به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بیست و هفتمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.
در این جلسه، برنامههای پیش روی ستاد، برای مناسب سازی معابر، بوستانها و ساختمانهای شهر و همچنین گزارشهای مربوط به تأمین و راهاندازی خودروهای ون ویژه افراد دارای معلولیت، مناسبسازی ایستگاههای مترو و ایستگاههای اتوبوس BRT ارائه شد و از سوی مدیران، کارشناسان مربوطه و نمایندگان جامعه معلولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حمیدرضا صارمی که دبیری ستاد مناسب سازی را نیز بر عهده دارد، در خصوص جلسه مذکور گفت: بخش عمده فعالیت سامانه معلولین و جانبازان، مربوط به ونهای ویژه تردد معلولین است. در حال حاضر 62 خودروی ون در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که بر اساس مصوبه سال 95 شورای اسلامی شهر تهران، میبایست تعداد 60 ون دیگر به این سامانه اضافه شود.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت اتوبوسرانی، 20 دستگاه مینی بوس فیات با ظرفیت 5 ویلچر تا پایان اردیبهشت ماه مورد بهره برداری قرار میگیرند و 40 دستگاه مینی بوس فیات دیگر نیز تا پایان امسال تحویل خواهد شد. همچنین با توجه به ایرادات فنی تعدادی از 62 دستگاه ون فعال در سطح شهر، تمام این خودروها تا پایان سال 1401 اورهال میشوند.
معاون شهردار تهران درخصوص مناسب سازی ایستگاههای BRT، اظهار کرد: خطوط 10 گانه اتوبوسهای تندرو، دارای 310 ایستگاه هستند که از این تعداد، 205 ایستگاه مجهز به رمپ معلولان، 21 ایستگاه مجهز به تابلو بریل، 165 ایستگاه مجهز به مسیر نابینایان و 67 ایستگاه نیز به شاخک تاشو مجهز شدهاند. البته در جلسهای که داشتیم، نمایندگان جامعه معلولان ایراداتی را از نظر فنی به اقدامات انجام شده، وارد کردند که بنا شد، تمامی ایستگاههای خطوط ده گانه BRT، طی یک ماه مورد بازدید قرار گیرند و پس از احصاء مشکلات موجود، نسبت به رفع نواقص آن ها اقدام شود.
وی افزود: در این جلسه بر ضرورت آموزش رانندگان ناوگان اتوبوسهای تندرو به منظور خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت تأکید شد.
معاون شهرسازی و معماری با اشاره به مناسب سازی ایستگاههای مترو، بیان کرد: ما 143 ایستگاه بهره برداری شده مترو در 7 خط داریم که در حال حاضر 52 ایستگاه آن دارای آسانسور فعال و 111 ایستگاه دارای رمپ ورودی و 70 ایستگاه دارای مسیر نابینایان است و مجموعا ً1100 پله برقی فعال در این ایستگاهها وجود دارد.
صارمی تصریح کرد: مناسبسازی ایستگاههای مترو در 6 بخش نصب آسانسور، پله برقی، خطوط بساوایی (مسیر مخصوص عبور نابینایان)، گیت عریض، رمپ معلولین و هندریل تعریف شده است که بنا به گزارش شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، در سال گذشته ایستگاههای اقدسیه، بعثت، تربیت مدرس، شهید رضایی، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، بوستان گفتوگو، آهنگ، مهدیه، هلال احمر، مدافعان سلامت، بسیج، دولاب، میدان قیام، کمیل، برج میلاد، توحید، رودکی، بریانک و مولوی مناسب سازی شدهاند.
دبیر ستاد مناسب سازی افزود: امسال نیز مناسب سازی ایستگاههای 17 شهریور، دادمان، میدان کتاب، شهدای هفتم تیر، میدان ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر انجام خواهد شد.
به گفته نماینده شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، یکی از مشکلاتی که درخصوص آسانسورها وجود دارد، نبود ضوابط مشخص برای تعیین استاندارد آسانسور ایستگاههای مترو است که قرار شد در این خصوص، جلسهای را با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مشاور معاونت شهرسازی و معماری در امور افراد دارای معلولیت و اینجانب به منظور بررسی موضوع داشته باشیم. همچنین شرکت مترو باید با هماهنگی دبیرخانه ستاد مناسب سازی نسبت به تعیین تکلیف استاندارد آسانسورها طی 2 ماه اقدام کند.
معاون شهردار تهران، تعیین تکلیف برنامه مناسب سازی خطوط 6 و 7 مترو و امکان سنجی نصب دستگاههای پله پیما را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد که باید طی یک ماه توسط کمیته فنی و شهرسازی ستاد مناسب سازی انجام شود.
صارمی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله نظارت در امر مناسب سازی معابر، بوستانها و ساختمانها گفت: طبق برنامه مصوب، قرار است تا مهرماه امسال، 256 معبر، 145 بوستان و 58 ساختمان، مناسب سازی شوند، به منظور انجام هرچه بهتر این برنامه، تصمیم گرفته شد که هر دو منطقه شهر تهران یک ناظر که خود دارای معلولیت است و مورد آموزش قرار گرفته، داشته باشند. همچنین هر معاونت یک مشاور آموزش دیده به عنوان ناظر معرفی کند.
وی اضافه کرد: در پایان، مقرر شد که کلیه معاونت ها و سازمان ها، برنامه زمان بندی دقیق تکالیف خود را مطابق برنامه سوم توسعه شهرداری تهران و قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به دبیرخانه ستاد مناسب سازی اعلام کنند.
دبیر ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تأکید کرد: جانبازان، معلولان و افراد کم توان مانند سایر شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند و حق بهره مندی آسان از فضاهای شهری را دارند، به همین منظور ما در این دوره مدیریت شهری موضوع مناسبسازی فضاهای شهری و تسهیل حمل و نقل عمومی برای این طیف را در اولویت کار خود قرار داده ایم.
انتهای پیام/