به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، فرهاد آل معزز در نشست بررسی فرصتها و چالشهای بندر چابهار در افق کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: زمانیکه شرکتها میخواهند کانتینری را بهصورت زمینی از بندر چابهار خارج کنند با عدم همکاری گمرک مواجه می شوند.
وی ادامه داد: گمرک در مبحث ورود کانتینر پر و خالی به بندر چابهار را مشمول صدور پروانه نمیکند، مگر خروج کانتینر خالی که آن هم معضلات و مشکلات خاص خود را دارد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این بخش کرایه بسیار بالای حمل کالا از چابهار به خارج از این بندر است. مسئلهای که برای NVOCC ها حائز اهمیت است وجود سرویس منظم است که در زمان حاضر بندر این سرویسها را ندارد.
وی تصریح کرد: نبود برنامه منظم فیدری باعث میشود پورت اپراتورها و NVOCC ها تمایلی به فعایت در بندر نداشته باشند. به عبارت دیگر سازمان بنادر و دریانوردی در جاهایی که یارانه میدهد باید در برقراری سرویسهای منظم از فیدرهایی استفاده کند که تحریم نیستند. الان اگر بتوانیم از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم مبحث تحریم وجود دارد.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اضافه کرد: سازمان بنادر باید به این نکته توجه کند که رونق بندر چابهار در گرو وجود فیدرینگ منظم غیرتحریمی است. از همه مهمتر هم در بحث تخفیفات باید به این نکته توجه شود که در زمان حاضر لاینری به بندر چابهار نداریم.
آل معزز با بیان اینکه کشتیرانی حمایت دولتی را دارد و در جایی هم که ضرر کند میآید، گفت: اما وقتی قرار است که اپراتور خارجی به بندر چابهار بیاید دو بعلاوه دو را محاسبه میکند. الان تخفیفات عجیبی برای لاینرها در نظر گرفته شده است، برای اپراتورها چه مشوقی وجود دارد. یک معافیت سهماه. همین تخفیفات و بیشتر از آن هم در بندرعباس هم وجود دارد.
وی گفت: پیشنهاد میکنم سازمان بنادر و دریانوردی با نماینده اپراتور در ایران طرف قرارداد شود؛ شرکت تعهد میدهد در طول یکسال تعداد مشخصی کانتینر را به ایران میآورد و باید به این شرکت تخفیفات داده شود.
انتهای پیام/