفیت خیلی تلاش کردیم تا توانستیم دوربین خوبی تهیه کنیم، دکور را هم خودمان با کتابخانه و وسائل معمولی که داشتیم طراحی کردیم. ولی زمان زیادی برای کار صرف کردیم و از این نظر زیاد هزینه کردیم اما چون با علاقه کار کردیم و دنبال جایزه نبودیم کار برایمان لذت بخش بود.
** بازخورد محتواهای تبیینی در بین دانشجویان و هم دانشگاهیان
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: دوستان و به خصوص هم دانشگاهیان ما بیشتر از سایرین مطالب و محتواها را دنبال می کردند. از طرف دوستان نقدهای فراوانی داشتیم که بعضا به بحث های مسالمت آمیز در دانشگاه منجر می شد که بیشتر پیرامون محتوای آثار بود. برخی نقدها و مسائل را میتوانستیم جواب دهیم و اقناع صورت می گرفت اما در برخی موارد آنها را به کارشناسان و مستندات ارجاع می دادیم و بعضا در برخی موارد هم نتوانستیم اقناع سازی صورت دهیم.
جشنواره رویداد حقایق و شبکه سازی در حوزه جهاد تبیین
این دانشجوی رواشناسی درباره زمان صرف شده برای تهیه آثار منتشر شده گفت: تهیه گزارش حدود دو ماه زمان برد و وقتی جشنواره تمدید شد توانستیم کار را برسانیم. برخی اوقات حتی جمعه ها هم کار می کردیم. یکی از نکاتی که باعث شد در این جشنواره رتبه اول را کسب کنیم این بود که به جایزه طمع نکردیم. هدف داشتیم و اینکه از خودمان شروع کردیم. به دنبال پاسخی برای گره های ذهنی خودمان بودیم. گر چه کار دیگر گروهها هم خوب بود و حتی به فکر انجام کارهای مشترک با سایر گروهها هستیم. به نوعی این جشنواره شبکه سازی و ما را به کارهای بزرگتر ترغیب کرد. هر سه ایده های جدیدی در ذهن داریم.
نقش دانشجویان در روایت حقایق
موسوی با اشاره به اینکه این گونه ابتکارات جالب اما در حوزه جهاد تبیین ناکافی است، گفت: موضوع جهاد تبیین بسیار گسترده است. برگزاری چنین جشنواره هایی قدمی رو به جلو است زیرا نشان دهنده دغدغه مندی ما است اینکه بیکار ننشستیم و نظاره گر نیستیم. در جامعه یکسری مسئولیت ها بر دوش تک تک افراد قرار دارد که جهاد تبیین، آن هم در شرایط امروزی و با شبهه پراکنی های هر روزه، از این دست است. تنها با تهیه این کلیپها نمی شود تغییر بزرگی ایجاد کرد اما قدم کوچکی است که در صورت ادامه این روند و مسئولیت پذیری ما می تواند موثر باشد.
انتهای پیام/