چین: استراتژی آمریکا در تفرقه‌افکنی در هند-آرام محکوم به شکست است

پکن ابتکارعمل‌های هند-پاسیفیک آمریکا را به عنوان ابزاری برای مهار چین دانست و گفت: چنین استراتژی محکوم به شکست است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارزیابی «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین این است که آمریکا در حال ایجاد افتراق در منطقه آن هم در زمان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه است.

"چارچوب اقتصادی هند-پاسیفیک" آمریکا شامل چهار محور است؛ استقامت زنجیره تامین، زیرساخت‌ها و انرژی پاک، مالیات و مبارزه با فساد و تجارت که هدفش تقویت همکاری آمریکا با ژاپن، استرالیا و هند آن هم به عنوان بخشی از ائتلاف غیررسمی امنیتی با نام "چهارجانبه" یا "کوآد" است.

وانگ یی با اشاره به این توافق غیررسمی گفت: آیا ایالات متحده تلاش می‌کند تا بهبود اقتصاد جهانی را تسریع بخشد یا در حال ایجاد گسست اقتصادی، محاصره فناوری، اختلال در زنجیره صنعتی و تشدید بحران زنجیره تامین است؟ چند سال قبل، آمریکا نبرد تجاری خود را با چین آغاز کرد که پیامدهای جدی برای جهان و آمریکا در پی داشت. درس‌های زیادی می‌توان از آن گرفت. ایالات متحده باید اشتباهات خود را بداند و آنها را اصلاح کند، نه اینکه اشتباهات را تکرار کند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد، اینکه آمریکا از این ابتکارعمل‌ها به عنوان ابزار سیاسی علیه دیگران و برای دور نگهداشتن دیگر کشورها استفاده کند، درست نیست.

وی در دیدار با بلاوال بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان همچنین گفت: استراتژی هند-پاسیفیک آمریکا توسط این کشور و تحت عنوان "آزادی" ایجاد شده اما شکلی از تشکل‌ها برای ایجاد حلقه‌ای کوچک با هدف تغییر محیط پیرامون چین برای مهار ما و استفاده از دیگر کشورهای آسیا-پاسیفیک به عنوان عروسک خیمه شب بازی برای هژمونی آمریکاست.

وی افزود: حقایق اثبات می‌کنند که این استراتژی برای تفرقه‌افکنی، تحریک درگیری و برای از بین بردن صلح است. هیچ اهمیتی ندارد که چطور ایجاد شده چون در نهایت محکوم به شکست است. چین به بزرگترین شریک تجاری برای اکثر کشورهای منطقه تبدیل شده است. تلاش برای استفاده از چارچوبی برای منزوی ساختن ما، در نهایت به انزوای کشور عامل منجر خواهد شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.