شین فین خطاب به لندن: ایرلند شمالی را دستاویز باج خواهی نکنید

شین فین هشدار داد، ضمن اینکه بوریس جانسون با بروکسل بر سر بریگزیت بازی خطرناکی را شروع کرده، ایرلند شمالی توسط دولت بریتانیا و حزب اتحادگرای دموکراتیک نباید دستاوزیر باج خواهی قرار گیرد.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه تلگراف، سر جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی اخیرا گفته بود که حزبش هرگز وارد توافق اشتراک گذاری قدرت با شین فین نمی‌شود چون این حزب حامی اتحاد دو ایرلند است مگرآنکه "پروتکل ایرلند شمالی" یا از بین برود یا پروتکل دیگری جایگزینش شود.

شین فین برای نخستین بار و پس از انتخابات که با پیروزی میشل اونیل به عنوان وزیر اول ایرلند شمالی پایان یافت، به بزرگترین حزب این منطقه تبدیل شده است. اما دولت فقط با حضور حزب اتحادگرای دموکراتیک می‌تواند شکل بگیرد.

اونیل که معاون رهبر حزب شین فین است، گفت: حزب اتحادگرای دموکراتیک و دولت بریتانیا چون دموکرات هستند باید به نتایج این انتخابات دموکراتیک احترام بگذارند و آن را بپذیرند.

حزب اتحادگرای دموکراتیک از دولت لندن خواسته تا بند ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی را اجرایی کند که به این منطقه اجازه دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا و بریتانیا را داده و از یک "مرز سخت" برای ایرلند که باعث بازرسی بر روی کالاهای وارداتی از بریتانیا به این منطقه می‌شود، جلوگیری می‌کند.

دولت لندن هشدار داده که اگر مذاکرات با بروکسل به بن بست برسد و شکست بخورد و حتی با وجود هشدارهای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه توافق تجاری با بریتانیا را به تلافی لغو می‌کند، دیگر گزینه‌ای روی میز نخواهد بود.

اونیل همچنین گفت: هنگامیکه ایرلند شمالی در رویارویی بزدلانه با کمیسیون اروپا آسیب ببیند، مرزبندی قابل تحمل نخواهد بود. مسئولیت‌ها برای یافتن راه حل مناسب برای این پروتکل بر گرده بوریس جانسون و اتحادیه اروپاست. اما اشتباه نکنید ما و تجار ما چنین باجی را تحمل نمی‌کنند.

اونیل که کارزار انتخاباتی‌اش را بر روی هزینه‌های معیشت متمرکز کرده بود، ادامه داد: برای همگی ما به عنوان رهبران سیاسی زمان آن رسیده تا جرات این را داشته باشیم با وحدت هدف و عزم به سمت یک ائتلاف با ثبات تقسیم قدرت پیش برویم و گام برداریم. مردم، دولت می‌خواهند و ما نیز همگی خواستار تغییر هستیم و من به هردوی اینها پایبندم.

جفری نیز گفت: تا زمانیکه ما در مقابل تصمیم دولت انگلیس بر روی این پروتکل اقدامی قاطع انجام ندهیم، نمی‌توانیم وزرا را به کمیته اجرایی ایرلند شمالی معرفی کنیم.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.