محمود بنکدار در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده مناسب از فرصت طلایی برگزاری جامجهانی 2022 در کشور قطر به جهت جذب تماشاگران این رویداد و تقویت و توسعه اقتصاد گردشگری، هماهنگی دستگاههای مختلف اجرایی برای تحقق این هدف را یک ضرورت مهم دانست و ضمن تشریح برخی از مهمترین الزامات برای جذب حداکثری تماشاگران این رویداد، به بیان برخی از راهکارها و پیشنهادهای اجرایی پرداخت.
وی گفت: نخستین و اصلیترین هدف ما جذب حداکثری تماشاگران این رویداد به جهت سفر به ایران و گردشگری است و در مرحله بعد و به عنوان هدف دوم تلاش خواهیم کرد تا نسبت به ایجاد شرایط لازم و مناسب برای ساماندهی سفر هموطنان علاقمند به تماشای این مسابقات اقدام کنیم.
مشاور هیئتمدیره جامعه تورگردانان ایران با بیان این مطلب که کشور قطر به دلیل عدم بهرمندی از جاذبههای طبیعی و باستانی قطعاً از نظر گردشگری گزینه مطلوب و ایدهآلی برای تماشاگران مسابقات فوتبال نبوده و آنها بعد از گذشت یکی دو روز به دنبال پر کردن اوقات فراغت خود در خلال برگزاری مسابقات خواهند بود، بیان کرد: یقیناً این بهترین فرصت است تا کشور ما به دلیل مسافت اندک با قطر و با اتکا به سابقه و تمدن بالای خود بتواند تماشاگران دیگر کشورها را برای بازدید از آثار و جاذبههای فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی جذب کند.
پاشنه آشیل جذب تماشاگران جامجهانی به ایران، عدم امکان مراودات بانکی با کشورهای دنیاست
این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: بر همین اساس جامعه تورگردانان تلاش کرده است تا با طراحی اپلیکیشنی ضمن معرفی آنلاین جاذبههای گردشگری ایران به تماشاگران این رویداد بینالمللی بتوانیم امکان رزرو هتل و بهرهمندی از دیگر خدمات را به همراه سفر آسان به کشور فراهم کنیم؛ اما متأسفانه به دلیل تحریمهای ظالمانه اعمال شده علیه کشورمان مهمترین مانع موجود در این مسیر عدم امکان انجام هرگونه مراودات مالی با بانکهای کشورهای دیگر است.
مطابق با گفتههای بنکدار، هرچند این مشکل در غالب مناسبات گردشگری ایران با بسیاری از کشورها وجود دارد، اما با توجه به در پیش بودن برگزاری جامجهانی به نظر میرسد هماکنون این مشکل بیش از سایر مسائل خودنمایی کرده و احساس میشود؛ به گونهای که میتوان گفت مهمترین و اساسیترین چالش و یا به تعبیر دیگر پاشنه آشیل جذب گردشگران جامجهانی قطر به ایران امروز عدم امکان ارتباط با بانکهای بینالمللی به جهت دریافت هزینههای مربوط به سفر به ایران است.
این کارشناس گردشگری در ادامه صحبتهای خود توضیح داد: هماکنون امکان آشنایی تماشاگران با جاذبههای مختلف گردشگری ایران و انجام رزرو واحدهای اقامتی بر اساس قابلیتهای نرمافزاری اپلیکیشن طراحی شده وجود دارد اما متأسفانه امکان پرداخت هزینهها میسر نیست که به نظر نمیرسد امیدی نیز برای حل این مشکل در فرصت اندک باقیمانده تا آغاز رقابتهای جامجهانی وجود داشته باشد؛ لذا به دنبال آن هستیم تا این نقیصه را از طریق سازوکارهای پرداخت مبتنی بر رمز ارزها به نحوی مدیریت و ساماندهی کنیم.
وی همچنین با اشاره به قابلیتهای این اپلیکیشن در زمینه ایجاد شرایط لازم برای انجام سفر توسط هموطنان علاقمند به تماشای مسابقات جامجهانی نیز تصریح کرد: این اپلیکیشن امکان رزرو هتل در قطر توسط هموطنانی که بلیت مسابقات را از طریق مورد تأیید فیفا تهیه کردهاند را نیز فراهم آورده و خوشبختانه در خصوص این مسئله با توجه به پرداخت ریالی هزینهها مشکل و محدودیتی نیز از لحاظ پرداخت هزینههای اقامت در هتل و دیگر خدمات سفر نداریم.
لغو ویزا برای تماشاگران جامجهانی خوب بود، اما کافی نبود
مشاور هیئتمدیره جامعه تورگردانان ایران همچنین اظهار کرد: هرچند اقدام اخیر دولت در لغو الزام و ضرورت اخذ ویزا برای جذب حداکثری تماشاگران جامجهانی قطر اقدامی مناسب و در خور تحسین و تقدیر است اما نفس این اقدام به تنهایی قطعاً برای تحقق هدف جذب گردشگران خارجی کافی نیست.
