به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، برنامههای مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه محسوب میشود، در بسیاری از کشورها شهروند معادل مالیاتدهنده است. تقریبا همه جای دنیا برای هر فرد پذیرفته شده که اگر در زندگی روزمرهاش خدمتی دریافت میکند، باید هزینهاش را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازد. اکثر مالیاتدهندگان پذیرفتهاند که چرا مالیات میدهند؟! آنها در ازای خدماتی که دریافت می کنند با رغبت مالیات خود را پرداخت می کنند و به همین دلیل با کمکاری و اصراف در بودجه کشور به شدت برخورد میکنند.
این روزها و همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی که بحث مالیات به خصوص برای اصناف بسیار داغ شده است، چالشهای مختلفی در خصوص وضعیت مالیاتدهندگانی که تاکنون مالیات ندادهاند و همچنین اظهارنامهها و تبصره ذیل ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم بوجود آمده است. شهر تهران به عنوان مهمترین حوزه وصول مالیات عمکلرد در سراسر کشور قلمداد میشود، با توجه به تمرکز بسیار بالای صنایع،واحدهای مالی و اصناف مختلف در نواحی مختلف شهر و استان تهران توجه به مسائل و مشکلات نیروهای عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این تهران میتواند به نوعی منعکس کننده وضعیت تعامل سازمان با اقشار و صنوف مختلف باشد.
در همین رابطه با سید مختار حسینی مدیر کل اداره مالیاتی جنوب شهر تهران به گفتوگوی مفصلی پرداختیم که در ادامه قابل مشاهده است؛
خبرآنی: در ابتدا توضیح کلی در رابطه با وضعیت اداره مالیات جنوب شهر تهران بدهید و همچنین به لحاظ آماری به چه تعداد مودی خدمات ارائه میکنید و وضعیت درآمدها به لحاظ سرانه و تنوع صنفها و ... در محدوده اداره مالیاتی جنوب تهران به چه شکل است؟
حسینی: اداره کل جنوب از سال 1383 تشکیل شد و محدوده آن از بزرگراه محلاتی تا بزرگراه فتح و از جنوب تا خیابان خاوارن و از شرق هم تا مناطق مسگرآباد و شهید بهشتی و از غرب هم تا بزرگراه آزادگان است. اداره کل مالیاتی جنوب بسیار وسیع است و دارای 8 ساختمان است.
در این اداره حدود 750 نیرو فعال هستند، از جمله بورسهایی که در این محدوده فعال هستند، میتوان به اتحادیههای درودگران و مبلفروشان، طلا و جواهرفروشان، آهنفروشان، فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، بلورفروشان، بنکداران و مواد غذایی فروشها، پارچهفروشان، چینی و بلور، عطاران و ... اشاره کرد.
در رابطه با وصولی اداره کل مالیاتی جنوب شهر تهران تا 31 خرداد ماه سال 1401 حدود 117 درصد نسبت به سهمیهای که به ما ارائه شده بود، وصولی داشتیم، تا 19 تیرماه بالغ بر 774 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته تا به حال 35 درصد افزایش وصولی در این اداره کل را داشتهایم.
همچنین تا 20 تیرماه مجموع اظهارنامهها و تبصرهها نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر 137 هزار و 135 فقره اظهارنامه و تبصره 100 گرفتهایم. که از این تعداد 58 درصد مربوط به تبصره 100 و 42 درصد آن اظهارنامه بوده است. در حالیکه در سال قبل، 58 درصد اظهارنامه و 42 درصد تبصره 100 داشتیم یعنی دقیقا بالعکس.
خبرآنی: دلیل اینکه میزان مودیانی که از تبصره 100 استفاده کردند نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، چیست؟
حسینی: امسال سازمان امور مالیاتی به دلیل ویروس کرونا در تبصره 100 بسیار با مویان همراهی کرد و همچنین ضریب را 50 درصد کاهش داد وهمچنین با ارائه فرمولی برای کسانی که مالیات آنها بالا بود، کنار آمد. طبق معافیت لحاظ شده در تبصره 100 مودیانی که حجم فعالیت (فروش و درآمد) آنها تا 4 میلیارد و 800 میلیون تومان است میتوانند در صورت دلخواه از تبصره 100 استفاده کنند.
بنابراین یکی از دلایلی که از تبصره 100 استقبال نسبت به سال قبل افزایش یافت، این بود که این 100 برابر شدن سقف 48 میلیون، به 4 میلیارد و 800 میلیون شمول بیشتری را در برگرفت و دلیل دیگر نیز امتیازاتی که سازمان برای مودیان قرار داد (نصف شدن ضریب و...) میزان استقبال را بیشتر کرد.
