به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، راهآهن دیروز طی اطلاعیهای به شرح زیر از حذف قطارهای با عمر 48 سال به بالا خبر داد؛
مطابق ماده 2 و 4 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور، راهآهن جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری و پیشگیری از بروز سوانح و همچنین حفظ سلامتی و رفاه حال مسافران، سیر تعداد محدودی از واگنهای مسافری شرکتهای بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از 48 سال بوده و شرکتها اقدام موثری برای انجام بازسازی آنها نکردهاند را متوقف کرد.
به شرکتهای مالک این واگنها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن های یاد شده ،که 48 سال از عمر آنها میگذرد، صرفا منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعملهای استاندارد مربوط خواهد بود. از سال 96 صدور مجوز موقت سیر این واگنها و تمدید چندین باره آن، به شرکتهای خصوصی مالک واگنهای با عمر بالای 30 سال دستورالعمل های استاندارد تعمیرات این دسته از واگن ها ابلاغ شده تا نسبت به انجام تعمیرات آنها اقدام کنند.
طی این مدت تلاش شد با ارائه تسهیلات به شرکتها نسبت به تسریع این امر اقدام شود، اما تلاشهای صورت گرفته کافی نبوده و این امر کامل انجام نشده است.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تلاش برای ارائه تسهیلات جهت انجام بازسازی واگنهای مذکور، در زمینه حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری مماشات نمیکند و شرکتهای خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری را نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت حفظ موقعیت شغلی و بهکارگیری کارکنان شاغل در این واگنها در مدت زمان انجام بازسازی در سایر بخشهای آن شرکت موظف میداند.
*واکنش وزیر به اطلاعیه راهآهن
این در حالی است که به فاصله چند ساعت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به این اقدام راه آهن واکنش نشان داد و بهطور تلویحی از آن انتقاد کرد. وزیر راه در اینباره در توئیتر نوشت:
جناب آقای صالحی با حذف چند رام قطار بالای 30 سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکتهای ریلی به بنده رسید. همانطور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکتها بهجای پاک کردن صورت مسئله، سریعا راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»
انتهای پیام/