به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم در این دانشگاه برگزار شد.
زلفی گل وزیر علوم در این جشنواره با اشاره به اینکه دانشگاه تهران نماد و نمود آموزش عالی کشور است، گفت: همه کسانی که دل در گروه میهن دارند باید احترام ویژه ای برای این نماد آموزش عالی کشور قائل باشند. این دانشگاه را سمبل علم، فرهنگ، ادب و اخلاق می دانیم و به همین دلیل جایگاه دانشگاه تهران متفاوت است. استادان شهید مطهری، مفتح، علی محمدی و عزیزانی از این دست باعث شدند که دانشگاه تهران متفاوت باشد.
وی افزود: همه رشته های علمی در این دانشگاه حضور دارند، اما در طی سالیان گذشته با توجه به محدودیت ها و شرایط خاص کشور برخی رشته ها بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار گرفته و رشته های علوم پایه و رشته های علوم انسانی مورد بی مهری قرار گرفته است.
وزیر علوم تصریح کرد: در آسیب شناسی که انجام دادیم، مشخص شد کسی که در رشته ریاضی المپیاد جهانی مدال طلا می گیرد در رشته غیر مرتبط درس می خواند. چه کسی پاید پاسخگو باشد که این اتفاق می افتد. آیندگان ما را مورد مواخذه خواهند کرد که شما چه مدیرانی بودید که باعث شدید علوم پایه و علوم انسانی و اخیرا رشته های فنی مهندسی و ریاضی آسیب ببیند.
زلفی گل افزود: همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این ویژگی ها و شرایط را رقم میزنند در مقابل آیندگان مسوول هستند و باید پاسخگو باشند. باید تلاش کنیم توزیع استعدادها متوازن شود.
وی با تاکید بر این که توسعه با توصیه نمی شود، گفت: نمی توانیم به استاد دانشگاه بگوییم که ارتباط با صنعت بسیار مهم است، سعی کنید ارتباط را برقرار کنید. به داوطلبی که می خواهد ادامه تحصیل بدهد، بگوییم رشته ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، رشته های علوم انسانی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی و روابط بین الملل بسیار مهم است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشجویان و داوطلبان تحصیل در دانشگاه ها بر اساس علاقه، رشته تحصیلی خود را انتخاب نمی کنند، گفت: ما در مداس به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی داریم و این مسئله باعث شده دانشجویان نیز در انتخاب رشته تحصیلی نیز به این فکر کنند که کدام رشته در آینده شغلی با منافع ملی مناسب برای آنها ایجاد خواهد کرد و بیشتر بر مبنای شغل آینده رشته را انتخاب می کنند که این ظلم بزرگی به علم است.
وی با بیان اینکه رشته های علوم پایه و علوم انسانی بنیان پیشرفت علمی و اجتماعی جامعه هستند، گفت: در کشورهای پیشرفته تحصیل در علوم انسانی به دلیل اهمیت در مدیریت کشور و نظام حاکم به دانشجویان خارجی سپرده نمی شود و تحصیل در رشته های تجربی و مهارتی را به آنها می سپارند اما در کشور ما برعکس است و به این رشته و دروس اهمیت چندانی نمی دهیم.
زلفی گل ابراز امیدواری کرد که در آینده با سیاست های جدید دولت این توزیع متوازن استعدادها در رشته های مختلف اتفاق بیفتد.
وزیر علوم با طرح این سوال چرا وزارت بهداشت نسبت به صنایع دیگر موفق تر بوده است، گفت: به دلیل این که بیمارستان ها دست خود آنها است. دانشجویان در کنار پزشک کارورزی می کنند. صنعت آنها که بیمارستان ها است در اختیار خود آنها است و به همین دلیل موفق بودند، بنابراین ما باید چه کار کنیم که در رشته های دیگر موفق باشیم، اینجا نیاز به عزم فرابخشی داریم.
وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب تمام قد از دانشگاهیان دفاع کردند، گفت: باید حواسمان را جمع کنیم، دشمنان و ایادی استکبار تلاش میکنند که دانشگاه را در مقابل نظام قرار دهند، رهبر معظم انقلاب با حمایت تمام قد از دانشگاه ها این توطئه ها را نقش بر آب کردند.
وزیر علوم با بیان این که چه کار کنیم که خودباوری و هویت مداری که مدنظر رهبر معظم انقلاب و دغدغه های ایشان است، برطرف شود، گفت: باید جهاد علمی کنیم. کسی که می خواهد جهاد علمی کند، دیگر بهانه نمی آورد که امکانات نیست، طبق برنامه های توسعه کشور باید بیش از سه درصد صرف این کار می شد، چه کسی را باید بازخواست کرد که چرا سه درصد اختصاص پیدا نکرده است. اگر سه درصد از درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش و آموزش می شد اکنون به جای 76 هزار سند علمی، ما بیش از این رقم داشتیم.