این فعال بخش خصوصی گردشگری در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه طیف گستردهای از گردشگران خارجی رأساً و به صورت شخصی و نه در قالب تور وارد ایران میشوند که اغلب سوء استفاده از گردشگران خارجی نیز دقیقاً متوجه این افراد است که خارج از سازوکار رسمی رزرو تورها وارد ایران میشوند، باید سیاستگذاریها به این سمت و سو باشد که ضمن معرفی حداکثری دفاتر آژانسها به گردشگران خارجی به نحوی آنان را تشویق و ترغیب کنیم که در قالب تورهای رسمی و معرفی شده به کشورمان سفر کنند.
به اعتقاد بنکدار، لغو ویزا صرفاً شامل گردشگران ورودی از مبدأ قطر شده و دارای محدودیت زمانی 20 روزه است و این موضوع به اعتقاد قاطبه فعالان حوزه گردشگری برای جذب تماشاگران جامجهانی مکفی و مناسب نیست.
این کارشناس گردشگری درباره علت کافی نبودن این اقدام عنوان کرد: طیف گستردهای از تماشاگران مسابقات جامجهانی ترجیح میدهند که چند روز قبل از ورود به قطر و تماشای مسابقات مستقیماً از کشور خود وارد ایران شوند و این درحالی است که با توجه به محدودیتهای ذکر شده لغو ویزا شامل این دسته از تماشاگران نمیشود و این موضوع باعث دفع بخشی از گردشگران بالقوه خواهد شد.
فرصتسوزی بسیاری از دستگاهها برای استفاده حداکثری از رویداد جامجهانی قطر
وی هچنین با انتقاد از این مطلب که برنامهریزیها و هماهنگیها برای جذب تماشاگران این رویداد به جهت سفر به ایران بسیار دیرهنگام آغاز شد، اذعان کرد: با این وجود نیز همچنان هماهنگی و اراده واقعی برای همکاری کامل در این زمینه در برخی از نهادهای مسئول از جمله سازمان هواپیمایی مشاهده نمیشود.
مشاور هیئتمدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: به عنوان نمونه آژانسها مکلفند صرفاً در جذب تماشاگران از پروازهای چارتری استفاده کنند و امکان استفاده از پرواز سیستمی وجود ندارد، درحالیکه هر چند مخالفت سازمان هواپیمایی در این زمینه جدی است اما حداقل انتظار این است که دست کم لیست و برنامه پروازهای طراحی شده چارتری اندکی قبل در اختیار آژانسها قرار گیرد تا بتوانند بر اساس آن برنامهریزی و بازاریابی را به جهت جذب حداکثری تماشاگران انجام دهند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری در ادامه با اشاره به اقدامات بسیار مناسب و برنامهریزی دقیق و گسترده برخی از کشورهای منطقه از جمله امارات، ترکیه و عربستان به جهت جذب حداکثری تماشاگران این رویداد بینالمللی به جهت سفر به این کشورها، افزود: متأسفانه در حالی در کشورمان فرصت بسیاری را در این زمینه از دست دادیم که به جهت شرایط سخت اقتصادی فعلی بیشتر از این کشورها به منابع ارزی حاصل از ورود گردشگران این رویداد به ایران نیازمندیم.
بنکدار تأکید کرد: جذب حداکثری تماشاگران جامجهانی قطعاً گامی بسیار مؤثر برای توسعه صنعت آسیبدیده و خموده گردشگری و حفظ ارزش پول ملی با توجه به تحریمهای اعمال شده علیه کشورمان است که جز از طریق تشریک مساعی و همت تمامی نهادهای مسئول و دستگاههای اجرایی محقق نخواهد شد.
ایران جزء کشورهای بسیار ارزان برای سفر تماشاگران جامجهانی است
این کارشناس گردشگری هزینههای سفر به ایران را به علت ارزان بودن و رقابتپذیری بالا نسبت به دیگر کشورهای رقیب نظیر امارات نقطه قوتی دانست که میتوان به پشتوانه آن برای جذب هر چه بیشتر تماشاگران جامجهانی اقدام کرد.
وی با بیان این مطلب که هزینه سفر یک روزه به ایران چیزی در حدود 300 تا 400 دلار است، در حالی که یک گردشگر برای سفر به امارات باید مبلغی در حدود یک هزار دلار بپردازد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس پیشنهاد ما این است که ضمن اتخاذ تدابیر لازم شرایطی فراهم شود که آژانسها بتوانند با برپایی کمپینهایی در خلال برگزاری این رویداد به تبلیغ جاذبههای گردشگری ایران و در واقع انجام بازاریابی به جهت سفر به کشورمان بپردازند.
انتهای پیام/