تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است/ رفتن در مسیر اشتباه را نباید دوباره تکرار کرد

به  گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، با توجه به وضعیت بازار این روزها زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می‌شود و برخی از مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در سخنان خود به آن اشاره می‎کنند. تشکیل این وزارتخانه موافقان و مخالفان خود را دارد که برای همین منظور گفت‌وگویی با«حجت ورمزیاری» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مدیریت کشاورزی و معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی کردیم.

وی با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است و با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود  گفت:‌ این  اقدام مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تصریح بر اینکه  تشکیل وزارت بازرگانی محل ابهام و ایرادات فراوان است گفت:  با تشکیل وزارت بازرگانی گسترش تشکیلات دولت اتفاق می‌افتد و بار مالی برای دولت دارد؛  وزارتخانه جدید، معاون جدید، مدیرکل جدید و تابلوهای بسیاری که باید در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تغییر کند و همه این موارد برای دولت هزینه دارد.

حجت ورمزیاری افزود: باید پرسید که چه دلایلی  پشت این تصمیم است؟  موافقان تشکیل وزارت بازرگانی استدلال می‌کنند که هدف ساماندهی بازار است که قیمت‌ها رشد پیدا نکند، اما علت این نابسامانی‌ها را باید جستجو کرد.

معاون اسبق وزیر جهاد با طرح این پرسش که  «آیا تشکیل وزارت مستقل می‌تواند این مشکل را حل کند یا خیر؟»، گفت: یکی از علل مشکلات فعلی وجود  واسطه ها و دلالان است که که سالیان سال در بازار هستند و قیمت محصولات را از تولیدکننده تا مصرف‌کننده چند برابر افزایش می‌دهند.

وی افزود: نظارتی روی بازار دلالی و واسطه گری  وجود ندارد و فقط ارزش افزوده و قیمت برای مصرف کننده افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: آیا تشکیل وزارت بازرگانی این مشکل را حل خواهد کرد یا خیر؟ حل مشکل در گرو قوی شدن تشکل‌های بخش کشاورزی، اتحادیه، تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی است؛ اگر این بخش‌ها تقویت شوند و نقدینگی خوب و متخصص بازار داشته باشند در ساماندهی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که مگر ما نمی‌گوییم باید دولت کوچک و امور تصدی‌گرانه واگذار شود چرا ساختار جدای بازرگانی ایجاد می‌شود؟ افزود: آیا باید برای تنظیم بازار باید وزارتخانه جدا تشکیل دهیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: اگر تنظیم بازار و تامین محصول را به خود مردم و خود تشکل ها واگذار کنیم قطعا درست تر است. باید تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قوی شوند تا بتوانند محصول را تولید و به موقع از کشاورز خریداری کنند تا در اختیار مراکز عرضه مستقیم و شبکه‌های خرده فروشی موجود در بازار قرار گیرد.

ورمزیاری با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی با بخش خصوصی کار را پیش ببرد و دولت فقط نظارت را انجام دهد، افزود: علاوه بر واگذاری تصدی‌گری، باید هوشمندسازی شود که هیچ ارتباطی با تشکیل وزارتخانه مستقل ندارد.

وی ادامه داد: اکنون شبکه توزیع محصول هوشمند نیست به همین دلیل می‌بینیم که محصول خارج از شبکه، تولید می شود؛ باید هوشمند سازی و  رصد کنیم یا مجازات جدیدتری برای مجرمین و متخلفین در نظر بگیریم که حاشیه امنیت آنها از بین برود.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی؛ رفع مشکلات چرخه تولید و توزیع به وزارت بازرگانی ارتباطی ندارد. 

وی گفت: سازمان تعاون روستایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و نقش مهمی در بازرگانی دارد و در کنار بازرگانی کارهایی مانند یکپارچه سازی اراضی، توسعه نظام‌های بهره‌برداری، آموزش روستاییان را بر عهده دارد، با تشکیل وزارت بازرگانی آیا می‌خواهیم این بخش را از وزارت جهاد کشاورزی انتزاع و زیر مجموعه وزارت بازرگانی قراردهیم؟

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: وزارت بازرگانی، وزارتخانه‌ای نیست که پای آن در روستاها باشد ما باید زنجیره داشته باشیم که بتواند از تولیدکننده محصول را بگیرد و به مراکز عرضه ارائه دهد البته این کار را نیز نباید دولت انجام دهد؛ وظیفه دولت نظارت و توانمندسازی است.

وی یادآور شد: آیا وزارت بازرگانی می‌تواند تعاون روستایی  را توانمند کند و آموزش دهد یا محصولات را وارد بازار کند؟ جواب منفی است؛  مشکل بازار ما در جای دیگری است.

 ورمزیاری تشکیل وزارت بازرگانی را دادن آدرس غلط عنوان کرد و گفت: با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود و این مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلی نظام، کشاورزی و بازار یک جا دیده شده و افزایش درآمد کشاورز مد نظر قرار گرفته است؛ تشکیل وزارت  به این موضوع خدشه وارد  می‌کند.

 این کارشناس حوزه کشاورزی با تاکید بر اینکه ما باید زنجیره یکپارچه از مزرعه تا بازار ایجاد کنیم، گفت: در تمام دنیا زنجیره های ارزش یکپارچه مطرح است از مزرعه تا بازار باید مدیریت شود متفرق کردن این ها فایده ای ندارد.

به گفته ورمزیاری؛ «واردات بی رویه  کمر تولیدکننده داخلی را می‌شکند؛ این موضوع در دوره وزارت بازرگانی در کشور بارها تجربه شده است. رفتن در مسیر اشتباه را نباید دوباره تکرار کرد».

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.