به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، نصرالله ابراهیمی در نشست بررسی فرصتها و چالشهای بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب اظهار کرد: هنوز شناخت واقعی نسبت به بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران وجود ندارد. باید این بندر را به دنیا معرفی کنیم، اینجا میتواند قطب بینالمللی اقتصاد ایران باشد که در GDP نقش بسیاری ایفا کند.
رئیس اداره منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه جنوب شرق آسیا، کشورهای CIF و اروپا، نیمی از حمل و نقل دنیا را به خود اختصاص دادهاند، ادامه داد: اگر تنها 3 تا 5 درصد این سهم را با تکمیل زیرساختهای حمل و نقل کشور به دست آوریم هم برای کشور و هم برای منطقه آزاد چابهار بسیار اثربخش خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه طی یک سال اخیر 83 هزار هکتار به منطقه آزاد چابهار افزوده شده است، تصریح کرد: یکی از چالشهای ما وجود سکونتگاههایی است که با توسعه منطقه آزاد به این منطقه افزوده شده است. در این رابطه نیازمند برنامههای ساماندهی میانمدت و بلندمدت هستیم.
ابراهیمی گفت: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت بندر چابهار استفاده کنیم، نیازمند زیرساختهای ارتباطی، تجهیزات بندری، منابع و روابط مالی و مدیریت یکپارچه هستیم. اگر در این رابطه بستهای نداشته باشیم نمیتوانیم به اهداف کلان دست پیدا کنیم.
رئیس اداره منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه باید با کشورهای هند و چین به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی روابط حسنهای داشته باشیم، گفت: بخش خصوصی کشورهای هند، چین و ایران باید قوانین را بشناسند تا بتوانیم استراتژی بین بندر چابهار و سایر بنادر را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه 72 هکتار اراضی برای پارک لجستیک در مرحله احداث قرار دارد، یادآور شد: باید زنجیره لجستیک سواحل مُکران را تکمیل کنیم که یکی از ضروریات این برنامه احداث شهر فرودگاهی است.
ابراهیمی در رابطه با پروژههای ریلی و جادهای برای دسترسی به بندر چابهار نیز گفت: حدود 630 کیلومتر ریل و جاده به سمت زاهدان و ایرانشهر در حال ساخت است که باید طی 3 سال تکمیل شود و در این راستا دستگاههای دولتی باید با یک پیوستگی این اقدام را در اولویت کاری خود قرار دهند.
رئیس اداره منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه امروز ظرفیت کامل در بندر چابهار مشخص نیست، تاکید کرد: به همین دلیل بخش خصوصی نمیداند چه میزان سهمی را باید ایفا کند و اینکه چه مقدار بار را از بندر به مرکز کشور حمل کند.
انتهای پیام/