به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ دانشآموزان مدارس دولتی استرالیای غربی در شرایط کنونی، زبانهای بومی را با استقبال میآموزند و تعداد آنها در سراسر این ایالت رو به افزایش است.
در گزارش ABC آمده است؛ حدود 10 هزار دانشآموز 24 زبان بومی که در سراسر این ایالت تدریس میشوند، میآموزند و این رقم نسبت به دو سال پیش رشد 4 هزار نفری داشته که بیشتر این رشد در منطقه جنوب غربی ایالت بوده است؛ جایی که تعداد دانشآموزان طی مدتی دو ساله دو برابر شده است.
یکی از 68 مدرسهای که زبانهای بومی را ارائه میدهد، مدرسه ابتدایی وایکیکی شرقی است که زبانهای بومی را به دانشآموزان سال سوم تا ششم آموزش میدهد؛ یکی از دانشآموزان سال ششم این مدرسه در این باره گفت: برخی از کلمات به راحتی قابل یادآوری هستند، بنابراین احتمالاً تا آخر عمر با من خواهند ماند.
خانم الری وزیر فعلی آموزش و پرورش در دولت مک گوان گفت که گسترش دروس زبان بومی بخش مهمی از نحوه آموزش مدارس در مورد قدیمیترین فرهنگ زنده در جهان است؛ بنابراین اطمینان از اینکه کودکان فرصت انتخاب برای یادگیری یک زبان بومی را پیدا میکنند، بخش بسیار مهمی از آن است.
وی ادامه داد: در شناخت ما به عنوان یک استرالیایی، دانستن فرهنگ بومی مهم است، اما برای ذهن دانشآموزان هم این موضوع خوب است که زبان دیگری را یاد بگیرند.
الری بیان کرد: در حالی که دولت هدفی برای تعداد مدارسی که میخواهد زبانهای بومی را آموزش دهد، ندارد، معلمان زبان بومی بیشتری را آموزش میدهند و منابعی را برای تسهیل آموزش ایجاد میکنند که این اقدام کمک مهمی در آموزش بوده که میتواند در حفظ فرهنگ بومی هم تاثیر گذار باشد.
وی معتقد است که ورود 10 هزار دانشآموز فوقالعاده است البته تا زمانی که این امر در مدارس دولتی گسترده شود، راه طولانی در پیش داریم.
کارلی استیل هم که تاثیر استفاده از زبانها در جامعه دانشآموزی را در دانشگاه کرتین مطالعه میکند، معتقد است که ارائه زبانهای بومی فرصتهای یادگیری منحصربهفردی ایجاد میکند، اما با افزایش تقاضا؛ حفظ سرعت و همچنین تداوم آموزش زبانهای بومی برای دانشآموزان یک چالش خواهد بود و بر این اساس به توسعه مسیرهای یادگیری قویتری نیازمند هستیم.
در شرایط کنونی بسیاری از برنامههای زبان بومی در کنار زبانهای اروپایی یا آسیایی اجرا میشوند، زیرا مسیری از دبستان تا دبیرستان تا دانشگاه برای آموزش این زبان وجود ندارد؛ بنابراین اگر زبانآموزان بخواهند زبانها را در طول تحصیل خود ادامه دهند و دنبال کنند، باید این گزینههای جدیدی فراهم شود.
سال 2022 اولین سال از دهه بینالمللی زبان بومی سازمان ملل است که هدف آن حفظ، احیای و ترویج زبانهایی است که در خطر از بین رفتن هستند و مسئولان آموزش و پرورش استرالیای غربی همگی بر نقش مهمی که آموزش و پرورش باید در حفظ زبانهایی که در خطر از دست رفتن هستند، ایفا کند، تأکید دارند.
انتهای پیام/