آمادگی نماینده تهران برای پس گرفتن امضای خود از طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ سید علی یزدی‌خواه نماینده تهران و یکی از 46 نماینده امضاکننده طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» با بیان اینکه آمادگی این را دارم که امضای خود را درباره این طرح پس بگیرم، گفت: البته فعلاً فقط طرح مطرح شده و از سوی برخی نمایندگان امضا شده، اما هنوز تا بحث و بررسی و ابلاغ و تصویب و اجرای آن زمان زیادی مانده و ممکن است چندین ماه طول بکشد یا کلاً تغییراتی داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از رسانه‌ای شدن طرح، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف درباره آسیب‌های احتمالی طرح مطالبی منتشر شد و مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیز توضیحاتی را درباره آسیب‌های احتمالی اجرای طرح بیان کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به موضوعات مطرح‌شده در رسانه‌ها و نیز توضیحات کارشناسی مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، این آمادگی را دارم تا امضای خود را از این طرح پس بگیرم.

گفتنی است طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» از سوی 46 نماینده مجلس شورای اسلامی در اوایل اردیبهشت ماه تدوین شد و جهت تصویب نهایی و گذران مراحل قانونی بعدی تسلیم رئیس مجلس شد. این طرح که چند روزی از رسانه‌ای شدن آن می‌گذرد، در همان دقایق اولیه نشر و انتشار آن با موجی از اعتراضات و واکنش‌های تند و نقادانه جامعه باستان‌شناسان و فعالان میراث‌ فرهنگی روبه‌رو شد که اجرایی کردن آن را تاراج و غارت میراث فرهنگی و تاریخی ایران‌زمین دانستند.

به هر حال طرح پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس به نوعی به حفاری‌ها و قاچاق‌های غیرمجاز، رسمیت و وجاهت قانونی می‌بخشد و مسیر سوداگران و دلالان آثار تاریخی و حفاران غیرمجاز را هموار و قانونی خواهد کرد. اصلی‌ترین ایرادی که متوجه این طرح شده است، استفاده از واژه «گنج» به جای میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی متعلق به مردم ایران است که طبق قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش آن جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.