زلفی گل تاکید کرد: چرا باید در دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور برای یک پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مبلغ بسیار ناچیزی داده شود. از طرف دیگر می پرسیم چرا ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار نمی شود. حاکمیت باید بداند که هر گونه هزینه کردن برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گذاری برای کشور است.
اجرای طرح «همیار صنعت» در دانشگاه تهران
سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران گفت: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین به عنوان راهبرد اصلی دانشگاه، در حوزه های مختلف مشغول تدوین برنامه های تحولی هستیم. یکی از این محورها بسته تحول آموزش کارآفرینانه است. ترکیب شورای سیاستگذاری و نوآوری آموزش دانشگاه تهران مشخص شده است و در حال تعیین زیرکمیتهها برای تحقق تحول آموزش کارآفرینانه هستیم.همانطور که در شعار دانشگاه وعده دادیم که رویکرد ما استفاده از جهاد علمی و مدیریت جهادی است، سه مولفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی را باید توامان با هم انجام دهیم.
مقیمی گفت: با اعلام اینکه بسته تحول آموزش کارآفرینانه با همکاری شورای دانشگاه، هیأت رئیسه، شورای آموزشی و همچنین شورای سیاست گذاری و نوآوری دانشگاه تهران در حال تدوین است، گفت: در بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران اعضای هیأت علمی نقش محوری دارند. بر این اساس، استادان هم نقش آموزشی و هم نقش تربیتی دارند؛ نقش فرهنگی استادان که متأسفانه تا کنون مورد غفلت واقع شده است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: بازنگری در رویکردها و آئیننامه ارتقای اعضای هیأت علمی بهگونهای که محققکننده مؤلفههای دانشگاه کارآفرین باشد، از جمله عناصر بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران است. البته برخی بندهای آئیننامه موجود برای ارتقای اعضای هیأت علمی، ظرفیت توسعه و استفاده بیشتری دارد.
وی از تحول در محتوای درسها و رشتههای دانشگاهی، تحول در رویکرد آموزشی و فنون تدریس و توجه به مهارتآموزی برای فارغالتحصیلان، به عنوان دیگر محورهای مدنظر در بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران نام برد و تاکید کرد: ظرفیت لازم در قوانین بالادستی برای تحول در نظام آموزشی دانشگاه تهران وجود دارد.
مقیمی با بیان اینکه تحول در نظام آموزشی مستلزم سازوکارهای اجرایی، ریسکپذیری، جسارت و منابع مالی است، تاکید کرد: متأسفانه یک تعصب خاصی به بعضی رشتهها داریم در حالی که میدانیم عمر مفید آنها به پایان رسیده است ولی برخی اصرار دارند که این رشتهها ادامه حیات داشته باشند. این در حالی است که باید هر 5 سال یکبار رشتهها را متحول کنیم و اصلاً قرار نیست که بعضی رشتهها به صورت مستمر و دائمی باشند. این رویکرد در دانشکده حکمرانی اجرا میشود؛ به گونهای که رشتهها و دورهها بر اساس تقاضای صنعت و جامعه برگزار شده و نیروی متخصص مورد نیاز تربیت میشود. ممکن است پذیرش دانشجو در یک رشته پس از چند دوره متوقف شود و پذیرش در رشته جدیدی که بر اساس نیاز روز راهاندازی شده، صورت گیرد.
وی همچنین اجرای طرح «همیار صنعت» در دانشگاه تهران را در چارچوب بسته تحول آموزشی دانشگاه برای مهارتآموزی و کارورزی دانشجویان را مطرح کرد و اظهار داشت: در نشست مشترک با برخی مقامات دولتی همچون وزیر راه و شهرسازی، تمایل طرفین برای استفاده از توان دانشگاه تهران در پروژههای وزارت راه و شهرسازی اعلام شد تا دانشجویان و استادان دانشگاه تهران بتوانند علاوه بر آشنایی با فناوریهای روز، با نیازها، روندها و مسائل واقعی صنعت نیز به عنوان آزمایشگاه و محلی برای تجربهاندوزی آشنا شوند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه با برشمردن عناصر مدنظر در بسته تحول آموزشی، به تجربه آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه معتقدیم آموزش مجازی باید مکمل آموزش حضوری شود، باید چند گام جلوتر برویم و از پدیدهای مانند متاورس و یا از نسل جدید اینترنت که به عنوان «اینترنت زنده» یاد میشود در نظام آموزشی با بهرهگیری از ابزار هوشمند و پلتفرمهای آنلاین استفاده کنیم.
انتهای پیام/