خبرآنی: مردم و بویژه کسانی که فعالیتهای تجاری داشتند چگونه این تشخیص را دادند که تبصره 100 نسبت به اظهارنامه به نفع آنهاست؟
حسینی: ما بلافاصله پس از اینکه مدیریت مجموعه را به عهده گرفتیم جلسهای با اتحادیههای اصناف گذاشتیم و از آنها دعوت کردیم و تمامی نکات و امتیازهای تبصره 100 و... را به آنها انتقال دادیم و در آنها را امین خودمان و امین مردم قرار دادیم که احیاکننده حق سازمان و همچنین حق مردم باشند. برای مثال با اتحادیه صنف آهن و لوازم یدکی علاوه بر جلسه با مدیران اتحادیه با برخی اعضا به نمایندگی از صنف جلسه داشتیم و تعاملات خوبی صورت گرفت.
اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی هم به نفع مودیان و هم به نفع سازمان است
خبرآنی : در رابطه با ارزش افزوده طبق آمارهای خود سازمان، تعداد افرادی که شناسایی شدهاند دو برابر شده است که احتمالا به دلیل موضوع اتصال دستگاههای پوز است، نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که مثلا یک میلیون نفر جدید ازسال 1401 به مالیاتدهندگان اضافه میشود، چگونه این فضا را مدیریت کنید؟
حسینی: در اینجا دو بحث مطرح است؛ یک بحث پایانههای فروشگاهی و یک بحث سامانه مودیان است. همه مودیان صنفی و غیرصنفی چه افراد حقیقی و چه حقوقی موظف هستند در سامانه پایانههای فروشگاهی و مودیان ثبت نام کنند و در خرید و فروش کالاهایی که از ارزش افزوده معاف نباشند، (طبق ماده 9 ارزش افزوده) به طور خودکار ارزش افزوده آن محاسبه میشود.
با قانون پایانههای فروش و سامانه مودیان بسیاری از چالشها برای ما حل میشود مثلا آقای الف میگوید خودکار را به قیمت 10 تومان به آقای ب فروختم، در کارت پوشه آقای ب هم 10 تومان ثبت میشود و ارزش افزوده آن محاسبه شده و آقای ب هم قصد فروش داشته باشد ارزش افزوده آن محاسبه شده است و به همین ترتیب همه چیز در سیستم به طور خودکار و هوشمند محاسبه میشود.
یعنی سیستم هوشمندانه در پایان 3 ماه حساب می کند که برای مثال شما 100 تا ارزش افزوده گرفتی و 90 تا پرداخت کردی پس 10 تا بدهکاری و آن را پرداخت کن یا دقیقا بالعکس.
خبرآنی : با توجه به اینکه نصف درآمدهای مالیاتی کشور از محل ارزش افزوده است و اضافه شدن تعداد زیادی از اصناف به جرگه مالیاتدهندگان، آیا قانون برنامه مدونی برای سالهای گذشته این اصناف که مالیات پرداخت نکرده اند دارید؟
حسینی: در قانون قبلی به روش مرحلهای عمل شد؛ یعنی 8 گروه را اعلام کرند که به صورت مرحله مرحله جلو میرفت، اما در قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت دفعهای و واحدی این کار انجام میشود و همه مکلف به انجام آن هستند. البته سازمان در حال برنامهریزی روی این موضوع است که چطور این موضوع رخ دهد؟ این قانون در همه کشورها بین 5 تا 10 سال زمان برده تا کامل اجرا شود، در مورد سوال شما، مثلا کسی تاکنون پرداخت مالیات نداشته و امسال دستگاه پوز او را شناسایی کردیم و دنبال مستندات هستیم تا ببینیم او چند سال است که فعالیت تجاری دارد که طبق قانون، اصل بر آن چیزی است که مودی می گوید مگر این که خلاف آن برای سازمان ثابت شود.
خبرآنی: شخصی که تا بحال ارزش افزوده پرداخت نمیکرده و به واسطه دستگاه پوزش شناسایی شده است، تکلیفش چیست؟
حسینی: این فرد مشمول ارزش افزوده خواهد شد و از او مطالبه میشود ازهمان سالی که فعالیت تجاری داشته است، قانون قبلی به صورت مرحلهای بود برای مثال یک مرحله گفت، طلافروشها، مرحله بعدی صنف دیگر و ... اما در قانون جدید تمام افراد و مشاغل و شرکتها موظف اند بروند و در سامانه شرکت کنند.
تاکنون اکثر شغلهای حساس مشمول بودهاند و اگر تعدادی پیدا شوند که مشمول نبودهاند بعید است زمان زیادی سپری شده باشدکه فعالیت داشتهاند اما مالیاتی پرداخت نکرده باشند. بنابراین مستنداتی باشد که این فرد چند سال فعالیت داشته ارزش افزوده آن مطالبه خواهد شد. ضمن اینکه برای برخی ز اصناف که کمکی به آنها در شرایط کرونایی شود، ضریب کاهشی منظور شد که میتوان به آهنفروشان، سنگبریها و چند صنف دیگر اشاره کرد.
