به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ چهارمین نشست سراسری افق تحول با محوریت صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور سید عزتالله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان و مدیران کل استانی و ستادی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد.
ضرغامی در ابتدای این نشست گفت: هدف از برگزاری دورهای این جلسات این است که تمام مدیران و بازیگران اصلی وزارتخانه در تمام بخشها در جریان راهبردهای اصلی، شیوههای اجرا و ادغام وزارتخانه قرار بگیرند.
وزیر میراث فرهنگی مأموریتهای وزارتخانه را ملی، حساس و تاریخی دانست و بیان کرد: شعار هفته صنایع دستی امسال ما به خوبی انتخاب شده است. تقاضا دارم در تمام جلسات، صحبتها و تصمیمگیریها این چهار واژه راهبردی را در نظر بگیرید.
وی ادمه داد: اشکالاتی اساسی در صنایع دستی داریم که موجب شده این حوزه رونق نگیرد. بخش بزرگی از هنرمندان صنایع دستی جزو فرودستان اقتصادی هستند و زندگی سختی را میگذرانند. این مشکلات باید رفع شود تا صنایع دستی رونق بگیرد و در نتیجه مسئله آموزش، بیمه و … رفع میشود.
مطابق با صحبتهای این مقام مسئول، از 460 رشته صنایع دستی که در دنیا وجود دارد، ما در 299 رشته صنایع دستی فعال هستیم. بخشی از این صنایع دستی ویژه ایران است. ما جزو سرآمدهای صنایع دستی در دنیا هستیم و میتوان گفت اولین کشور دنیا به لحاظ تنوع هستیم. از 299 رشته، اعطای مجوزهای 266 رشته را ثبتمحور اعلام کردیم و در اختیار استانها قرار دادیم. در جلسه تفویض اختیار وزارتخانه ما در این حوزه در دولت پیشگام بودیم.
ضرغامی همچنین تصریح کرد: در رسانهها به اشتباه موضوعاتی مطرح شد که صنایع دستی در حوزه ثبتمحور کردن مجوزها عقب است. یک بخش آن مشکل وزارت اقتصاد بود که سامانههای دیجیتال آن فعال نبود و فرصت دوماهه گرفتند که رو به اتمام است اما هنوز برطرف نشده است. آقای رئیسی به وزیر اقتصاد تذکر دادند تا با کمک وزیر ارتباطات این مشکل را برطرف کنند. یک بخش دیگر هم به برخی از رشتههای صنایعدستی برمیگردد که باید استانداردهای خاصی را برای ثبت مجوز رعایت میکردند. ما در این حوزه سختگیری کردیم تا ایمنی مردم حفظ شود.
وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد: معتقدم 266 رشته ثبتمحور است و مردم نیازی به پشت در ماندن برای صدور مجوز ندارند. الان نیازی نیست کسی مجوز بگیرد. هر کسی مغازه و فروشگاهی دارد، میتواند صنایع دستی را بفروشد یا نمایشگاه برگزار کند. البته این مسئله اشکالاتی هم دارد، اما بهینه است که ما این کار را راه بیندازیم، چون نفعش بیشتر است و باعث رونق فروش صنایع دستی میشود. البته نظارت وسیعی در تولید و فروش داریم، مدیران کل استانها هم نقش کلیدی در این رابطه دارند.
جهاد تبیین تکلیف انقلابی است
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین، اظهار کرد: جهاد تبیین تکلیف اداری و مدیریتی صرف نیست؛ بلکه یک تکلیف انقلابی است. باید نسبت به حوزه مأموریتی خود جهاد تبیین داشته باشید که این موضوع در دو بخش مربوط به مردم و خواص است. بخش اول مربوط به مردم و افکار عمومی است که باید گزارش دهید و به آنها آموزش دهید تا توجیه شوند. بخش دیگر مربوط به خواص است. برخی خواص نسبت به برخی مأموریتهای ما آگاه نیستند و نسبت به برخی محدودیتها بیاطلاع هستند که باید نسبت به این محدودیتها آگاه شوند.
این مقام مسئول، جهاد تبیین را مأموریتی جدی برای تمام مدیران در تمام بخشها عنوان کرد و یادآور شد: باید برای نشان دادن اموری که انجام میدهید از فضای رسانهای به ویژه فضای مجازی استفاده کنید. فضای رسانهای مسموم است و باید با اطلاعرسانی اموری که انجام میدهید از آن به نفع خود استفاده کنید. اگر جهاد تبیین ادای احترامی است به نقش رسانه تمامی شما باید حق این احترام را به جا آورید و برای آن برنامهریزی کنید که در این بخش، نقش روابطعمومیها بسیار مهم است.
