عضو سابق مجلس شورای عربستان: سیاست‌های ریاض متاثر از باج‌خواهی و دیکته‌های آمریکا نیست

عضو سابق مجلس شورای عربستان تاکید کرد، سیاست این کشور تحت باج‌خواهی و دیکته‌های آمریکایی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، خلیل الخلیل، عضو سابق مجلس شورای عربستان خاطرنشان کرد، آنچه که اعضای کنگره آمریکا قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به عربستان از او درخواست کرده‌اند، بخشی از اقدامات دموکراتیک ایالات متحده است و بخش‌های کنگره و کمیته‌های آن مانع مداخله در تمامی کشورها نمی‌شوند.

خلیل الخلیل ضمن تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در ریاض تابع دیکته‌ها نیست، تصریح کرد، مداخله‌ها تحت شعارهایی صورت می‌گیرد که امنیت ملی و منافع ملت آمریکا را تضمین می‌کند و یکی از پایه‌های فرهنگ دموکراتیک به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود، این خواسته‌ها و مداخله‌ها دولت عربستان را نمی‌هراساند و اهمیت چندانی برای آن ندارد و عربستان عادت کرده است که با اصول ثابت و سیاست عاقلانه، این مداخلات را تحمل کرده و با آن تعامل کند.

عضو سابق مجلس شورای عربستان همچنین تاکید کرد، سیاست‌ و مواضع در قبال تمامی زمینه‌های حیاتی سیاسی و اقتصادی، سیاست مستقل است و شامل خواسته‌های کنگره یا مراکز نظرسنجی یا مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی سیاسی شده یا لابی‌های متخاصم نیست.

وی عنوان کرد، سیاست عربستان تحت باج‌خواهی و دیکته‌های آمریکایی نیست و تصمیم‌گیری در این کشور حاکمیتی است.

خلیل الخلیل همچنین اظهار داشت، عربستان در سال ۱۹۷۳ صادرات نفت به آمریکا را قطع کرد و بارها خواسته‌های کاخ سفید از جمله در زمان حمله آمریکا به عراق را رد کرد. ریاض همچنین از افزایش تولید نفت برای حفظ توازن قیمت انرژی خودداری کرد.

وی ادامه داد، موافقت عربستان با درخواست سفر و مشارکت رئیس جمهور آمریکا، پس از درخواست مکرر وی و مشاورانش صورت گرفت و این سفر در اصل نخستین گام برای آشتی و مصالحه با رهبری سعودی به نفع بایدن و حزب دموکرات وی است و استقبال از آن با هدف جلوگیری از شکستن اتحاد راهبردی میان عربستان و آمریکا صورت گرفته که تاکنون نزدیک به هشت دهه ادامه داشته است.

این اظهارات الخلیل زمانی ایراد شد که اعضای مجلس سنای آمریکا از جو بایدن، قبل از سفر برنامه‌ریزی شده وی به عربستان در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئیه، خواستند که موضوع حقوق بشر را جزو اولویت‌های نشست‌های خود در این کشور قرار دهد.

پیشتر شبکه سی ان ان اعلام کرد، اعضای سنای آمریکا در نامه‌ای به بایدن، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نادیده گرفتن منافع آمریکا و حقوق اساسی تشبیه کرده و گفتند: نمی‌توانیم اجازه بدهیم که محمد بن سلمان فکر کند می‌تواند بدون مجازات شدن حکمرانی کند. ما از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهیم در عربستان برای مسائل زیر تلاش کند:

-آزادی مخالفان ذکر شده در گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر یا ارائه اسناد موثق درباره ارتکاب جرایم از سوی آن‌ها

-ارجاع پرونده شکنجه کنندگان زندانیان به دادگاه

-لغو ممنوعیت سفر مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان از جمله شهروندان آمریکایی

- پایان نظارت غیرقانونی یا گروگان گرفته شدن از سوی دولت یا انواع دیگر سرکوب فرامرزی به ویژه در خاک آمریکا

- کمک نکردن به شهروندان سعودی که با اتهامات جنایی در خارج روبرو هستند برای فرار از مجازات

-پایان ولایت مرد بر زن

-توقف اجرای احکام اعدام

-حفظ آتش‌بس یمن.

شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که سناتور جف مرکلی، پاتریک لیهی، رون وایدن و ریچارد بلومنتال این نامه را امضا کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.