برخی مودیان معترف بودند که باید 10 برابر مقدار فعلی مالیات پرداخت کنیم!
خبرآنی : بعضی از صنوف گردش مالی بالایی دارند و مالیات کمی هم پرداخت میکنند، نظر شما در این خصوص چیست؟
طبق تبصره 100 که امسال انجام شد، خیلی از مشاغل مالیاتشان صفر شد. خیلیها زیر 5 میلیون تومان شدند، یک سری از مشاغل هر ساله از ظرفیت تبصره 100 استفاده میکردند و بعضیها خودشان میگفتند واقعا مالیاتی که پرداخت میکردیم بسیار کمتر از مقدار واقعی آن است ولی آن عدد 100 برابری هم که ادعا میکردند هم واقعا زیاد است و در توان ما نیست اما حدود 10 برابر این مبلغی که تا کنون پرداخت میکردیم را باید مالیات پرداخت کنیم.
دستگاههای پوز کمی را به واقعیتها نزدیک کردیم. امیدواریم که این موضوع به فرهنگ تبدیل شود چرا که متاسفانه خیلی از مودیان نمیدانستند که طبق قانون بودجه 1400 پوز به منزله درآمد است خود سازمان هم در سال 99، 30 درصد مبلغی که در پوز کشیده شده بود را بخشید چون افراد زیادی اطلاع نداشتند و اگر مدارکی بیاورند که ثابت کند این تراکنشها غیرتجاری بوده بخشش بیشتری شامل حال آنها می شود. مثلا ممکن است طرف ده میلیارد گردش دارد در حالی که 6 میلیارد آن برای فروش منزل مسکونی وی بوده است که این شامل مالیات نمیشود.
خبرآنی: شغلهایی هستند که تراکنشهای بالایی دارند مثل میوهفروشها، یعنی خرید و فروشهایی با مبالغ بالا دارند ولی حاشیه سود آنها بسیار کم است و مستنداتی هم برای ارائه ندارند، تکلیف این صنوف چیست؟
حسینی: در برخی صنوف مانند صنف طلای آب شده، پول زیادی رد وبدل می شود اما حاشیه سود کم است. به این دلیل است که برای بریخ صنوف ضریب کاهشی قائل شدهاند. این ضریب با تجمیع انواع اطلاعاتی که از تمامی افراد مربوط به حوزه بودند گرفته شده است.
درآمد گروه اول تا 2،3 سال قبل بالای 3 میلیارد بود، اکنون درآمدشان بالای 5 تا 5/5 میلیارد است که مکلف به ارائه دفاتر اسناد و مدارک هستند
خبرآنی : برخی از مودیان که اصلا دفتری ندارند چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟
حسینی: بعضیها که دفاتری ندارند یا از روی عمد آن را ارائه نمیکنند، اینجا ما راهی جز بررسی سود فعالیت نداریم که در همینجا هم اگر باز مستندات به ما ارائه بدهند همکاری میکنیم چراکه طبق قانون جدید و ماده 97 بنا بر قضاوت از مستندات و مدارک است که اگر طبق مستندات ثابت کند این سود را نکرده است ما تعدیل می کنیم. البته با اجرای سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی خرید معلوم میشود و فروش هم از آن طرف معلوم میشود ودیگر این مشکلات کمتر میشود.
خبرآنی : در این چند سال که زمان میبرد تا این سامانهها راه اندازی شوند، تکلیف چیست؟
حسینی : بنای ما بر تعامل است.
خبرآنی : تعامل شما با اقشار ضعیفتر که اکثرا در جنوب شهر فعالیت دارند و به هر دلیلی کسب و کار آنها از رونق کمتری برخوردار است اما شاید مالیاتهای سنگینی برای آنها تعیین شده است، در قبال این افراد چه تدبیری دارید؟
حسینی: باید به این موضوع اشاره کنم که این دوران راحتترین دوران خدمت برای من در این اداره محسوب میشود زیرا مردم این ناحیه شهر حداکثر همکاری را با ما دارند. هنگامی که کار توجیه به صورت مناسب انجام بشود مردم با ما همکاری لازم را می کنند. هر کس هر مشکلی داشه باشد و حقی از او ضایع شده باشد بنده و همکارانم در خدمت آنها هستیم. مردم جنوب تهران مطمئن باشند که اگر مشکلی در بحث مالیاتها و اظهارنامهها داشته باشند، بنای ما بر تعامل است. ما خود را شرعا،اخلاقا و عرفا مسئول میدانیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
انتهای پیام/