به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، میثم مظفر در جریان برگزاری شصتوهشتمین جلسه شورای شهر تهران پس از استماع گزارش حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در صحن شورا، اظهار کرد: عمده مکانیزم تشویقی موجود در احیای بافت فرسوده، معافیتهای عوارض ساختی است که از سال 93 ملاک عمل بود که عملاً کارکرد تحولآفرین خودش را از دست داده است. اگر بخواهیم تحول و تحرکی را رقم بزنیم باید مکانیزمهای تشویقی جدیدی را تعریف کنیم که محرک نوسازی بافت فرسوده شود.
وی با بیان اینکه مسئله کلیدی در ایجاد انگیزه و تحرک در نوسازی بافت فرسوده، میزان سطح اشغال و تراکم تشویقی و مازاد است، گفت: در این زمینه باید فصل 15 ضوابط طرح تفصیلی هرچه سریعتر با شرایط مناسبی توسط شهرداری تهیه و به تصویب کمیسیون ماده 5 برسد.
مظفر افزود: اگر کف طبقات برای نوسازی بافت فرسوده 4 طبقه در نظر گرفته شود، میتوان امید داشت موج جدیدی برای احیای بافت فرسوده ایجاد شود. در ضوابط موجود اگر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده دارای مساحت حدنصاب زیرپهنه و عرض گذر ملاک عمل را توأمان نداشته باشد، عملا 2 طبقه کسر میشود و حداکثر 3 طبقه به پلاکهای کوچک و متوسط تعلق میگیرد که صرفه اقتصادی برای مالک برای مشارکت در ساخت را ندارد.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عمده ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده برای پلاکهای بالای 120 متری و 150 متر است، افزود: پلاکهای 70 الی 80 متری واقع در بافت فرسوده بسیار زیاد است، باید با رعایت اصول شهرسازی، کمی هم نگاه واقعبینانه و پیشگیری از خطرات ناشی از بحرانهای طبیعی مانند زلزله و خطر آسیب جانی برای ساکنین این بافتها را داشته باشیم.
وی پیشنهاد داد که طرحی به کمیسیون ماده 5 ارائه شود که حداقل 4 طبقه را برای عمده پلاکهای بافت فرسوده بتواند لحاظ کند.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه هزینههای عوارض شهرداری در قیمت تمام شده ملک در حدود 2 الی 3 درصد هزینه کل است، لذا در هزینههای جاری احیای بافت فرسوده نیز باید مکانیزمهای حمایتی لحاظ شود.
مظفر گفت: با توجه به اینکه در حساب سازمان نظام مهندسی بیش از 1500 میلیارد تومان از محل حقالزحمه مهندسین ناظر پلاکهای فرسوده، موجودی ریالی وجود دارد لااقل بر مبنای محاسبه سود بانکی این سپرده مالی قابل توجه، جبران هزینه و تخفیفاتی برای هزینههای مالکین در قبال هزینههای نظام مهندسی کارسازی شود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حقالزحمه مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی 50 درصد کمتر از تعرفه و هزینههای عادی ناظر در سایر پلاکها است و مهندسین ناظر توسط سازمان نظام مهندسی برای یک پلاک انتخاب میشوند، تصریح کرد: مهندسین ناظر به کرات انصراف میدهند چون سهمیه نظارت آنها با نصف حقالزحمه و تعرفه عادی محاسبه میشود، لااقل سازمان نظام مهندسی اجازه بدهد در بافت فرسوده، ناظر دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی با انتخاب مالک تعیین شود و ارجاعی توسط نظام مهندسی نباشد.
به گزارش خبرآنی، احمد صادقی نیز در جریان جلسه امروز و در واکنش به گزارش معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص بافت فرسوده، اظهار کرد: محله نفرآباد یکی از محلههایی است که باید برای آن فکری عاجل کرد. سال گذشته شورا مصوبهای در خصوص تامین منابع مالی برای محله نفرآباد داشت که متاسفانه تاخیر در اجرای این مصوبه توسط شهرداری تهران سبب شد این بودجه هم در زمان خود به این محله اختصاص داده نشود و هم اینکه کم شود.
وی افزود: وقتی بودجه در زمان خود تخصیص نیابد تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. این تاخیر سبب شد این بودجه در جاهای دیگر کشور هزینه شود و این در حالی است که محله نفرآباد سالیان سال است با مشکلات عدیدهای مواجه است و ضرورت نوسازی بافت فرسوده در این محله مورد تأکید است.
صادقی گفت: شهرداری تهران باید با در اولویت قرار دادن این محله در اقدامات مربوط به خدماتدهی و نوسازی بافت فرسوده این کسری بودجه را جبران کند.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ما همواره گفتهایم محله نفرآباد ساخته نمیشود جز با مشارکت مردمی که خود در محله ساکن هستند، تصریح کرد: این در حالی است که نه نخبگان و نه کسبه و نه اهالی این محله خیلی در جریان امور و اقدمات نیستند و قرار نمیگیرند و ما اعلام آمادگی میکنیم که برای مشارکت این عزیزان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
به گزارش خبرآنی، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران و اقدامات در بافت فرسوده، اظهار کرد: یکی از موضوعات در بافت فرسوده این است که کیفیت زندگی و سلامت روانی شهروندان با نوسازی بافت فرسوده افزایش مییابد. هرچه زودتر نوسازی انجام شود، کیفیت زندگی شهروندان افزایش یافته و رضایتمندی آنان نیز بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه انتظار میرفت معاون شهردار تهران در گزارش خود، انتظارات را از شورای شهر برای رفع موانع نوسازی بافت فرسوده مطرح کند، گفت: تفاهمنامهای بین شهرداری و وزارت راه راهاندازی شده است که بر اساس مفاد آن موضوع مقاومسازی مورد تاکید قرار گرفته است. اما هنوز آییننامه مقاومسازی و ابنیه تنظیم نشده است و ضروری است معاونت شهرسازی پیگیری کند تا این آییننامه توسط دولت، سازمان نظام مهندسی و شهرداری به نقطه مشخصی برسد.
پیرهادی با اشاره به وجود ساختمانهای پرخطر و ناپایدار شهر تهران و ساختمانهایی با مشکل سازه و استحکام بنا روبرو هستند، تاکید کرد: ساختمانهای ناپایدار در معرض خطر در شهر تهران ممکن است اتفاقی مشابه متروپل آبادان را در تهران تکرار کنند. اکنون بیشتر تسهیلات بافت فرسوده به نوسازی اختصاص مییابد اما ساختمانهای ناپایدار و آنها که مشکل سازه و استحکام بنا دارند. اینها نیز باید مورد توجه قرار گیرند تا دولت نسبت به ارائه تسهیلات برای آنان اقدامات مقتضی را انجام دهد.
انتهای پیام/