وزیر خارجه لیتوانی خواستار برکناری پوتین شد

وزیر امور خارجه لیتوانی گفت، تنها راه برای محافظت از غرب و متحدانش در برابر "تهدیدات آتی" مسکو برکناری ولادیمیر پوتین از قدرت است. او خواستار آن شد که موضعی که آمریکا و بسیاری از متحدانش در ناتو از زمان حمله روسیه به اوکراین دنبال کرده‌اند، تندتر هم شود.

به گزارش خبرآنی، گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی در مصاحبه با آسوشیتدپرس در واشنگتن گفت که سخنرانی سالانه پوتین در مناسبت "روز پیروزی"، "ناامیدکننده" بود و "چهره‌های تیره و تار" ژنرال‌ها و دیگران نشانه‌هایی از شکست در جنگ اوکراین است.

با این حال، او ادعا کرد که "پوتین زخمی ممکن است حتی خطرناک‌تر هم باشد و تنها راه برای از بین بردن تهدید، حذف اوست."

لندسبرگیس گفت: از دیدگاه ما، تا زمانی که حکومت کنونی روسیه در قدرت باشد، کشورهای اطراف آن تا حدی در خطر خواهند بود. نه فقط پوتین، بلکه کل حکومت روسیه، زیرا، می‌دانید ممکن است کسی پوتین را تغییر دهد و ممکن است حلقه نزدیک به او را تغییر دهد، اما کس دیگری مشابه پوتین ممکن است جای او قرار بگیرد.

وی گفت: و تا زمانی که حکومتی مایل به جنگ در خارج از خاک روسیه وجود دارد، کشورهای اطراف آن در خطر هستند. بعد از اتفاقات سال ۲۰۰۸ در گرجستان و بعد از اتفاقات مربوط به شروع اولین جنگ در سال ۲۰۱۴ در اوکراین، یک چیز برای کسانی که تردید داشتند ثابت شد و آن این است که روسیه کشوری متجاوز است. این خیلی واضح است.

لندسبرگیس که اخیرا برای دیدار با مقامات آمریکایی و دیگران به واشنگتن سفر کرده، گفت که تحت تاثیر سخنرانی پوتین به مناسبت روز پیروزی در میدان سرخ مسکو قرار نگرفته است.

او گفت: "ناامیدکننده" احتمالاً مستعمل‌ترین کلمه برای توصیف وضعیت است و من خودم از آن استفاده خواهم کرد. فکر می‌کنم که ژنرال‌ها و سیاستمداران زیادی را دیدیم که احساس می‌کنند در حال شکست خوردن به کشوری کوچک‌تر در جنگ هستند که احتمالاً حتی خواستار آن در ابتدای کار نبودند.

لندسبرگیس ادعا کرد: چهره‌ها به نوعی غمگین و عبوس بودند که معمولاً در روز رژه چنین چیزی را نمی‌بینید، روزی که هدفش یادبود بزرگترین پیروزی است که آنها فکر می‌کنند داشته‌اند، اما اکنون برای آنها روز پیروزی نیست و بسیاری از آنها میفهمند که دارند شکست می‌خورند.

وزیر خارجه لیتوانی عنوان کرد که کشورش از حمایتی که متحدانش در ناتو از آن و سایر کشورهای جناح شرقی این ائتلاف به عمل آورده‌اند خرسند است، اما آنها نیاز به حمایت بیشتری دارند. وی گفت که لیتوانی، همراه با کشورهای دیگر حوزه بالتیک، یعنی استونی و لتونی، ناتو را تحت فشار قرار خواهند داد تا در زمان نشست رهبران این ائتلاف در مادرید در اواخر ژوئن، تجهیزات دفاعی هوایی و دریایی بیشتری ارائه کنند و همچنین برنامه استقرار دائمی نیروها در خاک آنها را تقویت کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.