لبنان آماده ارائه راهکاری میانه برای حل بحران ترسیم مرزها است

مسئولان لبنانی اعلام کردند که این کشور آماده ارائه یک راهکار میانه به فرستاده آمریکا برای حل اختلافات با رژیم صهیونیستی درباره منابع دریایی گاز است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا دوشنبه بنا به دعوت دولت لبنان بعد از آغاز استخراج گاز از میدان "کاریش" توسط رژیم صهیونیستی وارد بیروت شد.

رژیم صهیونیستی معتقد است که میدان کاریش در داخل منطقه اقتصادی این رژیم است درحالی که لبنان معتقد است این میدان در آب‌های مورد مناقشه واقع است و نباید قبل از پایان مذاکرات غیرمستقیم دو طرف برای ترسیم مرزهای دریایی استخراج گاز از آن را شروع کرد.

این مذاکرات سال میلادی گذشته بعد از اینکه لبنان مساحت مرزهای دریایی خود را در منطقه مورد مناقشه از خط۲۳ در جنوب تا خط۲۹ و بخش‌هایی از میدان کاریش گسترش داد، شکست خورد.

هوکشتاین در آن زمان پیشنهاد یک مبادله میدانی داد که براساس آن مرزها به شکل حرف اس به جای خط مستقیم ایجاد شود اما لبنان رسما با این پیشنهاد موافقت نکرد.

لبنان بر ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم پافشاری می‌کند اما هنوز اعلام نکرده که آیا به خط۲۹ به عنوان نقطه شروع مذاکرات پایبند خواهد بود یا خیر.

آمریکا اعلام کرد که خط۲۹ به هیچ راه حلی منجر نمی‌شود.

سه مسئول لبنانی که از موضع دولتی درباره بحران آگاه هستند اعلام کردند که لبنان از خواسته‌های خود درباره خط۲۹ دست خواهد کشید.

این منابع اعلام کردند که میشل عون، رئیس جمهور لبنان صبح امروز(سه شنبه) با هوکشتاین دیدار خواهد کرد و خط۲۳ به همراه ۳۰۰ کیلومتر مربع را که شامل میدان قانا است پیشنهاد خواهد داد.

دو تن از این مسئولان نیز اعلام کردند، عون خواهان ازسرگیری فوری مذاکرات غیرمستقیم و توقف تمام اقدامات اسرائیل در میدان کاریش تا زمان پایان مذاکرات خواهد شد.

مارک ضو، نماینده لبنانی که روز دوشنبه به همراه تعدادی از نمایندگان مستقل پارلمان با عون دیدار کرد، اعلام کرد: عون به ما گفت که نمی‌توان روی خط مرزی۲۹ به عنوان نقطه شروع پافشاری کرد. عون گفت که لبنان اصول فنی برای حل پرونده خط۲۹ ندارد چراکه دولت‌های قبلی در ارائه اسناد رسمی برای حفظ این موضع شکست خوردند.

آلان عون، نماینده جریان آزاد ملی لبنان اعلام کرد که لبنان پیشنهادی ضد پیشنهاد هوکشتاین ارائه خواهد کرد. وی جزئیات دیگری در این باره نداد.

هوکشتاین دوشنبه با ولید فیاض، وزیر انرژی و الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان دیدار کرد اما اظهارات علنی ارائه نکرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.