به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران در نشست تخصصی کمیته اتوبوسرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با تأکید بر اینکه مهمترین کمیسیون مجمع، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و مهمترین کمیته این کمیسیون، کمیته اتوبوسرانی است، اظهار کرد: ناوگان اتوبوسرانی بیشترین مواجه و خدمترسانی را با مردم دارد؛ بزرگترین نمود و فعالیت شهرداران که میتواند موجب امیدآفرینی و ترمیم اتفاقات گذشته باشد، بهبود وضعیت سامانه اتوبوسرانی است و اینکه به حداقلها رضایت داده نشود.
وی با بیان اینکه باید برای رسیدن به وضعیت ایده آل تلاش شود، افزود: منابع مالی شهرداریها محدود است و بدهیهای دوره گذشته به دوره فعلی ارث رسیده است. یکی از راههای در دسترس که به منابع مالی کمتری نیاز دارد، تعمیرات و اورهال اتوبوسهای فرسوده است.
متولیان اعلام کرد: با مجموعههای مختلف عمومی نظیر سپاه مذاکره شده تا از ظرفیت تعمیرگاهی سپاه با نظام پرداخت مشخصی، 2500دستگاه اتوبوس از طریق تعمیرات به چرخه ناوگان بازگردد.
وی با بیان اینکه وزارت کشور متعهد شده است که 2 هزار و 500 دستگاه تأمین کند، افزود: قرارداد این موضوع با 10 خودروساز منعقد و سهم 20 درصدی شهرداریها پرداخت و سهم 80 درصدی دولت تأمین شده است. مقرر شده که دولت بدهیهای قبلی خود را از طریق تهاتر نفت با کمک بانکها به ویژه بانک شهر پرداخت کند.
دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران عنوان کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی در دوران کرونا کاهش پیدا کرد اما پس از دو سال دوباره آمار مسافران درحال افزایش است. اگر ناوگان اتوبوسرانی امنیت و آرامش ذهن را برای شهروندان ایجاد کند، بیش از 50 درصد دغدغههای شهروندان در حوزه شهری حل میشود.
متولیان با بیان اینکه 12 هزار و 522 دستگاه اتوبوس در کلانشهرهای ایران فعال هستند، تصریح کرد: 4 هزار و 811 دستگاه اتوبوس تک کابین، 200 دستگاه اتوبوس دوکابین، 1200 دستگاه میدل باس نیاز است.
وی با تأکید بر اینکه اگر حوزه اتوبوسرانی تقویت شود، استفاده از خودروی شخصی کاهش مییابد، گفت: اگر اتوبوسهای فرسوده بازسازی شوند میتوانیم از پیک مسافر پس از کرونا عبور کنیم.
انتهای پیام/