تصمیمگیری شجاعانه مؤلفه اصلی مدیر است
ضرغامی مردمی بودن را ضرورت اجتنابناپذیر مدیریت عنوان کرد و ادامه داد: ارتباط مستقیم مدیران با مردم و پای درددل آنها نشستن بهترین بازخورد برای در جریان قرار گرفتن نتیجه مأموریتها است. باید از هجمه مردم معترض لذت ببرید و از مشکلات آنها آگاه شوید.
وزیر میراث فرهنگی همچنین تصمیمگیری شجاعانه و پیگیری مسائل را دیگر مؤلفه اصلی یک مدیر موفق عنوان کرد و افزود: اجتهاد مدیریتی پیشنیاز مدیریت جهادی است. مدیران کل استانها باید شجاعت تصمیمگیری داشته باشند، پیگیری کنند و خسته نشوند. وقتی درد دل مردم را بشنوید، بسیاری از مشکلاتشان را خواهید فهمید.
نباید منفعلانه رفتار کنیم
وی همچنین در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: وزارتخانه ما باید موضع تهاجمی خود را پررنگ کند، هر چه قدر پاسخگو هستیم باید پرسشگر باشیم و سایر دستگاهها را نیز پاسخگو کنیم. نباید منفعلانه رفتار کنیم و علاوه بر پاسخگویی، فرهنگ پاسخگو کردن را هم ترویج کنیم.
به اعتقاد این مقام مسئول، در حوزه معماری بعد از انقلاب کاری انجام ندادیم، معماری ما صفر است. تمام سلسلههای قبلی حکومتها معماری روشن دارند. این جمعبندی صاحبنظران مختلف است. حتما مقصر هستیم و لذا از معاونت میراث فرهنگی تقاضا کردم معماری بناها، محوطهها، بافتها و بازارها را تقویت کنند. ما هستیم که باید ایده بدهیم. ما باید فریاد بزنیم بر سر کمیسیونهایی که مجوز میدهند بناهای مسئلهدار ساخته شوند. مدیران ما در استانها باید بر روی معماری حساس باشند و نامه رسمی بزنند و اشکالات معماری ساختمانها را مطرح کنند. شما باید پرسشگر باشید.
ضرغامی اضافه کرد: اگر میخواهیم گردشگری رونق بگیرد، هر جا دیدیم محل مناسبی است و مشکل زمین ندارد، مجتمع گردشگری، پارک جنگلی، بومگردی و هتل راهاندازی شود. اگر ما تشخیص دادیم این مراکز را راهاندازی کنیم، باید انجام شود. هر چه جلوتر میروم ساختار پوسیده و فاسد را میبینم که جلوی این کارها را میگیرد، باید زیر میز زد.
وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه نگاه اداری به حوزه مأموریتی خانمانبرانداز است، تصریح کرد: به کارتان به عنوان یک پروژه نگاه کنید، این نگاه موجب کنترل پروژه میشود که یک مقوله و حرف جدی علمی و مهندسی است.
وی ایدهپردازی و تکریم از ایدهپردازان را از دیگر مؤلفههای مهم مدیریتی عنوان کرد و اظهار کرد: حوزه کاری ما نیازمند ایدهپردازی است، از نگاه کارمندی و اداری باید بیرون بیایید. تمام این حوزه عشق و علاقه است که باید در تمام زندگیتان جاری باشد و به طور مستمر با صاحبان ایده در ارتباط باشید و از آنها نظرخواهی کنید.
لزوم راهاندازی کمپین کمکهای مردمی در حوزه میراث فرهنگی
این مقام مسئول بر رفع مشکل قانونی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی مبنی بر استفاده از منابع مالی اشاره کرد و افزود: راهاندازی کمپین در حوزه میراث فرهنگی و ایجاد یک جریان مردمی و خیران میتواند مؤثر باشد. با توجه به مصوبه اخیر دولت میتوان از کمک خیران در راستای احیا و مرمت میراثفرهنگی که خیر علاقهمند است، استفاده شود.
ضرغامی خاطرنشان کرد: برای انجام کارهای ماندگار نیازی به بودجه نیست. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنگرود برای سرود سلام فرمانده دو میلیون تومان هزینه کرد که باعث جهانی شدن آن شد.
انتهای پیام/