سوئد به یک فعال هنگ کنگی پناهندگی سیاسی اعطا کرد

در اقدامی نادر که برای نخستین بار در اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد، مقامات سوئد به یک روزنامه‌نگار و فعال هنگ ‌کنگی پناهندگی سیاسی اعطا کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، مقامات سوئد در توجیه این پناهندگی گفتند که این فعال هنگ کنگی به نام "نارایان لیو"، در صورت عدم دریافت پناهندگی، به دلیل انجام فعالیت‌هایی که "نقض قانون امنیت ملی هنگ کنگ تلقی می‌شود" در این دولتشهر با خطر دستگیری مواجه می‌شود.

اداره مهاجرت سوئد ماه آوریل این حکم را صادر کرد، اما نارایان لیو که در تایوان به دنیا آمده و در هنگ کنگ بزرگ شده، به تازگی این خبر را بعد از دریافت مدارک اقامتش در ماه جاری میلادی علنی کرد.

گمان برده می‌شود که این اولین پناهندگی اعطا شده در اتحادیه اروپا به یک هنگ کنگی با استناد مستقیم به قانون امنیت ملی رونمایی شده از سوی پکن برای هنگ کنگ در ژوئن ۲۰۲۰ باشد.

در سند مربوط به این پناهندگی که توسط ساوث چاینا مورنینگ پست رویت شده آمده است:  شما در صورت بازگشت به هنگ کنگ با توجه به در نظر گرفتن فعالیت‌هایتان به عنوان نقض قانون امنیت ملی با ریسک بازداشت شدن مواجه می‌شوید.

این خبر نخستین بار از سوی پایگاه خبری سوئدی Kinamedia منتشر شد.

مقامات سوئد ارزیابی کردند که کمپین تبلیغاتی لیو در خارج برای حمایت از جنبش دموکراسی خواهی برای هنگ‌کنگ، نقض قانون تلقی می‌شود همچنان که استناد به این قانون در دو سال گذشته منجر به زندانی شدن بیش از ۱۸۰ مخالف سیاسی، روزنامه‌نگار و فعال در این دولتشهر شده است.

لیو که از سال ۲۰۱۳ در سوئد زندگی می‌کند، تعدادی از گروه‌های تبلیغاتی از جمله "Bauhinias for Freedom "و" Free Hong Kong "را تأسیس کرده و به عنوان رئیس یک گروه  دیگر تحت عنوان" Befria Hong Kong " فعالیت کرده است.

مقامات به محتوای این قانون با این مضمون که "تحریک به تجزیه طلبی، براندازی، تروریسم و ​​تبانی با متخاصمان قابل مجازات است" اشاره کردند.

آنها به این واقعیت اشاره کردند که لیو "با سخنگوهای سرشناس همکاری کرده هم در سوئد و هم هنگ کنگ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است".

در این یادداشت آمده است: " اداره مهاجرت سوئد بر این باور است که اگر شما به هنگ‌کنگ بازگردید، به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود در معرض آزار و اذیت قرار می‌گیرید" و افزوده است که "این قانون در قبال خارج از سرزمین‌ هنگ کنگ نیز قابل اعمال است، که شامل فعالیت‌هایی می شود که شما در سوئد انجام داده‌اید."

موارد جداگانه‌ای از اعطای پناهندگی سیاسی به هنگ کنگی ها در سایر نقاط اتحادیه اروپا وجود داشته است، اما گمان می‌رود که هیچ کدامشان برای اعطای پناهندگی به قانون امنیت ملی هنگ کنگ استناد نکرده باشند.

در ماه مه، یک زن هنگ کنگی که با نام مستعار "کاترین" معرفی شد، در آلمان پناهندگی دریافت کرد اما مقامات آنجا دلیل دقیقی برای حکم خود ارائه نکردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

پناهندگی سیاسی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.