به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، ماه گذشته بود که مهدی اسلامپناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد" در گذشته سازمان استاندارد هر یک سال مشتمل بر 12 ماه به خودروساز تایید کیفیت می داد و آنها دقیقا در این مدت هرکاری میخواستند انجام میدادند، ما آمدیم این تأییدیه را یکماهه کردیم، چون اطمینانی به آنها نداریم، یعنی بازدید کیفی، فیزیکی و کمی را یکماهه کردیم".
البته وی تأکید کرد "می گویند شما در بحث cup به خودروساز میلیاردها ضرر زدهاید."، بنده هم گفتم که "بیتردید این ضرر قابل اثبات است چون ما cupها را رأس ماه دادهایم و یک روز پس و پیش نشده است، اما ضرری را که خودروساز طی اعصار سنواتی به ملت وارد کرده است محاسبه نمیکنید"، به این فضاسازی میگویند و ما حرفمان همین است.
به دنبال این تصمیم مصطفی آجرلو رئیس روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران در 4 خردادماه اعلام کرد"امروز سمند تیبا1 و تیبا2 بهدلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند".
مهدی انگورج نیز عنوان مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در همین ارتباط گفت: ت: همانطور که از اسم عنوان دفتر تخصصی ما برمی آید نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی است، سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعی العموم کیفیت است نه متولی، منشاء این گزارشات میتواند از سه طریق باشد یکی گزارشات واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاههای خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستمها و... وجود دارد و سومی براساس ارزیابی که شرکتهای بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران از آن طریق اتفاق افتاد.
وی در ادامه گفت:در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران براساس تعهد 15 مادهای که خودروسازها با امضای شخص مدیران عامل خودروسازها اتفاق افتاده بود مهلتهای قانونی برای رفع خیلی از این موارد مطرح شد.
مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: تا کنون سی. او. پی (تایید ایمنی) برای انواع خودروهای سواری، تجاری، فنی، تریلرها و موتورسیکلت به صورت سالیانه صادر میشد، اما به جهت تشدید نظارت بر حوزه کیفیت که خواست مردم و شان مردم است زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافت.
انگورج افزود: یکی از چالشهای ما در ارتباط با تایید انطباق در ابتدای تولید محصول، طراحی و محصول ساخته شده، کیفیت، ایمنی زیست محیطی و عملکردی است یعنی وقتی شروع کار تایید نوع خودرو اتفاق میافتد بعد از آن در طول دوران در طی تولید انبوه نیز ارزیابی میشود تا با خودروی اولیه تطبیق داشته باشد.
عموم ایرادات پرتکرار خودرویهای سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور بوده در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغها بود که دیدگاههای مشتریان علاوه بر موضوعات استانداردی جمع آوری شد و با لحاظ آنها، این خودروها از فهرست صدور تاییدیههای ایمنی، خارج شدند.
در همین ارتباط احمد نعمت بخش به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران به خبرنگار خبرآنی می گوید: پیش از این گواهی تاییدیه ایمنی برای انواع خودروهای سواری یک ساله صادر میشد اما با تصمیم سازمان ملی استاندارد این موضوع هر یک ماه صورت می گیرد.
*انجمن خودروسازان: تأیید ایمنی خودروها را به یکسال برگردانید
وی با بیان اینکه با این مصوبه خودروساز هر یک ماه یک هفته درگیر دریافت تاییدیه ایمنی و توقف شماره گذاری محصولات خود است، افزود: جدایی از اینکه خودروساز در تولید محصولات متخلف باشد یا خیر باید هرماه یک هفته درگیر دریافت تأییده و توقف شماره گذاری باشد که همین مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: پیشنهاد می کنیم با توجه بوروکراسی موجود کشور و رفع موانع تولید سازمان ملی استاندارد همانند سال گذشته تاییدیه ایمنی خودروها را به همان یکسال برگرداند و در طول یک سال با بازرسی های مستمر شرکت های بازرسی به محض مشاهده تخلف یک خودروساز در سی یو پی بلافاصله مانع شماره گذاری خودروهای مورد نظر شوند. به این ترتیب شرکت هایی که مشکل استانداری ندارند همچنان به تولیدات خود ادامه داده و گرفتار بورکراسی روزمره ادارات نخواهند شد.
انتهای پیام/