به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ مهدی گلشنی درباره چگونگی افزایش ایمنی در ناوگان حملونقل عمومی، اظهار کرد: برای اعمال و افزایش ایمنی در حوزه حملونقل عمومی باید از سه بُعد به آن پرداخت. بُعد نخست در معرض قرارگیری با مواجه است یعنی کاربران (شهروندان) زمان حضور در سیستم (جاده، معبر و محیط اطراف) چه میزان با سوانح و تصادفات مواجه میشوند.
مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که در معرض قرارگیری کاربران با سیستم کاهش یابد، گفت: اقداماتی که شهرداری تهران در راستای افزایش ایمنی در حوزه حملونقل عمومی اجرا کرده شامل جداسازی مسیر اتوبوسهای تندرو از وسایل نقلیه شخصی، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه شخصی در مسیر ویژه اتوبوسها از طریق نصب راهبندها، احداث پلهای عابرپیاده برای عدم تداخل تردد خودروی شخصی با عابرپیاده و مناسبسازی پیاده راهها برای افراد کم توان است.
گلشنی در ادامه بُعد دوم را وقوع تصادفات عنوان کرد و افزود: این بُعد در راستای کاهش وقوع تصادف بسیار موثر است که باید اقداماتی نظیر تأمین روشنایی کافی برای مسیرهای حرکتی اتوبوسها و ایستگاهها، نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حملونقل عمومی و انجام تستهای مستمر روانشناختی بر رانندگان اتوبوسها صورت گیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: در همین راستا مناطق 22 گانه شهر تهران اقداماتی همچون ایمنسازی مسیرهای عبور عرضی عابران پیاده از سطح سواره رو، رعایت دستورالعملهای ایمنی، نصب عناصر و تجیهزات ترافیکی در سطح شهر بهویژه مسیرهای تردد ناوگان حملونقل عمومی و غیره انجام دادهاند.
مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بُعد سوم شامل اقداماتی میشود که باید برای کاهش شدت تصادفات اجرا شود، توضیح داد: برای مثال، در صورت رخداد تصادف، باید محیط بهگونهای باشد که شدت تصادف کمتر شود. اقدامی که در این زمینه میتواند صورت گیرد اعمال محدودیتهای سرعت برای تردد اتوبوسهای تندر و معمولی (50 کیلومتر بر ساعت) است. با وجود طولانیتر شدن زمان سفر مسافران، این اعمال محدودیت سرعت منجر به افزایش ایمنی مسافران و شهروندان میشود.
گلشنی اقدامات مناطق 22 گانه در این زمینه را آرامسازی ترافیک در محل عبور و مرور عابران پیاده در تداخل حرکت با ناوگان اتوبوسرانی اعلام کرد.
وی با بیان اینکه به منظور افزایش ایمنی مسافران حملونقل عمومی اقدامات دیگری نیز اجرایی شده است، گفت: این اقدامات نظیر نصب کپسول انواع خاموشکنندههای آتش، فعال شدن دکمه توقف اضطراری پله برقی، نصب نردبان اضطراری روی سکوها، مشخص کردن مسیر ویژه نابینایان، نصب علائم هشداردهنده روی سکوها، چراغ و هشدارهای صوتی است که درنهایت به جهت افزایش ایمنی مسافران در زمان استفاده از سرویسهای حملونقل عمومی منجر میشود.
مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «ساماندهی تردد موتورسیکلتها» با همکاری پلیس راهور از سال گذشته، عنوان کرد: مسائل مربوط به تردد موتورسیکلتها از ابعاد مختلفی نظیر فرهنگسازی، آموزش، شمارهگذاری پلاک، پلاک دومها، جلوگیری از تردد موتورسیکلتها از اماکن غیرمجاز مثل تونلها، پیاده راهها، مسیرهای اضطرار و ویژه اتوبوس و ... در این کارگروه بررسی شده است.
گلشنی با بیان اینکه تردد موتورسیکلتها در مسیر ویژه اتوبوسرانی ممنوع است و موتورسواری که این اقدام را انجام میدهد متخلف شناخته میشود، افزود: در همین رابطه طرح مشترکی با پلیس راهور اجرا شد تا راهبندهایی نصب شود تا نیروهای راهور به صورت ریموتدار، از ورود موتورسیکلتها جلوگیری کنند. بخشی از این اقدامات جلوگیری از ورود موتورسیکلتها به مسیر ویژه اتوبوسرانی مربوط به فرهنگسازی است. عمده تصادفات در خطوط ویژه اتوبوسرانی متعلق به موتورسیکلتها است.
انتهای پیام/