خیرالله خادمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، اظهار کرد: دولت سیزدهم عزم جدی برای به سرانجام رساندن پروژههای ریلی اولویتدار در کشور دارد؛ در این راستا در سفرهای استانی، پروژههای اولویتدار معرفی میشوند و در معاونت اجرایی ریاستجمهوری با حضور وزارتخانههای مختلف چکش کاری شده و در نهایت یک سری طرحهای اولویتدار بر اساس منابع اعتباری دستگاههای اجرایی برای تکمیل و تحویل زمانبندی میشوند.
وی افزود: تعداد زیادی از پروژهها در سفرهای ریئسجمهوری وهیئت دولت به استانها (سال 1400) اولویتبندی شدند که خوشبختانه برای اولینبار تمام تعهدات دولت برای پروژهها تا انتهای سال گذشته پرداخت شد.
وی با یادآوری اینکه پروژههای اولویتدار فعال شده است، ادامه داد: در سایر پروژهها نیز این کار در حال انجام است تا یک اولویتبندی و هدفمندی برای طرحها بهوجود آید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بیان کرد:در بخش زیرساخت پروژههای با پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد ریلی، آزادراهی و بزرگراهی بهصورت هدفمند به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادهایم تا در یک زمانبندی مشخص بهبهرهبرداری برسد.
خادمی اضافه کرد: در بخش ریلی خطآهن بستانآباد-تبریز جزو پروژههای اولویتدار است؛ این پروژه خیلی مهم است و تاثیر زیادی در حملونقل ریلی آذرباجان شرقی خواهد داشت. این خطآهن میانبر است و پیش بینی میکنیم زمان سفر به تهران را 4 تا 5 ساعت کاهش دهد.
وی افزود: خطآهن رشت-کاسپین پروژه بعدی اولویتدار شرکت ساخت و توسعه است که آخرین قطعه از کریدور اتصالی شمال-جنوب ایران است. این کریدور از بندرعباس به دریای خزر امتداد دارد. خطآهن قزوین-رشت حدود 2 سال قبل به بهرهبرداری رسید و عملا توانستیم برای دومینبار در طول تاریخ با استفاده از ریل از البرز عبور کنیم که کار بسیار بزرگی انجام شد.
وی تاکید کرد:بلافاصله ادامه این مسیر به سمت کاسپین و رسیدن به دریا را شروع کردهایم. این پروژه حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امسال به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خطآهن چابهار-زاهدان دیگر پروژه اولویتدار کشور است، اظهار کرد: قسمت خاش-زاهدان ریلیگذاری تمام شده و آماده بهرهبرداری شده است. اما کل محور هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی است که در اسرع وقت به بهرهبرداری برسد.
خادمی افزود: این یک اُبر پروژه در منطقه است که با روند خوبی در حال پیگیری است. زیرسازی این مسیر نیز حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با یادآوری اینکه پروژه بعدی اولویتدار خطآهن همدان-سنندجاست که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در صورت تامین منابع مالی میتوانیم این خطآهن را تا پایان سال به اتمام برسانیم که به این ترتیب استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
وی خطآهن اردبیل-میانه را جزو پروژههای اولویتدار امسال اعلام کرد و با بیان اینکه درخواست تامین منابع مالی این طرح را دادهایم، تصریح کرد: در صورت تامین مالی میتوانیم این پروژه را تا پایان سال به بهرهبرداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اعلام اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خطآهن 200 کیلومتر بوده است، گفت: با بهرهبرداری از 5 پروژه ریلی اولویتدار میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور 2.5 برابر میشود.
انتهای پیام/